Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om kosttillskott  (läst 6517 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Frågor om kosttillskott
« Svar #20 skrivet: 11 mar-09 kl 17:25 »
Protein kan väl mest vara koncentrerat till 100%, och det finns livsmedel som ligger en bra bit över 50.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 11 mar-09 kl 17:40 »
prästosten vi har i kylskåpet har 26% proteininnehåll och jag antar (har aldrig studerat ostens proteininnehåll) att alla ostar ligger kring liknande värden
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 11 mar-09 kl 17:45 »
Protein kan väl mest vara koncentrerat till 100%, och det finns livsmedel som ligger en bra bit över 50.

Vilka livsmedel har över 50 % protein? Det mesta jag har sett är nog strax över 20 %, i vissa sorters fisk.

Jag ska skicka ett mail till Arla angående proteinpulvret, förresten.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 11 mar-09 kl 17:48 »
prästosten vi har i kylskåpet har 26% proteininnehåll och jag antar (har aldrig studerat ostens proteininnehåll) att alla ostar ligger kring liknande värden

En bra bit över torsken i allafall.  Och på en dag behöver man annat, ett  större proteinintag än man behöver kommer att brännas som energi, och behöver man det är fett och kolhydrat lika bra eller tom bättre.

En mycket mager ost har mer proteinhalt, sedan varierar vattnet en del mellan ostar.

Torrt kött fisk och soja har halter över 50%, det är mycket vatten i livsmedel, och den torkade produkten rörs ju ofta ut i vatten som dryck.
Oftast är det mindre mängder av vissa aminosyror som kan saknas hos en hårdtränare.

« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 17:58 av Skytten »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 11 mar-09 kl 18:10 »
Uppfattat, Skytten. Ja, det ska ju tydligen vara ca 60 % vatten i färskt kött, så det låter rimligt, det du skriver.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 11 mar-09 kl 18:16 »
alltså tränar man är ju proteinet det viktigaste. fett och kolhydrater behövs också, men är inte det man bör lägga tyngdpunkten på. fett bara för de fettlösliga vitaminerna och då nyttigt fett och kolhydrater helst bara långsamma, hålla ner på de snabba. kolhydrater trycker in vätska i kroppens fettceller, så det är bara bra att välja bort kolhydrater nåt mål varje dag.

soja innehåller växtprotein och är inte alls lika högvärdigt som animaliska proteiner. det har alltså inte samma effekt, som fisk eller andra proteinpreparat. och om du får välja mellan torkat kött, stekt mager fisk eller en god proteinshake, så blir valet (om än inte på en gång, men absolut efter ett tag) shaken. sedan innehåller proteinshakes allt annat som man behöver i ett komplett mål, bortsett från kolhydrater i många shakes.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 mar-09 kl 18:20 »
alltså tränar man är ju proteinet det viktigaste. fett och kolhydrater behövs också, men är inte det man bör lägga tyngdpunkten på. fett bara för de fettlösliga vitaminerna och då nyttigt fett och kolhydrater helst bara långsamma, hålla ner på de snabba. kolhydrater trycker in vätska i kroppens fettceller, så det är bara bra att välja bort kolhydrater nåt mål varje dag.

soja innehåller växtprotein och är inte alls lika högvärdigt som animaliska proteiner. det har alltså inte samma effekt, som fisk eller andra proteinpreparat. och om du får välja mellan torkat kött, stekt mager fisk eller en god proteinshake, så blir valet (om än inte på en gång, men absolut efter ett tag) shaken. sedan innehåller proteinshakes allt annat som man behöver i ett komplett mål, bortsett från kolhydrater i många shakes.

När jag sprang maraton för fyrtio år sen, var druvsocker väldigt bra(på tredje milen).  Jag föredrar då som nu mat före en foderstat.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 11 mar-09 kl 18:26 »
maraton är en annan träningsform än gym ... där måste du fylla på energidepåerna i musklerna, som pumpas ut i uthållighetsträning. detta behövs inte i samma utsträckning då det gäller gymträning. sen har ju vår förståelse om hur kroppen fungerar och vad som behövs efter träningen utvecklats ganska ordentligt på 40 år. för 40 år sedan fanns det i princip inga kosttillskott för den som tränade utan man hade inget annat väl än att käka. då är det kanske svårt att förstå att många som tränar idag faktiskt föredrar kosttillskotten.

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 11 mar-09 kl 19:44 »
Enligt flera studier kan man inte tillgodogöra sig med mer än  1,2 till 2 gram per kilo kroppsvikt, hur hårt man än tränar, de som har större intag förbränner det som energi, och bygger intet med överskottet.

Så kosttillskott i samband med träning, kan vara nödvändigt, om och endast om man inte har tillgång till balanserad kost och mat i nödvändig omfattning. Ett tillstånd som torde vara ganska ovanligt i ett iland och för personer som inte har ämnesomsättningsproblem.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 11 mar-09 kl 20:21 »
sedan innehåller proteinshakes allt annat som man behöver i ett komplett mål, bortsett från kolhydrater i många shakes.

Menar du att alla proteinshakes innehåller alla essentiella mikronutrienter? Det ställer jag mig ytterst tveksam till. Jag vet att en del gainerdrinkar gör det. Och de innehåller förresten en massa kolhydrater.

Skytten: 2 gram protein per kilo kroppsvikt kan vara svårt att få i sig i vanligt mat om man försöker gå ner i vikt, utan att samtidigt få i sig mer fett eller kolhydrater än man vill. Framförallt kan det vara svårt att få i sig protein snabbt efter träning.

Att knapra i sig lite mager ost eller torkat kött verkar dock i stort sett lika smidigt som att hälla i sig en drink. Jag ska undersöka om man kan hitta sånt på hyllorna i affärerna här i närheten.

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 mar-09 kl 20:31 »
Vet inte vad du väger, men jag skulle klara det med en enda stöddig  middag.  Och 2g är extremt, 1g tror jag är tillräckligt för de flesta.
2g var det högsta maxvärdet i alla studierna som jag kollat, och 1,3 var maxvärdet i den lägre.

Man kan med kontrollerad foderstat få muskler att växa fortare, men de ska ju bli användbara oxå.  En volym som inte syreupptagning orkar med, ger en dåligt flås.

Jag vägde 66 kg när jag tävlade i maraton.
Min längsta lopp var 180 km.

Extremt på andra hållet kanske, men jag fick aldrig mjölksyrekänning.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #31 skrivet: 11 mar-09 kl 20:41 »
Vad jag har läst är 1 gram fullt tillräckligt för de flesta, men inte för en som tränar och vill öka i muskelmassa, eller vill gå ner i vikt med bibehållen muskelmassa. "Deffar" man behöver man tydligen mer protein än en som "bulkar", dessutom.

Vad gäller maximalt antal gram som en tränande har nytta av har jag läst allt från 1,2 till 2.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 11 mar-09 kl 20:44 »
Ja de studier jag sett sätter max som man kan ha nytta av vid hård träning till 1,3 - 2,0 spannet.

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 11 mar-09 kl 20:50 »
En löpning på flera mil, torde väl bränna lika mycket som ett pass på gymmet, visserligen är belastningarna annorlunda, jag behövde en kropp som hjärta/lunga kunde förse med syre utan att skuld uppstod, och då borde jag väga under 70 kg.
Det gjorde jag som tjugoåring och det gör jag ännu.

Efter ett tag i skogen, brukar jag gå upp något kilo varje säsong men bältet får ändå spännas in ett eller två hål, på sommaren återgår det.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 11 mar-09 kl 21:00 »
En löpning på flera mil, torde väl bränna lika mycket som ett pass på gymmet.

Löpning förbränner mycket fler kalorier per timme än styrketräning.

Jag har dock dålig koll på proteinbehovet vid löpträning. Jag gissar att det är lite mindre än vid styrketräning eftersom man inte försöker bygga upp något. Jag skulle tro att det är rätt enkelt för en som konditionstränar mycket att få i sig alla nödvändiga ämnen via maten, med tanke på att de gör av med så mycket kalorier och därmed äter mer mat.
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 21:03 av Armand »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 11 mar-09 kl 21:52 »
så, nu passade jag på att kolla proteinhalten i ost när jag nu ändå var på affärn. 30% var absolut max där och om man jämför med proteinhalten i kosttillskottet kan osten inte mäta sig med det. att täcka proteinbehovet kroppen har efter träningen genom att käka ost motsvarar då i princip ett helt mål när man tänker på kcal.

ja, proteintillskott kanske inte innehåller precis allt som ett mål, men det är mer än bara protein. vill minnas att det finns lite annat där också. gainer är faktiskt överkurs för de flesta som gymmar eftersom man inte tömmer sina depåer mer än att de fylls på med några mål som innehåller kolisar. beror kanske lite på träningsnivån man ligger på men jag pratar om den genomsnittliga gymmotionären. däremot kan jag nog tänka mig att gainer är något som löpare har mycket nytta av.

2 gram protein/kg kroppsvikt är otroligt mycket att sätta i sig med vanlig mat utan att gå upp i vikt. nu då jag inte tränar har jag svårt för 1 g/kg, men det är kanske för att jag är tjej ...  ;D ::) :-[ efter träningen är kroppens förmåga att ta upp protein högre, om jag inte minns fel och som jag tidigare sa är en ordentlig dos protein viktig efter träningen. då är det helt enkelt lättast och snabbast att svepa en shake.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #36 skrivet: 12 mar-09 kl 07:08 »
Oj va dyrt det skulle bli om man käkade ost för proteinet skull.. och vad tjock man skulle bli..
Nej, prottepulver som är så yummy.. som milkshake. Skall själv ladda kroppen med Pharma Diet innan gym strax..  :P
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 18 mar-09 kl 19:45 »
Jisses....utifrån antagandet att du hade en vilodag lade du alltså 5 h om dagen på träning????? I vilken form och hur hann du med det *nyfiken*?

Visst gör proteinet nytta, ingen tvekan om det. Tyvär innehåller de flesta proteintillskott en jäkla massa konstigheter också.

(Jag tränade för ett antal år sedan väldigt mycket (30h/vecka) med mål att tävla fitness, men ville undvika konstigheterna, så jag åt faktiskt tonfisk eller torsk efter träningen. Lite halvknäppt fanns det de som tyckte, men fungerade bra. )
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #38 skrivet: 19 mar-09 kl 10:25 »
Jisses....utifrån antagandet att du hade en vilodag lade du alltså 5 h om dagen på träning????? I vilken form och hur hann du med det *nyfiken*?

Ingen vilodag, bara lättare dagar... 3 timmars gång (2 timmar på morgonen, 1 timme under dagen) i högt tempo varje dag med min dåvarande, MKT motionskrävande vinthund. Ett par timmar av dessa varje vecka byttes mot jogging. Därutöver tränade jag på gymmet 6 dagar/v, styrketränade, spinning, div olika klasser, minst 1 timme varje gång, ofta 2 timmar. Ungefär 30 timmar i veckan alltså.

Dessutom cyklade jag till och från jobbet, 5km enkel väg.

Det var inte svårt att hinna alls. Singel (åtminstone oftast  :-[), deltidsjobb kvällstid. Träningen var mitt intresse, min hobby! Jag umgick med kompisar samtidigt samt innan och efter träning, eftersom de flesta vänner var lika, eller nästan lika träningsintrsserade som jag.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 19 mar-09 kl 12:08 »
Aha det förklarar saken!  ;) Promenader och cykling skulle jag nog mer räkna som vardagsmotion....trodde du menade att du lade 30 timmar i veckan på gymmet, typ... :o...6-12 timmar är ju dock inte lite det heller, men förstås inte riktigt lika extremt! 

Ingen vilodag, bara lättare dagar... 3 timmars gång (2 timmar på morgonen, 1 timme under dagen) i högt tempo varje dag med min dåvarande, MKT motionskrävande vinthund. Ett par timmar av dessa varje vecka byttes mot jogging. Därutöver tränade jag på gymmet 6 dagar/v, styrketränade, spinning, div olika klasser, minst 1 timme varje gång, ofta 2 timmar. Ungefär 30 timmar i veckan alltså.

Dessutom cyklade jag till och från jobbet, 5km enkel väg.

Det var inte svårt att hinna alls. Singel (åtminstone oftast  :-[), deltidsjobb kvällstid. Träningen var mitt intresse, min hobby! Jag umgick med kompisar samtidigt samt innan och efter träning, eftersom de flesta vänner var lika, eller nästan lika träningsintrsserade som jag.
« Senast ändrad: 19 mar-09 kl 12:10 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Wes Jr, Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser