Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har jag använt de där tvättnötterna...  (läst 9030 gånger)

lauralisa

• -
Nu har jag använt de där tvättnötterna...
« skrivet: 08 mar-09 kl 15:03 »
Ok, jag köpte en liten låda tvättnötter för hutlösa 8 euro! Nu har jag använt dem. Är allt annat än imponerad om jag ska vara ärlig. Tvättade en hel maskin med lakan och hade i 8 nöthalvor. Inget vidare resultat trots 60 grader. Tvätten kändes bara halvren och många fläckar satt kvar som försvinner med vanligt tvättmedel (trosor från en viss period -nuff said!).

Sen tvättade jag två maskiner i 40 grader. En drådaskig morgonrock var precis lika grådaskig efteråt. För att verkligen observera processen körde jag sen bara en (1) ynka pyjamas ensam med 8 nöthalvor i 40 grader. Maskiner med glaslucka ger ju tillfälle till intressanta observationsmöjligheter i dessa fall! :)
Vattnet blev lite grumsigt och det löddrade lite grann sådär. Jag uppskattar effektiviteten till likvärdig av en droppe diskmedel, och då talar vi om tvätten av en enda pyjamas. Dessa nötter var visserligen redan använda en gång, så då hade väl effekten avtagit lite.

Jag kommer nog inte att fortsätta använda dem. Jag tror att de passar bäst till såna som tvättar precis hela tiden! Vissa använder ju kläder bara en dag och sen ska de tvättas. De blir de inte så skitiga. Här i hemmet använder vi saker tills de blir smutsiga på riktigt. Vissa jeans tvättar jag bara en gång i halvåret och vädrar sen emellan användningarna. Sen packar jag maskinen full jämt (experimentet ovan var  ett mycket ovanligt undantag). Då blir det liksom inte rent med nötterna.
Ärligt talat tror jag det är miljövänligare att tvätta fulla maskiner med riktigt smutsig tvätt och vanligt tvättmedel, än att tvätta nästan rena grejer med nötterna. Jag har fortfarande ingen egen maskin och har bara tid att tvätta kanske var 3-4:e vecka. Då sparar man på tvätt kan jag säga. Lägger inget i korgen som kan användas igen, tar ur fläckar, vädrar etc.

Tips på vad jag ska göra med nötterna nu? funderar på att göra ett avkok och använda som schampo, men det stod att det bara håller i 1-2 veckor. Inte så ekonomiskt...:(

Jaja, det var bara min "recension"! :D
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Attes matte

• Jämtland
SV: Nu har jag använt de där tvättnötterna...
« Svar #1 skrivet: 09 mar-09 kl 18:29 »
Jag använder mina nötter till kulörtvätt och lätt smutsad tvätt. Jag kan inte använda mina tröjor mer än max två dagar om jag ska vistas bland folk, och till sån tvätt är nötterna suveräna. Vittvätt, typ sängkläder och underkläder tvättar jag med grumme tvättsåpa och ibland lite blekmedel. / Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kitty

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 apr-09 kl 09:32 »
Det finns olika märken på tvättnötter. Tror att de fungerar olika.
Jag har använt tvätnötter i ett år och är väldigt nöjd. Har endast tvättat om två gånger.
En med smutsad vittvätt och en annan med fettfläckar, men då funkar ju inte vanligt tvättmedel heller.
Tvätten doftar så frächt och gott med nötterna jag använder.
Jag provade en sort först och den fungerade inte alls, sen bytte jag till dessa jag har nu.
Prova och byt sort vet jag!

nev

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 09:43 »
Kitty: Vilka sorter rör det sig om? Med andra ord vilken sort var det du inte tyckte fungerade och vilken sort är det du tycker är bra?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 12:01 »
Vill också veta!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kitty

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 11:32 »
Hej, har inte kunnat svaratidigare pga krashad dator, men här kommer det.

Jag kommer inte ihåg vad de nötterna hette som jag inte tyckte om hette. Köpte den i lösvikt i en hälsokostbutik som jag vanligtvis inte besöker.

De jag tycker är bra är av märket Govindas och kommer i en tygpåse.

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 09:27 »
Nu har dom visa på att tvätt nötter inte fungerar så bra  det sa dom nu på 4an i go morron det var någon sån där som testa ar han nu var i från det missa ja .

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 09:31 »
Kan någon förklara hur funktionen är tänkt?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 09:35 »
Min bästa ägodel är min vedspis!

johe71

« Svar #9 skrivet: 01 dec-11 kl 09:37 »
Kan någon förklara hur funktionen är tänkt?

tvättnötter (som trots namnet är en frukt) innehåller Saponin, som ska fungera som tvättmedel...

Så här bra funkar dom enligt Råd&Rön http://www.radron.se/Tester/Boende-tradgard--husdjur/Tvattbollar/

lol, enligt mätningarna Råd&Rön gjort så är tvätten smutsigare när man tvättat den med tvättnötter än när man enbart tvättat den med vatten....
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 09:42 av johe71 »

joyshanti

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 dec-11 kl 10:42 »
Tvättnötter är en naturprodukt, de behöver inte tillverkas syntetiskt för de finns ju redan. Jämför detta med ett syntetiskt tvättmedel som i själva tillverkningsprocessen tär av jordens resurser. Du måste ha maskiner för att tillverka syntetiska tvättmedel, de görs av metaller som tas upp från jorden. Gruvorna som tar upp metaller har usla arbetsförhållanden för arbetarna. Fabrikerna som tillverkar syntetiska tvättmedel drar ström, hur är strömmen kopplad - om det är kolkraftverk så det inte en särskilt miljövänlig produktion. Det finns restprodukter som kommer ut i avlopp och här är frågan hur är fabrikernas reningsverk? Så jag menar att produktionen av det vi kallar för "vanliga tvättmedel" är gravt miljöförstörande och en viktig faktor att reflektera över när vi väljer tvättmedel.

Tvättnötter kommer från en växt som växer i jorden, de plockas och förpackas och skickas hem till dig. Det är en jordbruksprodukt och det finns ekologisk odling av dem utan det traditionella jordbrukets kemikaliska gödningsmedel.

Såpan som kommer när det blötläggs fungerar som tvål. Tvätta kläder, tvätta vår smutsiga byk, tvätta fönster, tvätta håret. Det är alltså ett allrengöringsmedel utan kemiska tillsatser som för många allergiker fungerar som ett utmärkt alternativ till kemiska produkter.

Jag har kört med tvättnötter i många år och det fungerar bra för mig.
Nu kan skillnader i vattenkvalitet påverka resultatet av såpnötter.
Gällande Råd och Rön så tycker jag mycket av deras tester är rent trams, de köper ju in tester gjorda i utländska laboratorium (oftast i Tyskland) och sen gör de en form av tolkning. Jaja...

« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 11:55 av joyshanti »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 10:48 »
Vi använder tvättnötterna som Alternaiv säljer.
Dom funkar!! Vi bor på landet o har alltid leriga skitiga kläder + att mannen o sonen är byggarbetare.
Alla våra kläder blir rena och luktar bara rent vatten efter dom är tvättade.
Jag tror oxå på att det skiljer sej på nötter o nötter.
Vi använder 10st nötter i en ihopknuten tubsock  ;D i ca 8-10 tvättar beroende på temperaturer .
Oftast tvättar vi på 40grader lite då o då slänger vi in på 60grader tex lakan o sånt .
En i familjen är oxå sängvätare o den lukten trodde jag aldrig att tvättnötterna skulle klara men det gjorde dom! ;D

Vi tvättar flera maskiner om dagen då vi är 7 pers + husdjur som skitar ner matter o sånt.Maskinen tar 11kilo åt gången o våra nötter räcker 1kg i över tre månader ;D Superbilligt jue!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

joyshanti

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 10:57 »
Jag tror skillnader mellan nötterna handla om hur tvättnötterna har lagrats och hanterats under transporten från odlingen och ut i butik. Och eftersom det är en biologisk naturprodukt så finns det givetvis skillnader mellan nötterna i sig rent naturligt, jag menar alla äpplen är ju inte identiska - inte alla gurkor heller, vissa är stora och vissa är mindre. Går inte att garantera en identisk produkt år från år, så det är ju helt naturligt att det finns variationer. Sen vattnet har ju också sin inverkan.

Detta gör också tester mindre trovärdiga, därför att test förutsätter att det som testas är identiskt och likadant - men eftersom tvättnötter inte är det, för det ligger i deras natur, så blir tester missvisande för tester gäller ju bara just de specifika exemplaren som var med i testet och under testets förhållanden och med just de plagg och material och de vatten och de maskiner som var i just testet. Hemma kan vi ha på ett helt annat sätt.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #13 skrivet: 01 dec-11 kl 11:06 »
Tack :)

Jag var tvungen att säga upp mej från min anställning för 3 år sedan eftersom jag inte hann med då min tvättnötsförsäljning via internet blev så stor.
Jag har över 5000 (återkommande) kunder i mitt kundregister plus alla som handlar av mej direkt på mässor, butiken osv.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 dec-11 kl 11:09 »
...... och nu vet jag precis vad jag ska ge bort i julklapp i år :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 01 dec-11 kl 11:19 »
Jag köpte en riktigt stor påse av alternativ inför julen 2008. Dom är inte slut än! Otroligt prisvärt :-).

Men sambon hatar dom, han tycker inte att det blir nog mjukt och har nu tvingat mig att tvätta upp en hel låda vanligt medel + mjukmedel.

Och min kropp kliar igen.... Hädanefter; separata tvättningar! Jag älskar nötter!
//Lina

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 01 dec-11 kl 11:41 »
Borde man inte kunna lägga in björklöv i tvätten? Det kanske vore nått. De växer ju också i Sverige. Man kanske kunde ha en påse som man har till bh och ha björklöv i. Gratis och way more naturvänligt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 dec-11 kl 11:43 »
Borde man inte kunna lägga in björklöv i tvätten? Det kanske vore nått. De växer ju också i Sverige. Man kanske kunde ha en påse som man har till bh och ha björklöv i. Gratis och way more naturvänligt.
Problemet kan ju vara det att björk löv färgar av sig ?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 dec-11 kl 11:47 »
Heheheh..... såg just framför mig när Mickemård förvånad öppnar tvättmaskin och allt e gul/brunt ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 01 dec-11 kl 11:47 »
men alla mina kläder ar ju gula så det gör inget, fan.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser