Ok, jag köpte en liten låda tvättnötter för hutlösa 8 euro! Nu har jag använt dem. Är allt annat än imponerad om jag ska vara ärlig. Tvättade en hel maskin med lakan och hade i 8 nöthalvor. Inget vidare resultat trots 60 grader. Tvätten kändes bara halvren och många fläckar satt kvar som försvinner med vanligt tvättmedel (trosor från en viss period -nuff said!).
Sen tvättade jag två maskiner i 40 grader. En drådaskig morgonrock var precis lika grådaskig efteråt. För att verkligen observera processen körde jag sen bara en (1) ynka pyjamas ensam med 8 nöthalvor i 40 grader. Maskiner med glaslucka ger ju tillfälle till intressanta observationsmöjligheter i dessa fall!

Vattnet blev lite grumsigt och det löddrade lite grann sådär. Jag uppskattar effektiviteten till likvärdig av en droppe diskmedel, och då talar vi om tvätten av en enda pyjamas. Dessa nötter var visserligen redan använda en gång, så då hade väl effekten avtagit lite.
Jag kommer nog inte att fortsätta använda dem. Jag tror att de passar bäst till såna som tvättar precis hela tiden! Vissa använder ju kläder bara en dag och sen ska de tvättas. De blir de inte så skitiga. Här i hemmet använder vi saker tills de blir smutsiga på riktigt. Vissa jeans tvättar jag bara en gång i halvåret och vädrar sen emellan användningarna. Sen packar jag maskinen full jämt (experimentet ovan var ett mycket ovanligt undantag). Då blir det liksom inte rent med nötterna.
Ärligt talat tror jag det är miljövänligare att tvätta fulla maskiner med riktigt smutsig tvätt och vanligt tvättmedel, än att tvätta nästan rena grejer med nötterna. Jag har fortfarande ingen egen maskin och har bara tid att tvätta kanske var 3-4:e vecka. Då sparar man på tvätt kan jag säga. Lägger inget i korgen som kan användas igen, tar ur fläckar, vädrar etc.
Tips på vad jag ska göra med nötterna nu? funderar på att göra ett avkok och använda som schampo, men det stod att det bara håller i 1-2 veckor. Inte så ekonomiskt...

Jaja, det var bara min "recension"!