Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har jag använt de där tvättnötterna...  (läst 9036 gånger)

Christer41

• Skåne
SV: Nu har jag använt de där tvättnötterna...
« Svar #20 skrivet: 01 dec-11 kl 11:51 »
jag använder eko tvättnöter...ca 10-15 i en nätt påse och när en nött har gjort sitt så slutar den blänka och det är bara och bytta ut....jag anv även bakpulver som gör tvätten rena från fläckar o vittare (ej provat färg tvätt)...typ 1-2 msk per maskin när det behövs...sen kan man droppa typ citron olja som sköljmedel så man luktar extra gott

har också läst att man kan tvätta med "kaffegrädde"

Tvättmedel i automatkaffe
"Mjölken" kan användas till att tvätta kläder

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article11466284.ab?partner=www
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 11:53 av Christer41 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 dec-11 kl 12:02 »
har också läst att man kan tvätta med "kaffegrädde"

Det gjorde Björn Gillberg i TV för 40 år sedan.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 dec-11 kl 12:06 »
Tror jag vidhåller vid vanlig såpa jag. Det har man ändå alltid hemma.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 01 dec-11 kl 19:43 »
Jag köpte en riktigt stor påse av alternativ inför julen 2008. Dom är inte slut än! Otroligt prisvärt :-).

Men sambon hatar dom, han tycker inte att det blir nog mjukt och har nu tvingat mig att tvätta upp en hel låda vanligt medel + mjukmedel.

Och min kropp kliar igen.... Hädanefter; separata tvättningar! Jag älskar nötter!

Har du hårbalsam hemma som du tål?
Då kan du ta lite i sista sköljningen .
Fast att tvätten blir hård beror ju på att den inte torktumlas jue .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #24 skrivet: 01 dec-11 kl 22:05 »
Jag köpte en riktigt stor påse av alternativ inför julen 2008. Dom är inte slut än! Otroligt prisvärt :-).
Men sambon hatar dom, han tycker inte att det blir nog mjukt och har nu tvingat mig att tvätta upp en hel låda vanligt medel + mjukmedel.
Och min kropp kliar igen.... Hädanefter; separata tvättningar! Jag älskar nötter!
Konstigt, annars är de just kända för att tvätten blir mjuk, vill man ha doft kan man använda mjuk/sköljmedel, men hur miljö/allergivänligt är det?
Många använder eteriska oljor i sköljprogrammet för att få en naturlig doft.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 dec-11 kl 22:22 »
Om nu tvätt nöter är så för träflinga varför tyckte då den där gubben på TV att dom var undermåliga nyfiken bara var för   ?

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 dec-11 kl 22:26 »
Om nu tvätt nöter är så för träflinga varför tyckte då den där gubben på TV att dom var undermåliga nyfiken bara var för   ?

Ja, och TS problem ignoreras totalt...

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 01 dec-11 kl 22:32 »

Säg åt sambon att han är knapsu, mjukmedel är för veklingar.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 dec-11 kl 22:33 »
Ja, och TS problem ignoreras totalt...
Hehe där ser man ja kasta bar in det där inlägger för ja såg det på TV  samtidigt som ja såg denna tråd så ja hade ingen som hällst aning  men där ser man hur det kan slumpa sig  :)

Birgit

« Svar #29 skrivet: 02 dec-11 kl 08:04 »
Citera
Borde man inte kunna lägga in björklöv i tvätten? Det kanske vore nått. De växer ju också i Sverige. Man kanske kunde ha en påse som man har till bh och ha björklöv i. Gratis och way more naturvänligt.
Som sagt, löv färgar, men bortsett från det är ju tanken rätt. Vi har i vårt land klarat oss utan tvättnötter innan tvättmedlet uppfanns. Man tillverkade eget tvättmedel av naturprodukter, varav såpa är en. Finns det något godare än såplukt! (Riktig alltså) Säkert finns även andra växter som kan användas.
Däremot är ju tvättnötter bättre än tvättmedel. Men en annan aspekt är att kanske inte tvätta allt så ofta? Gör som förr: vädra kläderna. Använd ull, det rengör sig till viss del självt vid vädring i speciellt fuktig väderlek.

Förr slängde gamla människor ut mattor och fårskinn i snön några timmar och skakade och borstade bort smuts t.ex. Funkar säkert med tröjor od.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 02 dec-11 kl 08:14 »
Säg åt sambon att han är knapsu, mjukmedel är för veklingar.

Han är från Göteborg tyvärr, knapsu är inte riktigt i hans ordförråd (ännu).

//Lina

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #31 skrivet: 02 dec-11 kl 08:43 »
Konstigt, annars är de just kända för att tvätten blir mjuk, vill man ha doft kan man använda mjuk/sköljmedel, men hur miljö/allergivänligt är det?
Många använder eteriska oljor i sköljprogrammet för att få en naturlig doft.

Tvättar med tvättnötter och jag tycker det fungerar finfint!
Jag gillar dofter!!
Jag varvar mellan citronella och syren!! Ca 5 droppar per tvätt.
Köpta av http://www.tvaleriet.se/index.htm och tvätten doftar riktigt gott!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

joyshanti

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 dec-11 kl 08:45 »

Tidigare i tråden skrev jag:
"Jag tror skillnader mellan nötterna handla om hur tvättnötterna har lagrats och hanterats under transporten från odlingen och ut i butik. Och eftersom det är en biologisk naturprodukt så finns det givetvis skillnader mellan nötterna i sig rent naturligt, jag menar alla äpplen är ju inte identiska - inte alla gurkor heller, vissa är stora och vissa är mindre. Går inte att garantera en identisk produkt år från år eller ens från samma skörd, så det är ju helt naturligt att det finns variationer. Sen vattnet har ju också sin inverkan. "

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 02 dec-11 kl 09:07 »
Som sagt, löv färgar, men bortsett från det är ju tanken rätt. Vi har i vårt land klarat oss utan tvättnötter innan tvättmedlet uppfanns. Man tillverkade eget tvättmedel av naturprodukter, varav såpa är en. Finns det något godare än såplukt! (Riktig alltså) Säkert finns även andra växter som kan användas.
Däremot är ju tvättnötter bättre än tvättmedel. Men en annan aspekt är att kanske inte tvätta allt så ofta? Gör som förr: vädra kläderna. Använd ull, det rengör sig till viss del självt vid vädring i speciellt fuktig väderlek.

Förr slängde gamla människor ut mattor och fårskinn i snön några timmar och skakade och borstade bort smuts t.ex. Funkar säkert med tröjor od.

Ja,det där är underskattat!Jag hivar ut mattor och även sorgfyllt på morgonen,så får dom ligga ute hela dagen.Och kläder man inte jobbar i blir sällan riktigt smutsiga så det räcker med vädring.Fläckar går bra att ta bort med en fuktig trasa.Idag slits kläder för man tvättar dom på tok för ofta.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #34 skrivet: 02 dec-11 kl 09:13 »
Blev lite nyfiken på det här med såpa istället för tvättmedel. Är det någon som vill berätta vilken såpa ni använder och ungefär hur mycket som går till en tvätt? Grumme Grönsåpa eller vad? :P

Tvättnötter har jag hört ska kunna orsaka problem med maskinen. Typ att det blir stopp eller nåt, men det sades av en mycket skeptisk man. Vad är er erfarenhet på det området?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

johe71

« Svar #35 skrivet: 02 dec-11 kl 09:22 »
Grumme Grönsåpa eller vad? :P

med tanke på vad Grumme själv skriver på sin hemsida så skulle jag välja den gula istället :) (inte för att jag har använt den till tvätt, men rent generellt finns det _ingen_ anledning till att välja den gröna)
"Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, som ger en naturligt gul färg. För att tillgodose våra kunders önskemål gör vi även en grön såpa genom att tillsätta ett färgämne"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 02 dec-11 kl 10:35 »
Jupp, har en väninna som tvättade sina vita hönor i grön såpa inför en utställning :-X..... mindre lyckat, grön är ingen färg som e godkänd i rasstandard ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 dec-11 kl 11:28 »
Blev lite nyfiken på det här med såpa istället för tvättmedel. Är det någon som vill berätta vilken såpa ni använder och ungefär hur mycket som går till en tvätt? Grumme Grönsåpa eller vad? :P

Ja, fast den gula. Nyttjar den på mig själv också. Inte att rekomendera i håret om man har långt som man är noga med dock.

Mängd vete tusan. Någon matsked. Har mjukt vatten här och sådant spelar väl in.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 11:31 av Lopt »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #38 skrivet: 02 dec-11 kl 17:33 »
Som alternativ kan man ju använda utspädd asklut och tvätta med i stället recept + mer här http://www.shenet.se/ravaror/pottaska.html
Min bästa ägodel är min vedspis!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #39 skrivet: 02 dec-11 kl 20:57 »
Tvättnötter har jag hört ska kunna orsaka problem med maskinen. Typ att det blir stopp eller nåt, men det sades av en mycket skeptisk man. Vad är er erfarenhet på det området?
Vi har i många år bara använt tvättnötter, men aldrig märkt några problem med maskinen.
Han kanske slängde in dem lösa i maskinen :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
mulen, Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser