Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag är less på min kompost.  (läst 3055 gånger)

H-K

• Gäst
jag är less på min kompost.
« skrivet: 08 mar-09 kl 08:41 »
jo jag är trött på min kallkompost, det händer inte mycket i den just nu, den är av trä med två fack insidan är klädd med finmaskigt rostfritt nät har inga rått problem, men som sagt var nu när man behöver "brunnen" kompost så finns bara färsk så jag börjar se mig om efter någon effektiv varmkompost som kan fungera i alla fall några månader mer än en kall, som vanligt så är det den mest prisvärda som söks, såg att harald nyborg hadde en för 999kr kan den va nåt? eller andra förslag? kanske bygga egen isolerad?

Skytten

• Skåne
SV: jag är less på min kompost.
« Svar #1 skrivet: 08 mar-09 kl 10:47 »
HN kompost är inte dålig, men ack så liten.  En kallkompost fungerar dåligt på vintern, och en varnkompost är knappast mycket bättre i kylan, om den inte är stor nog och har tillräckligt "högoktanigt bränsle".

Du kan isolera komposten, eller övergå till maskkompost. En maskkompost kan finnas isolerad i kallföråd och fungerar även den långsammare vintertid. man kan på vintern ha en mindre inomhuskompost då som komplement.

Kompostering kan ibland ta tid, beroende på kompost och vad som komposteras, jag har ibland ett par år för grövre trädgårdsavfall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

« Svar #2 skrivet: 08 mar-09 kl 11:07 »
Min kompost kostar inget alls. Allt hamnar i jorden i mitt växthus och maskarna blir glada.

Har man trädgård men inget växthus, rekommenderar jag att man dumpar sitt nedbrytbara avfall under sitt plommonträd och täcker det.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 mar-09 kl 11:17 »
Min kompost kostar inget alls. Allt hamnar i jorden i mitt växthus och maskarna blir glada.

Har man trädgård men inget växthus, rekommenderar jag att man dumpar sitt nedbrytbara avfall under sitt plommonträd och täcker det.

Går det bara med plommon? ::)

Hög-kompostering (under plommon eller ej) går bäst med trädgårdsavfall som löv och kvistar. Tar lite tid, men är inte lika bra som fästen för rått och fluginvasioner.

En kompost som ska fungera snabbt och smidigt behöver givetvis inte vara särskillt dyr.  Ganska lätt att bygga, och man vill ju inte attrahera råttor, så den bör vara så pass säker. Detta krävs av kommunen på många ställen, de tom har besiktningstvång.

I det fall en kommunal tjänsteman med endast lite bokkunskaper utför besiktningen, blir det lättare med en köpt kompost, där han har noteringen "GODKÄND" i ett papper i pärmen.

Det finns många förslag till hur en kompostbehållare bygges på nätet, allt ifrån isolerade med lecablock till träbyggen.

Bo

Kompostbehållarebesiktningsmän
« Svar #4 skrivet: 08 mar-09 kl 12:46 »
och annan ohyra skall man mota i grind.

I Spanien där jag bor tre månader om vintern, gräver jag ner allt matavfall en gång i veckan. Under tiden får katterna sortera ut det de vill ha. Har inte sett en råtta där på trettio år.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 01:29 »
Om man bor i Norrland där det är fryskallt halva året och tjäle nästan lika länge, hur gör man då? (Utöver maskkompost.)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 mar-09 kl 19:47 »
Om man bor i Norrland där det är fryskallt halva året och tjäle nästan lika länge, hur gör man då? (Utöver maskkompost.)

/Sara

En någorlunda stor, isolerad varmkompost producerar tillräckligt med värme för att finnas i vinterklimat.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-09 kl 00:19 »
Men då måste den vara igång ordentligt innan vintern misstänker jag...?
Räcker det med rejäla frigolitskivor i väggar och lock?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 mar-09 kl 08:10 »
Ja frigolitskivor är nog det vanligaste, ibland staplar man halmbalar runt.  Man bör ju mata den så att "reaktorn har kritiskt värde", och röra runt ibland.  Det kan bli ganska varmt även mitt i vintern, även om komposteringen inte går lika snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser