Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pang bom stendöd?  (läst 1320 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Pang bom stendöd?
« skrivet: 07 mar-09 kl 17:08 »
En av mina hönor har avlidit, drygt 1,5år gammal under lite mystiska omständigheter...

Hon har värpt sista månaden, mkt bra sista veckan t.o.m. Lade ett ägg i går, var pigg och fin i morse, röd om kammen, år frukost, bråkade med unghönsen. Var som vanligt på alla sätt. Strax före 10 hade hon lagt sig i ett rede, inget konstigt med det.

När jag kom ut för en stund sedan låg hon fortfarande i samma rede, jag böjde mig ner för att kika, tänk om hon kanske ville ruva, det passade ju bra. Då ligger hon där, alldeles blek, med huvudet lutat mot väggen och blundar. När jag lyfter ut henne, lutar hon huvudet bakåt, blir grumlig i ögonen... och dör.  ???

Hur gick det här till eg? Har undersökt henne lite snabbt, inget ägg som fastnat, fin i fjädrarna, ingen ohyra. Kanske lite tunn, men inte mager. Det som ev är konstigt är att krävan  möjligtvis kändes större och mjukare än vanligt, annars var hon fullt normal... Men död.
« Senast ändrad: 07 mar-09 kl 17:58 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

peppz

• Västergötland
SV: Pang bom stendöd?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-09 kl 17:40 »
oj, det kan vara vad som helst, kan komma på massor av anledningar..
men gissar nog på en vanlig hjärnblödning,  det är den vanligaste dödsorsaken bland höns under två år som inte slaktas eller tas av rovdjur...
(i sverige iaf)
Kennel SweetCaileanz

Tindranu

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-09 kl 08:57 »
Beklagar det inträffade!!
Tyvärr händer det, och man vet nog inte riktigt vad som är orsaken.
Förmodligen som peppz säger, nåt händer i hjärnan.
Vi har haft några sådana här också och det är alltid lika tråkigt när
det händer, och oförberett.

Jag försöker intala mig att de åtminstone inte har behövt lida, de dör
snabbt och oftast har man inte ens märkt nåt innan.

Mvh I
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 08 mar-09 kl 10:48 »
Nä hade jag inte sprungit i hönshuset 10ggr/dag  ::) och varit lite nyfiken hade jag inte sett henne där i redet, utan bara funnit henne död igårkväll eller kanske inte förän nu på morgonen.

Det eländigaste var ju att hon var den enda av den rasen jag har som värpte. Hennes syster har aldrig värpt ett ägg (fråga mig inte varför...) och de 4 unghönsen som är mellan 5½ och 6½ månad har inte börjat heller...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Helle-Mari

• -
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 08:29 »
Så där har det blivit för mig ochså....måste vara antigen hjärnblödning eller hjärtinfarkt.

Du det måste vara nå fel på hönan som aldrig värpt nåt ägg.
De andra unghönsen kommer nog att börja nu när det blir vår...så hav förtröstan ;D.

åsbo

« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 23:09 »
Stackare! Det lät riktigt konstigt och tråkigt!   :(  Hoppas att dom andra mår bra och att det inte händer igen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #6 skrivet: 30 mar-09 kl 10:01 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser