Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chips  (läst 3400 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Chips
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:18 »
Datum: 2 september, 2002 ;

När man tagit upp all potatis och känner att jo, det här kommer räcka gott och väl, då kan man unna sig att göra lite potatischips. Det är inte särskilt svårt och smaken kan inte på någon skala jämföras med köpechips.
Skär (oskalade) potatisar i tunna skivor, antingen med en osthyvel eller ensurkålsskärare. Värm upp ett par liter olja i en stor kastrull. Kolla temperaturen genom att slänga i en liten bit vitt bröd; det ska bli gyllenbrunt efter en lite stund. Det är inte så svårt, men ha alltid kastrullocket brevid dig så du kan slänga på det i fall det skulle flamma upp. Häll nu i en grabbanäve potatisskivor och låt dem var i oljan en minut. Ta upp dem med en trådsil eller skumslev och låt rinna av en stund (du kan ta nästa lass så länge). Lägg sedan tillbaks dem och låt dem nu vara i tills de precis börjar få färg. Låt rinna av väl och pudra över finmalet salt med en finmaskig tésil e.d.

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Chips
« Svar #1 skrivet: 30 jan-04 kl 22:52 »
Ett tips är också (om man inte har så mycket olja tex) att fritera chipsen i ugnen. Häll då på olja över en djup plåt så att det täcker bottnen och lite till, fördela potatis i skivor jämnt och strö över grovsalt. In i ugnen i 225-250 grader ca 15-20 min, vid halva tiden rör man om lite. Man ser när de är färdiga, gyllenbrungula och lite knapriga. Tag ut och låt svalna lite på plåten. Lägg på papper så blir de mindre kladdiga. Klart!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Chips
« Svar #2 skrivet: 14 dec-05 kl 22:48 »
På en julmarknad jag var häromveckan såldes rotfruktschips - kanongoda! Det var med palsternacka, persiljerot och rödbetor. Det borde man väl kunna göra själv...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Chips
« Svar #3 skrivet: 13 nov-06 kl 23:19 »
Jag tycker tvärt om , vi gör chipsen lite tjocka o friterar i en stor fritös. O så provar vi olika kryddningar, det finns ju en hel uppsjö färdiga. typ medelhavs ,örtagården osv.
Inte undra på att man är lite rund  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

DrJacob.se

  • Inlägg: 52
  • Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
Re:Chips
« Svar #4 skrivet: 03 dec-06 kl 20:34 »
Själv så skär jag upp och marinerar jag antingen vit potatis, sötpotatis, zuccini, rödbeta, morot eller annan rotfrukt i salt (kanske Shoyo), kryddor och lite kallpressad olivolja i ca 3 timmar (15 minuter om jag har bråttom).

Torkar dem under 40 grader i min torkmaskin (för att göra det till Raw Food/Levande Föda) och dagen efter är de redo. Hur gott som helst!
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

torpargubbe

  • Gäst
SV: Chips
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 19:05 »
frun står i och ska göra hemmachips ;D ;D ;D nån som har nåt tips så här i elfte timmen ;D

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
SV: Chips
« Svar #6 skrivet: 26 jan-09 kl 19:51 »

Ett tips i dessa kristider:
Prova att fritera potatissskal!
Jättegott tycker jag!

Molls
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser