Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter kring kollektivbildande sökes!  (läst 1269 gånger)

chikabi

• Gäst
Erfarenheter kring kollektivbildande sökes!
« skrivet: 04 nov-05 kl 20:29 »
Hej! Vi söker information om hur man praktiskt startar ett kollektiv. (boktips, erfarenheter osv)

*Samägandeformer: Hur äger man/ förvaltar på bästa sätt? kan man äga ett hus 20 personer tillsammans? Hur löser man det rent juridiskt och socialt? Kan man driva sitt boende som ett etiskt företag med skapande verksamhet? kooperativt med hantverk och tjänster?

*Konflikter: hur hanterar man spänningar som uppstår, eller förebygger dem från att uppstå? Hur klarar man att reda ut alla småsaker och vardagliga gemensamheter, så att man får så mycket tid och energi över som möjligt för konstruktiv samlevnad? (vill gärna ha tips om bra böcker i ämnet, eller varnande råd)

:)

Vi har förstås redan funderat en del, men det skulle kännas bra med en god dos visdom innan man helt lättar ankar med sin idé? (Vi vill ju skapa en miljö där alla kan må så bra som möjligt, och då gäller det att förutsättningarna görs så gynnsamma som möjligt...)

Hälsningar från Ida och Conny
www.skapa.tk

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
Re:Erfarenheter kring kollektivbildande sökes!
« Svar #1 skrivet: 05 nov-05 kl 23:21 »
Hej Ida o Conny! Vad glad jag blir av folk som vill skapa ett genomtänkt kollektiv!!  ;D Själv har jag levt kollektivt i runt sex år och hunnit fundera en hel del kring hur det egentligen fungerar.  Konstigt nog har jag aldrig hört talas om "Lilla Kollektivhandboken" undrar om den finns?... Nån som vet kanske kan svara här på forumet?  Er idé att ta reda på så mycket som möjligt om kollektivliv inan ni kör igång i praktiken är jättebra, helt grundläggande. Jag tror (med min lilla erfarenhet) att kärlek till människor, en massa tolerans och förståelse och en vilja att göra saker för andra är viktiga i ett kollektiv.  Gränser för integritet och en hyfsad gemensam vision (man kan aldrig få exakt samma) är också att beakta, liksom  medvetenhet om att man faktiskt tröttnar på varandra ibland (och möjlighet att vara ifrån kollektivet ett par dagar) utan att det betyder att man måste flytta isär, vissa skrivna regler om vad som gäller och  vilka sanktionsmöjligheter man har ....böter? flytt?  ( Vad jag menarär att om man inför en regel måste man samtidigt bestämma vad som händer om någon inte följer regeln...... vilket oftast leder till så få regler som möjligt) Ja det finns massa saker att förmedla märker jag.  Och appropå disken: Jag har bott i kollektiv där varochen diskade efter sig själv, och hellre tog hand om kaffekoppen som stod och drällde än att reda ut vem som slarvat  >:(( då kunde man med gott samvete slarva själv nång gång....  :P) och jag har bott i kollektiv med diskmaskin....där var det aldrig bråk om vem som skulle diska, men ständigt bråk om vem som skulle tömma diskmaskinen. Slutsats: Skippa diskmaskin i kollektiv....  :D  Undra på bara, så svarar jag, om jag har nått att tillföra./tant

frankku

« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 22:28 »
hejsan
jag bor i ett kollektivhus i göteborg, vårat hus ägs av oss som bor här. vi är alla medlemmar i en kooperativ hyresrättförening som tog ett lån och köpte huset som vi bor i. det är ett 8-våningshus med 35 lägenheter.
att bilda en kooperativ hyresrätt är inte svårt alls, man behöver vara tre hushåll minst och starta en ekonomisk förening. som kooperativ hyresrätt kan man sedan köpa en tjänst av staten som heter statlig kreditgaranti, som innebär att staten mot en summa pengar går i borgen för föreningen vid husköpet. på det sättet behöver inte medlemmarna i föreningen gå in med pengar om allt skulle gå åt pipan och föreningen upplöses. man kan ju eventuellt behöva pengar till kontaktinsats för lånet.
annars så funkar det ganska mycket som en bostadsrätt, samma lagar gäller för en kooperativ hyresrätt. det är verkligen ett jättebra alternativ om man är seriös och inte har en massa pengar att köpa hus för. har man fått föreningen godkänd av patent och registreringsverket och bevisar att man är seriös så ska det inte heller vara några problem att få lån från banken.
jag tror att det är en bra idé att försöka hålla det på så liten skala som möjligt runt 20 personer är nog idealiskt, det är också viktigt att alla är samstämmiga när det gäller föreningens mål och syfte.
sen kan man välja hur mycket man vill ska vara kollektivt, från allt inklusive inkomst till enbart husförvaltning.

jag skulle kunna skriva mer men det börjar bli sent, hör gärna av dig om du har frågor.

solrosfrö

• Skåne
    • The Jam Kitchen
« Svar #3 skrivet: 06 feb-06 kl 14:50 »
Hej hej!
Efter att ha bott i ett ganska konfliktfullt kollektiv i sju år (varför man nu gör såńt?) bestämde sej min pojkvän och jag oss för att hitta en lägenhet eller hus där vi kunde starta ett fint och trivsamt sådant. Vi blev uppsagda från gamla stället, så det blev lite bråttom och när vi snubblade på ett underbart hus att hyra på landet hade vi inte hunnit hitta vilka som skulle flytta med när vi skrev på kontraktet. Eftersom vi kände många som  var intresserade av denna boendeform litade vi på att det sulle lösa sig ändå, och efter att ha kastat ut en massa trådar fick vi med oss en kollega till pojvännen samt hans sambo. Därmed kom vi ned till en hanterbar hyra, och kunde tadet lugnt med tillsättning av nästa rum.
Det vi var noga med från början var att vi var överens om vissa grunläggande saker: hur hyran skulle fördelas, att städning av gemensamma utrymmen skulle ske rullande varje vecka, och att vi skulle ha gemensam mathållning, på så sätt att all mat är allas. Vi var också överrens om att det måste råda en öppen och tillåtande atmosfär, och att man skulle välja själv vilka dagar man lagar mat, så att man inte skulle vara tvungen att komma hem för att laga middag om man hade andra planer för kvällen, tex.
Så länge vi bara var fyra vuxna fungerade detta alldelens utmärkt, och genomatt vi nästan alltid åt kvällsmat tillsammans löste sej alla andra frågor enkellt och informellt i det dagliga livet.
Efter en tid behövde en kompis kompis akut bostad, och efter att han flyttat in visade det sej att han inte alls var intresserad av gemensam mat etc. även om vi alla varit överrens om att mattider, när man lagar mat etc skulle vara flexibelt, skapades en negativ stämning av att han totalt tog avstånd. Som tur var kände han själv att han skulle flytta vidare, och därefter flyttade ett tredje par in. Denna gång hade vi varit tydliga med att de måste vara villiga att ingå i matlaget, för att flytta in, men i och med att vi blev fler blev det nödvändigt att upprätta ett städschema samt en kalender där man skrev upp när man lagat/ville laga middag.

Efter ett år är vi åter endast 4 vuxna, men nu två barn som bor här och vi har bestämt oss för att använda det fjärde sovrummet som arbets/gästrum om inte det dyker upp en väldigt rätt person som vill flytta in.
Så vad vill jag säga med detta?
Det som är grundläggande för att vår gemenskap fungerar är att vi har en god personkemi i grunden, därtill en attityd om frihet under ansvar och en sammansättning av hänsynsfulla positiva ansvarstagande generösa personer som verkligen uppskattar just denna boendeform.
Sedan strävar vi inte efter millimeter-rättvisa, utan litar på att saker och ting jämnar ut sej i längden. Men detta går bra i liten skala, jag har en dröm om att starta upp ett större kollektiv/ekoby inom några år, och inser att man då måste ha vissa striktare ramar. 'blev därför väldigt intresserad av att höra mer om hur man bildar kooperativ hyresrätt!
 detta blev ju lite luddigt, men tror att den gyllene regeln "gör mot andra som du vill att de ska göra mot dej" kompletterad med att inte döma andra "den som är utan skuld kastar första stenen" (oj vad bibliskt det blev...) räcker långt - om man lyckas följa den...
Ingen är ju perfekt, o tror det är fint om man kan se mer hur man kan komplettera varandra än sräva efter att alla ska göra samma.

ps är du intresserad av starta ekoby/kollektiv i mellersta skåne - kolla in tråden jag tänker starta NU här ovan. Ha det fint!/ A

solrosfrö

• Skåne
    • The Jam Kitchen
« Svar #4 skrivet: 06 feb-06 kl 14:56 »
"...att bilda en kooperativ hyresrätt är inte svårt alls, man behöver vara tre hushåll minst och starta en ekonomisk förening. som kooperativ hyresrätt kan man sedan köpa en tjänst av staten som heter statlig kreditgaranti, som innebär att staten mot en summa pengar går i borgen för föreningen vid husköpet. ..." citat

har inte riktigt lärt mej hur det funkar här. Detta vill jag i alla fall veta mer om!
och tråden jag tänkte skapa kommer att ligga under "ekobyar" och en till under kollektiv, tror jag.
lev väl! /A"
« Senast ändrad: 06 feb-06 kl 14:58 av solrosfrö »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1795 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser