Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsand på tomten  (läst 1411 gånger)

Intricate

Gräsand på tomten
« skrivet: 04 mar-09 kl 10:18 »
I vintras såg jag en gräsandshane som låg bredvid huset. Jag trodde först den var skadad men den såg helt ok ut.
jag gav den lite bröd och vatten och trodde att dne skulle försvinna. Men den låg kvar 2 dagar och då tog jag ett litet trähus med halm och la den där i. Den flög inte iväg så den kanske hade något fel på vingarna.

I tre veckors tid bodde den i det lilla huset på tomten och fick mat och vatten. Varje kväll gick den ner till sjön 500 meter bort och på morgonen var den tillbaka i huset igen. Det var en väldigt underlig och härlig upplevelse och vi kallade den "vår tyste gäst" och döpte den till Gösta.

Efter tre veckor såg jag en påkörd gräsand på vägen 5 km bort och det måste nästan ha varit den för Gösta kom inte tillbaka något mer till huset.

Är det vanligt att det detta händer? Att de tar in på hotell hos folk sådär på vintern eller var det något fel på den? Den borde ju ha flugit tycker jag.

Skytten

• Skåne
SV: Gräsand på tomten
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 10:38 »
Ett par gånger har det kommit vildänder och levat någon månad tillsammans med mina ankor, de har tom snällt följt med in på kvällen.
På hösten (sådär en vecka före slakten) har de dragit.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Gräsand på tomten
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 13:20 »
Även här har jag ett Gräsandspar som troget kommer till oss varje vår. Dom brukar stanna några veckor och bada i poolen och mumsa allt gott vi bjuder på, dom har kommit nu i 3 år i rad och jag väntar med spänning på om dom kommer i år oxå.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser