Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på växt..  (läst 2766 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Förslag på växt..
« skrivet: 04 mar-09 kl 07:37 »
Nå kommer våren med stormsteg och tänkt ett bra tag att plantera nåt vid ett hörn.
Nåt som helst är vintergrön och doftar då det är Bed & Breakfast gästernas ingång på baksidan.

Men kanske ej finns vintergrön och doftande och då är jag öppen för förslag, max 1.30 hög skulle jag nog vilja påpeka. Tåla att beskäras..

Många krav  :-[ men den skall sitta här, längs med trädäcksgången i anslutning te rundeln, precis där trägången möter rundeln.. på gruset liksom i hörnet där. Är sydvästläge där.. lite skuggat.  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Pong

SV: Förslag på växt..
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 20:51 »
Rhododendron? Luktar inte. Snygg, luktar inte, tål och trivs skugga och går väl att beskära. Idegran, inte så vidare snygg bara sådär, men är vad jag hört en av de barrträd som klarar beskärning bättre. Allmänt så är ju vintergröna växter barrväxter och barrväxter klarar ju beskärning sämre än lövträd och lövbuskar. Rent smakmässigt så tycker måste jag säga att att vintergröna växter passar dåligt till ett hus med äldre stil. Sedan är det också viktigt att många barrväxter är bärare av sjukdomen päronrost (Gymnosporangium fuscum), vilket smittar, som man kan utläsa av namnet, päronträd.

Nu vet jag inte var du skall ha den men som fasaden ser ut i nederkanten så skulle jag inte ha någon växtlighet mot väggen iaf.

En syren är inte vintergrön, men den är vacker och luktar gott men den kräver ju lite mer höjd och plats. Skuggigt förvisso, men du kanske skulle ha en stor massiv kruka, för att få lite höjd och någon perenn eller självsående fjärilsväxter, som lavendel kanske?

fylgja

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 mar-09 kl 12:06 »
Buxbom! Underbar, vintergrön och passar till både gamla och nya hus. Tål beskärning (lätt att göra nya av det man klipper bort). Nackdel är att den växer sakta. Den blommar inte heller men då kan man ha en klätterväxt upptill. Kaprifol är lätt och doftar underbart men kan kväva den lilla busken om man inte ser efter den. Clematis är kanske bättre. Och så en klätterställning så får du upp höjden medan du väntar på buxbomen!
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Guinness

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 12:10 »
Bergsbambu.
Vintergrön,tålig,snygg och ovanlig. Luktar ingenting då den inte har blommor dock.
Själv är bäste dräng!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 13:48 »
Buxbom! Underbar, vintergrön och passar till både gamla och nya hus. Tål beskärning (lätt att göra nya av det man klipper bort). Nackdel är att den växer sakta. Den blommar inte heller men då kan man ha en klätterväxt upptill. Kaprifol är lätt och doftar underbart men kan kväva den lilla busken om man inte ser efter den. Clematis är kanske bättre. Och så en klätterställning så får du upp höjden medan du väntar på buxbomen!

Hrrm.... lukta gott ville ju Palleman det skulle göra, jag uppfattar lukten av buxbom som identisk med kattkiss. Inte så bra första intryck för ett B&B kanske. Svårt dock med väldoftande vintergrönt...

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-09 kl 21:48 »
Odlingszon kanske skulle vara intressant att veta, ju länge söderut det är desto mer har du att välja på, för södra Sverige finns det till exempel Yucca som är vinterhärdiga. Snyggt, aningen exotiskt, blommar, behöver knappast vattnas, lätt att hålla i rimlig storlek. Fast det beror på hur skuggigt "lätt skuggigt" är i ditt fall, får dom för lite ljus kan de bli glesa och därmed inte så snygga.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 05 mar-09 kl 21:56 »
Tack för alla svar! Skoj..

Skugga, well, det sitter en syrenhäck ungefär 4 meter väster om platsen, sedan en halvgles skog så nåra sol strimmor letar sig in på vinterhalvåret iaf.

Lavendel är en utmärkt idé, vacker och doftande.. kan ju stå i stora krukor.. ej tänkt så mkt på "kruk varianten", utan mest en fast växt.. själva altanen skall kläs med nät te våren och där skall det klänga blomman för dagen runt hela staketet.. hoppas jag iaf..  :-[

Zon, jadu.. 2 eller 3.. Götlaborg.. men bor uppe på ett berg inne i stan så har alltid några grader kallare än nere i stan..
« Senast ändrad: 05 mar-09 kl 21:58 av Palleman »
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Solanum

« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 22:09 »
Kaprifol, eller alpklematis. Till husets färg skulle kaprifolen passa bäst, men utseende mässigt är alpklematis vackrast. Båda kräver minimal omsorg, men kan om man vill beskäras.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 19:18 »
En gammaldags buskros, passar på ett b&b tycker jag. Louise Odier heter min favorit som blommar hela sommaren och hösten.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 mar-09 kl 14:12 »
Eller New Dawn, den klättrar lite i stället....

malines

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 17:40 »
Men rosor är ju så tråkigt på vintern, om man inte har en nyponvariant som ger massor av röda nypon förstås, då blir de ju en dekoration i sig.

Man ska nog akta sig lite för dofter, då det kan "krocka" med syrendoften...

En liten Magnolia som doftar gott säsongen innan syrenen börjar, och sedan övergår till att bara vara träd? Bör gå att skulptera och beskära. Kan dessutom "piffas" tillfälligt med tex luktärtor eller dylikt om man skulle vilja ha lite mer flärd ´när blommningen är över.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 18 mar-09 kl 18:08 »
Klängrosor intill där man går är inte helt lyckat, man blir ofta irriterad på alla vassa taggar, som gärna fastnar i dyra kläder typ dunjackor.  >:(

Varför inte plantera buskar i stora krukor, som går att placera om efter behov, eller ställa svalt om det blir svinkall vinter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser