Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska träslevar (maskin)diskas  (läst 12696 gånger)

L L

Ska träslevar (maskin)diskas
« skrivet: 04 mar-09 kl 03:46 »
Osthyveln med träskaft ska inte maskindiskas, gäller samma för träslevar?
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Lucidor

• Västmanland
SV: Ska träslevar (maskin)diskas
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 04:07 »
Ja. Stoppa helst inte in något av trä i diskmaskinen. Möjligen smörknivar, om de är gjorda helt av trä.

L L

« Svar #2 skrivet: 04 mar-09 kl 04:52 »
Ja. Stoppa helst inte in något av trä i diskmaskinen. Möjligen smörknivar, om de är gjorda helt av trä.
Är det för varmt eller vad?
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-09 kl 05:23 »
Trä är känsligt både för torka och fukt. För att skydda träet brukar man olja in det.

Varmvatten kan lösa upp oljan, men det är framför allt maskindiskmedel som tar bort den.

När oljan är borta sugs vatten in och träet sväller, sen torkar det i lådan och krymper.

Upprepa några gånger, sen spricker det. Skedar är känsligare än knivar eftersom de är mer tredimensionella, så det blir krafter som drar åt olika håll samtidigt.
« Senast ändrad: 04 mar-09 kl 05:52 av Lucidor »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-09 kl 05:50 »
Man behöver träna någon ggn
så man inte glömmer bort den ädla konsten att hand diska.
Träsaker är just såna. ;)
Hedemorahöns

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 05 mar-09 kl 00:39 »
Det finns ändå många som kör träslevar, trägafflar och sånt i diskmaskinen dagligen utan större problem. Det är klart, man gör inte det med t ex en osthyvel med fint fernissat skaft men för en slev som ändå bara används att röra om gröten med spelar det ju ingen roll om den blir grå och ful med tiden.

Lucidor

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-09 kl 01:03 »
Det beror på hur djup skålningen är. En del slevar är ganska platta och grova i materialet och kan kanske tåla den behandlingen ett tag.

Fernissa tar nog inte så mycket stryk av diskningen, men vattnet tränger in runt "tången" (eller vad den biten nu kallas på en osthyvel) och avdunstar mycket långsamt, så tången rostar sönder.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 03:38 »
Tips: skaffa kniv och lite justa vedträn och gör nya slevar. Personligen skulle jag vara mer orolig för miljön om jag hade diskmaskin.

GraveJard

« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 20:09 »
Trä är känsligt både för torka och fukt. För att skydda träet brukar man olja in det.

Varmvatten kan lösa upp oljan, men det är framför allt maskindiskmedel som tar bort den.

När oljan är borta sugs vatten in och träet sväller, sen torkar det i lådan och krymper.

Upprepa några gånger, sen spricker det. Skedar är känsligare än knivar eftersom de är mer tredimensionella, så det blir krafter som drar åt olika håll samtidigt.

Nej då, min mamma har haft sin i snart 5år och kör dom i diskmaskin. Och det ända som har hänt(förmodligen över 5 år) är att dom tappade färgen lite, och e lite brända längst ut i toppen(för hög värme i stekpannan)
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 15:55 av GraveJard »

Long Life

• Vid datorn
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 06:18 »
Skillnaden kan vara att i maskin diskas hela men för hand diskar jag bara av nederdelen.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 21:11 »
Skillnaden kan vara att i maskin diskas hela men för hand diskar jag bara av nederdelen.

Jo nederdelen kanske ska tas lite försiktigare. ::)

Diskmaskinmedel är en ful milöbov, varför inte diska allt för hand.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 08 mar-09 kl 21:43 »
Jo, fosfathaltiga maskindiskmedel ska man undvika om man inte har kommunalt avlopp med effektiv fosfatrening (det finns tyvärr fortfarande en del kommunala avloppsreningsverk som saknar sådan utrustning). I all synnerhet gäller detta om avloppsvattnet går ut i någon insjö eller i Östersjön.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 03:37 »
Jag handdiskar allt och klarar inte maskin, med frun är det nästan tvärtom
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

GraveJard

« Svar #13 skrivet: 10 mar-09 kl 16:11 »
Jo nederdelen kanske ska tas lite försiktigare. ::)

Diskmaskinmedel är en ful milöbov, varför inte diska allt för hand.

???

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #14 skrivet: 20 maj-09 kl 21:37 »
Jag har hört att de gamla hederliga tvättnötterna som ju går att använda till både tvätt av kläder och allrengöring även skall fu ka i diskmaskinen  :)
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Long Life

• Vid datorn

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 aug-09 kl 20:54 »
Trä ska aldrig maskindiskas då den höga värmen inte är allt för hälsosam för träet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 11 aug-09 kl 21:06 »
En normal diskmaskin värmer vattnet till 50-65 °C, moderna energisnåla maskiner kör ofta med ännu lägre temperatur utom i grovdiskprogrammen. Det är alltså inte varmare vatten än vad som förekommer vid handdisk, och definitivt inte högre temperatur än vad en träslev utsätts för i samband med matlagning. Ingen tror väl att sleven skulle ta skada av att man rör om i kokande, hundragradig gröt eller sylt med den?

Det som gör att trä blir fult på ytan vid maskindiskning är snarare det starka maskindiskmedlet än värmen. Men det finns, som jag tror jag har skrivit tidigare i den här tråden, många exempel på träslevar och trägafflar som har maskindiskats så gott som dagligen i flera tiotal år och fortfarande är i användbart skick, om än de kanske inte längre ser ut som nya.

Numera kanske man borde ta sig en funderare på om de moderna fosfatfria maskindiskmedlen kan tänkas påverka trä på annat sätt än de gamla fosfathaltiga. Fosfatfria maskindiskmedel påstås ju vara mer aggressiva mot finare glas än vad man har varit van vid sedan tidigare.

hallstabonden

« Svar #18 skrivet: 04 dec-09 kl 14:15 »
Träslevar är ett jävla snusk!!förlåt uttrycket,men vi lever inte på 1800talet!
Har lite träslevar själv,men håller på att skrota ut dessa.Diskar dom i maskin gör jag,annars blir dom inte rena samt tar bort den enorma bakteriehärd som lagras i dessa.
Så trä det skall man nog undvika i matlagning,likaså träskärbrädor,för snuskigt att använda!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 04 dec-09 kl 14:19 »
träslevar och skärbrädor tvättas med fördel under hett rinnande vatten, medan de skrubbas ihärdig med intvålad lagom mjuk borste.
Skölj därefter nogrannt med först hett, sen iskallt vatten för att sluta träcellerna. Sen kan man om man verkligen vill döda bakterier och doft som kan ha fastnat, ösa över lite vinäger eller ättiksprit, och skölja med kallt vatten igen. Slutligen kan man torka av överflödigt vatten och låta lufttorka klart. Då håller sig träattiraljerna rena och fina.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser