Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderbetor?  (läst 11688 gånger)

Sleipner_

• Gäst
Foderbetor?
« skrivet: 04 nov-05 kl 17:00 »
Hej är det någon som provat på att odla foderbetor tills sina djur? är dom svåra att odla, så vitt jag har hört så ska dom ha det välgödslatt!
Var ifrån får man tag på frön till dessa?

MVH larsson

peter

• Gäst
Re:Foderbetor?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-05 kl 20:06 »
lantmännen har om inte prova med olssons frö

Addiy

• Gäst
Re:Foderbetor?
« Svar #2 skrivet: 07 nov-06 kl 18:52 »
kan man ha foderbetor till getter? ???

valtra

• Bohuslän
SV: Foderbetor?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 06:56 »
Skånefrå säljer fodersockerbets frö

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 07:36 »
Foderbetor är lättodlade, de ska ha samma förutsättningar som rödbetor, som de är nära släkt med. De är alltså inte så kinkiga med näringen, lagom är bäst, annars blir nitrathalterna höga i växten. De tål inte att växa alltför fuktigt, annars klarar de nog det mesta.

Ohlssons frö (stavning?) i Helsingborg tror jag säljer.

Foderbetor är bra foder till de flesta djur som äter den typen av mat, ganska näringsrikt, innehåller inte alltför mycket socker. Borde gå bra till alla idisslare, i rimlig mängd till kaniner, till gäss och i viss mån till ankor. Höns äter dem säkert som extra tillskott/sysselsättning.

Även blasten går att använda till foder, precis som sockerbetsblast. Man kan ge den färsk under säsongen, man kan även göra ensilage av den.

En nyttig växt där hela plantan går att använda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 09 nov-11 kl 08:21 »
Impecta har också.
Kan de sås nu på hösten, som morot?
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 nov-11 kl 08:28 »
De kan sås på hösten, men det ökar risken för att de stocklöper om man sår för tidigt. Och de växer inte så tidigt på våren, man kan få problem med ogräs. Jag skulle så alla mållväxter på våren, så att jag kan ha rensat såbädden precis innan sådd och på så sätt ger grödan ett försprång över ogräset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 17:39 »
Tack!
Kaninuppfödare och pelargontant.

valtra

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 10 nov-11 kl 19:48 »
Går fodersockerbetor bra att odla till kaniner? för jag tänkte ge dom det :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 10 nov-11 kl 20:02 »
Det går de väl, men kaniner ska helst inte äta foder med högt sockerinnehåll, så ger man dem fodersockerbetor, morötter, äpplen eller andra söta fodermedel, så är de mer att betrakta som godis eller extra tillskott, inte som ett huvudsakligt foder.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-13 kl 21:16 »
Väcker upp gammal tråd...

Jag har odlat foderbetor som ett litet extra tillskott till fåren, men funderar på hur man bäst serverar dessa?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 17 sep-13 kl 12:06 »
Väcker upp gammal tråd...

Jag har odlat foderbetor som ett litet extra tillskott till fåren, men funderar på hur man bäst serverar dessa?

Såg på Bonderøven att han fodrade extra med foderbetor och har rev dem i en handvevad kvarn av något slag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Marcus N

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 sep-13 kl 09:36 »
Man kan hitta frö på Impecta inte så mycket frö men räcker för att testa.
http://www.impecta.se/sv/artiklar/foderbeta.html
Lycka till.
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser