Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rådjursmiddag  (läst 3322 gånger)

äppelpaj

• Småland
rådjursmiddag
« skrivet: 02 mar-09 kl 11:56 »
Ikväll ska jag laga rådjur, jag tror det är en bit av bakbenet... Det är mycket ben iallafall! Det är väl smidigast i ugn? Hur gör ni? Kryddor? Hur många grader ska rådjur vara när det är klart?
Tacksam för tips! :)  :D

Gunhild

SV: rådjursmiddag
« Svar #1 skrivet: 02 mar-09 kl 14:07 »
Jag brukar ha låg värme max 100c. Jag tar sedan fram folie där i lägger jag köttet och lägger i matfett saltar och peppra ibland häller jag på kantarellfond eller lök gelé är också gott, det brukar vara bra med något sött socker sirap eller gelé. Sedan gör jag ett knyte av allt och sätter in det i ugnen på 100c det tar från 2h och uppåt, vill man att det ska gå fortare kan man höja värmen, men då riskerar man att det blir lite torrare. Du ser att det är färdigt när det är 73c med hjälp av en stektermometer. Det bir en mycket god buljong i paketet denna brukar jag göra såsen av. Det brukar räcka med att reda av den. Till är det smidigt och gott  att göra ugnsbakade rotfrukter.

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-09 kl 14:18 »
Gunhild!

Mm, det lät gott. Köttbiten är bara på 500 gram ungefär, tror du ändå det blir bra att laga det så? Och då tar det kanske mycket mindre än den tiden..?
tack för svaret!

Gunhild

« Svar #3 skrivet: 02 mar-09 kl 14:28 »
Jag har lagat både mindre och större på sammasätt. Man kan ju anta att det tar lite kortare tid på din stek. Jag skulle rekomendera att du räknar med att det tar ca 2h. Köttet kan ju stå och dra en liten stund efter att det är klart. Det är ju inte roligt att behöva vänta på köttet.

äppelpaj

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-09 kl 14:32 »
Ok!
Tack så mycket, det får det bli ikväll! :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 22:15 »
Hur blev middagen? Nyfiken!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

äppelpaj

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-09 kl 16:05 »
Hej!
Jodå, den blev god, men inte dundergod. Men jag tror det är för att jag är nog inte helt förtjust i rådjurskött allmänt. Men har bara ätit det ett par gånger, så det gäller att testa lite olika :)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-09 kl 18:38 »
Hej!

Här ska du få ett riktigt gott resept på rådjur, vill man bjuda på något speciellt och enkelt så ska du prova det här receptet som jag hittat i en tidning för många år sedan :-*

Lars

En riktigt god rådjursgryta!

Ingredienser

• 500 gr. benfritt rådjurskött
    1 st.    gul lök
    1/2 dl. soya
    1 1/2 dl. äpplejuice
    1 1/2 tsk curry
    1/2 tsk. mald ingefära
    2 st.  vitlöksklyftor
    2 msk. vinäger
    1 msk. mjöl
    2 dl. grädde

Strimla köttet och hacka löken fint.
Blanda allt utom mjölet, och låt stå
i två till åtta timmar. Lägg i en kastrull
och strö över mjöl och häll i grädde.
Låt puttra i 20 minuter.
Servera med sallad och ris.
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

äppelpaj

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-09 kl 18:50 »
Tackar, det får nog testas framöver!

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser