Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kal på magen!  (läst 3758 gånger)

LolloF

Kal på magen!
« skrivet: 02 mar-09 kl 09:38 »
Våran storhöna (2år) låg och tomruvade i somras, sedan ruggade hon och såg hemsk ut  :-\

Sakta men säkert växte fjädrarna ut igen, och hon började se söt ut, men nu när jag kollade på henne så var hon kal på magen och insidan av låren.
Hon började lägga ägg igen i december efter några månaders vila, och nu börjar hon ligga mer i redet så jag antar att hon ska börja sura igen... men varför är hon kal på magen? Hon äter och bajsar, är lite blek om kammen, har ingen ohyra (som jag ser) övriga fjädrar är fina.

//LolloF

Krågedal

• Östergötland
SV: Kal på magen!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-09 kl 10:20 »
Hej ! Vad jag förstår varför hon är kal på magen, är att hon SKA ruva.  ;DDå plockar hönan sig ren på magen för att ge äggen mer värme! Har också en "surhöna" som ser ut sådär på magen :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LolloF

« Svar #2 skrivet: 02 mar-09 kl 11:23 »
Då är allt frid och fröjd igen!  :D

Får nog se till att skaffa en tupp snart så hon får ngt att ruva på...

knott

« Svar #3 skrivet: 03 mar-09 kl 15:14 »
Hönorna brukar ju plocka av fjädrarna på magen när de ruvar, huden kommer åt bättre och värmer gott, de har ju lite ökad temp. när de är "sura"

Knopparp

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 18:31 »
OCH så bäddar de ju i redet med fjädrarna de plockar av sig...  :D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Oskari, Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser