Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda under badkar?  (läst 13182 gånger)

byggarebobbit

Elda under badkar?
« skrivet: 27 feb-09 kl 19:55 »
  Hej igen hur ska man elda under ett vanligt gammalt badkar för o få spa-känsla, o jag antar det måste vara ett gutjärnsbadkar? Mvh Lina
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

ersam

• -
Rök
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 21:12 »
Jag har tagit upp detta tidigare men inte fått tummen ur. Skulle tro att det blir för varmt att elda direkt mot badkaret så jag hade gjort en eldstad vid ena gaveln. Rökgaserna hade jag sedan lett in under badkaret. Vid andra gaveln bygger man en skorsten. Då måste du gjuta in badkaret så välj i så fall en infälld variant.

Nu till det fiffiga. Kombinera detta med en rök. Alltså vid ändan av badkaret bygger du ett skåp (typ mindre garderob) som är öppningsbar (tät dörr) med rökgång in där nere och skorsten där uppe. Då kan du kallröka kött samtidigt som du ligger i badet och tittar på stjärnorna!

Vi får se vem som blir klar först!  8)

Cyklisten

• Gäst
SV: Elda under badkar?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 21:36 »
Jag eldar ibland under ett vanligt badkar av emaljerad plåt. Det brukar ta tre kvart eller en timme att få varmt. Jag låter elden falna och krafsar bort glöden innan jag kryper ner, annars blir det för hett om stjärten har jag märkt. Badkarets fötter hade en sorts skruvjustering av plast, den smälte och förstördes, men inuti är det stål så det håller ändå. Fötterna står upphöjda på tegelstenar, annars gick det inte att elda. Jag har ställt några gamla plåtar mot sidorna på badkaret för att hålla värmen inne och för att hålla ordning på draget.
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 21:38 av Cyklisten »

byggarebobbit

« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 19:25 »
  Tack för tipsen! Att inte elda under stjärten lät klokt o röka kött (eller fisk) lät gott. Skulle vilja ha lite tips på hur man gör det....
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Rök
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 20:12 »
Jag har tagit upp detta tidigare men inte fått tummen ur. Skulle tro att det blir för varmt att elda direkt mot badkaret så jag hade gjort en eldstad vid ena gaveln. Rökgaserna hade jag sedan lett in under badkaret.

Om jag vill minnas rätt så var det så som Romarna byggde sina badhus, dvs man eldade och värmde sedan bassänger mm genom rökgaserna
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Lasse.O

« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 21:04 »
Hmmm detta hör inte hit för fem öre men kan inte låta bli. Elda under badkar jag ser framför mig den klassiska gubben med stora läppar ben i näsan och stor mage skiva ner morötter i en gryta där det sitter en stackare.. ;D ;D ;D

byggarebobbit

« Svar #6 skrivet: 28 feb-09 kl 21:39 »
 ;) jag fantasin flödar...haha. Hrm men nu blev jag kanske lite avskräckt.... hänger kanske upp en vattenkanna i trädet i stället.. Nu måste jag fundera igen. Det krävs mycket tankeverksamhet när man bor på landet.

Lasse.O

« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 01:22 »
Förlåt det var inte meningen att du skulle bli tveksam.. :'(
Men jag tror nog att du ska prata med ersam hans lösning eller teori eller vad man vill kalla det funkar. Hör med honom om ritning skiss eller vad som helst för hans grej funkar och som någon annan hänvisade till de gammla romarna.
Men tanken om kannibalen och missonären kvarstår dock ;D

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 01 mar-09 kl 22:01 »
Du skulle kunna lägga en liten trä-trall under sjärten så du inte bränner dig! ;D

Kan du svetsa! då kan du tillverka en enklare vattenmantlad kamin med ett självtryckt flöde in och ut ur badkaret om du sen förser det med isolering runt om och ett lock av trä har du en underbar badbalja 8)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 15:24 »
tog mig friheten att göra en liten ritning utifrån Ersams förslag.. Tänker mig att man murar med lättbetongblock men det gör man ju som man vill och sedan sänker ner två badkar i ursparningarna så man kan bada två på vintern eller kanske fyra om man kan tåla att det är lite trångt :P

Det är en eldstad i framkant och så leder man gaserna under karen och upp genom skorsten på andra sidan. Vyerna är från vänster; från sidan, uppifrån, rakt framifrån (fast jag ritade inte in skorsten där..)

Vad jag undrar eftersom jag antagligen kommer göra en sån här badmojäng på mitt land är hur väl det funkar att värma upp med bara gaserna.. På det här sättet är det ju helt tätt runtom och singlat med grus under karen så det borde vara maximal uppvärmning från gaserna. Som jag ritat är det ju lite direktuppvärmning med vid fotändan men det kanske man kan överleva eller så får man helt enkelt flytta ut vedspisen lite..

Vad tycks?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 15:45 »
Jag förstår inte riktigt vitsen med kallröksvarianten.
Dels är det bara en liten del av vedvärmen som går ut med röken - hur utnyttjar man strålnings- och konvektionsvärmen från eldstaden?
På vintern kan den iofs användas till lokaluppvärmning, men resten av året?
Sen kanske man inte alltid har nåt rökbart när man är badsugen, då blir det ännu uslare verkningsgrad.
Nä, värm vattnet i bykgryta som ju är avsedd för just detta, idealet är sen om man kan tömma hetvattnet med självtryck till badkaret, annars får man fixa en enkel pump som tål hetvatten.
Kanske något liknande gamla tiders handdrivna länspumpar, som användes på småfartyg.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=6885.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28448.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=21647.0

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 mar-09 kl 16:03 »
Googlade fram några bilder.

http://people.tribe.net/cf9a6a70-b5e4-423e-aaaa-419e689ec580/photos/1c3c42c3-3d01-4191-8651-0324aba1b375
http://littlecityfarm.blogspot.com/2007/10/affordable-homemade-wood-fired-hot-tub.html
http://www.motherearthnews.com/Do-It-Yourself/2005-12-01/Country-Lore-Wood-Fired-Hot-Tub.aspx
http://www.users.on.net/~arachne/tub.html

För att skona bakdelen skulle man kunna elda vid sidan om, och sommartid kanske solvärma med en kombination.

Eldar man i en eldstad eller brygghusgryta och har badkaret lite högre skulle en rörkrets kunna kopplas till karet, som med självcirkulation transporterade varmt vatten upp och det kallare tillbaka.

Annars kan man lätt undvika att bli allt för varm där bak genom att göra en dubbelbotten av någom metall med små hål.

« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 16:09 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
SV: Rök
« Svar #12 skrivet: 08 mar-09 kl 16:26 »
Jag har tagit upp detta tidigare men inte fått tummen ur. Skulle tro att det blir för varmt att elda direkt mot badkaret så jag hade gjort en eldstad vid ena gaveln. Rökgaserna hade jag sedan lett in under badkaret. Vid andra gaveln bygger man en skorsten. Då måste du gjuta in badkaret så välj i så fall en infälld variant.

Nu till det fiffiga. Kombinera detta med en rök. Alltså vid ändan av badkaret bygger du ett skåp (typ mindre garderob) som är öppningsbar (tät dörr) med rökgång in där nere och skorsten där uppe.
Då kan du kallröka kött samtidigt som du ligger i badet och tittar på stjärnorna!

Vi får se vem som blir klar först!  8)

Enda "lilla" problemet som jag ser är att kallrökning skall pågå i 3-8 dygn innan köttet är klart. ;D
Så du kommer garanterat att vara ren efter det badet. ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 08 mar-09 kl 17:00 »
Fick per mail en bild som jag försöker bifoga.

En australisk grillek, först upp förlorar,

Edgar

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 mar-09 kl 17:24 »
Med den kalla öl som man dricker där nere, och med tanke på det heta vädret, kan man nog svalka sig nästan till kokpunkt ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 08 mar-09 kl 17:57 »
Behovet av att elda under badkar är nog inte stor i Oz.
Snarare behöver man dyka i baljan för att svalka sig, eller överleva skogsbränder - sist ner förlorar.

Frank-Thomas

« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 21:22 »
Har oxå funderat på ett sådant snålspa, tänkt mig trall att sitta på, man kan ju elda vid fotändan för att inte sveda lockarna och så slipper man bränna ryggen på den varma plåten ovan vattennivån. men eftersom även en mer avancerad vvs drömmare lever i mig så har även jag funderat på den externa värmaren med självcirkulation, kan ju va kul med lite svetsning. isolering på nåt sätt är nog bra om man ska bada på vintern, lecablock kanske är en bra ide om man eldar direkt under, och en lucka att stänga när elden brunnit ut så inte draget kyler ner. Två kar en god vän en öl på sommaren och lite glögg på vintern funkar nog!   

milou

« Svar #17 skrivet: 16 mar-09 kl 22:33 »
Inga problem att elda direkt under ett emaljerat badkar. Ställ badkaret på egelsten så att det kommer upp lite. Elda på ena kortsidan och sitt /ligg på den andra. Fötterna låter Du flyta, inga problem med brännskador då! Titta på stjärnorna och njut !
Vi har en syrenhäck som avskärmar och på sommaren odlar vi klängväxter mot en spalje så att man kan  njuta avskild från övriga i familjen och grannskapet. Härligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser