Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ras passar mig?  (läst 5487 gånger)

dodder

• Västergötland
vilken ras passar mig?
« skrivet: 27 feb-09 kl 17:10 »
hej!
skall snart bli hönsägare hoppas jag, men vilken ras passar mig som vill ha en:
orädd
social
flyger ej
inga fjädrar på fötterna
gärna fyllig/rund (ingen smal ras)
skall bara ha 4-5 st
kunna gå i trädgården när jag är hemma

samt var kan man beställa ägg på den rasen?
skulle gärna vilja kläcka dom själv, inte hittat någon liten begagnad äggkläckare på nätet, någon som vill sälja?
räcker med en för ca 5-10 ägg

åh längtar nu bara att jag får tag på en bod eller något de kan bo i snart så jag kan sätta i gång!!!!!
hoppas på svar
mvh lotta
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Weasel

• Skåne
SV: vilken ras passar mig?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 17:11 »
Stämmer ganska väl in på de föredetta hönserihönsen jag hade innan. Lohman var det kanske...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 17:18 »
Jo, lohman funkar bra, orädda och sociala, flyger inte och har inga fjädrar på fötterna. Det finns fylligare höns i och för sig, t ex australorp och sussex, fast jag upplever att mina sådana inte är riktigt så orädda och sociala som lohmannhönorna, det kan kanske bero på att de förstnämnda är ett år äldre och vi höll på mycket med dem i början, de andra har vi å andra sidan haft sen de var nykläckta så de borde vara vana vid oss, kanske blir annorlunda om man inte har så många också, vi har sexton stycken nu.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

dodder

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-09 kl 17:22 »
Flyger dessa raser?
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 feb-09 kl 17:31 »
Våra lohmann flög bara ett par meter när hunden kom farande mot dem, inte annars.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 27 feb-09 kl 17:32 »
Ju tyngre hönsras desto mindre flyg i skulle jag tro, har aldrig sett vare sig min sussexhöna eller mina australorphönor flyga, men de har heller inga problem med att komma upp på pinnarna, och de, speciellt australorpen är fluffiga, runda och goa, finns svarta och blågrå, jag har bara svarta än så länge.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #6 skrivet: 27 feb-09 kl 18:18 »
Vad sägs om Australorp?

dodder

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 18:30 »
Jag har lite svårt för svarta fåglar.................. :-\
jag tycker att sussex har fin teckning som är fläckiga, annars brun, beige, späckligt i alla färger.. eller allt som har med skimmrande grönt är jag vansinigt förtjust i :typ smaragdanka

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 18:42 »
Orpington! Stor lugn fjäderboll.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

dodder

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-09 kl 19:01 »
ja! dom såg ju såå mysiga ut......
men hur är dom?
sociala?
orädda?
flyger?
jag letar ju främst efter 4-5 mysfaktorer i trädgården, som håller sig där och man kan få ägg i från

dodder

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 feb-09 kl 19:04 »
var kan man köpa ägg för egen kläckning? å så var det ju det här med kläckmaskin.............

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-09 kl 19:07 »
De svarta Australorpen skimrar i lila och grönt, så svarta är de. En mycket trevlig höna som värper bra. Orpington tror jag annars är ett riktigt hett tips. de kanske värper lite sämre, men i gengäld vackert laxrosa ägg. Stor Kochin skulle oxå kunna passa dig. Här på hönssidan finns en uppfödartråd med iallafall tre sidor olika hönshållare och vad man har för något till salu. Avelsägg till kycklingar och vuxna. Själv kan jag inte bistå med någon av de raser jag rekomenderar dig.

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #12 skrivet: 27 feb-09 kl 19:13 »
Se här då- blandning av orpington och brahma till vänster, faverolles till höger
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-09 kl 19:16 »
Ja, stora lugna korsningsägg har jag att erbjuda, om du skulle vara intresserad av det. Grönvärparmor och Faverollepappa, möjligen oxå brunvärparmamma, om hon kommer igång att värpa. ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 27 feb-09 kl 19:20 »
Jag säger Lohmann Brown eller ISA Brun. De är värphybrider, så de värper extremt många ägg. De är medelstora och ser ut som de bruna hönorna på min signatur. De flyger i stort sett bara när de ska upp på pinnen på kvällen. Och de är extremt sociala.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

dodder

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 feb-09 kl 19:24 »
kan man ha en anann ras av tupp blandat med orphinton? de tupparna verkar vara lite tråkiga i färg osv....

dodder

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 19:25 »
hej
vet så lite av dessa blandraser, har du några bilder?

Weasel

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 feb-09 kl 19:27 »
kan man ha en anann ras av tupp blandat med orphinton? de tupparna verkar vara lite tråkiga i färg osv....

Så klart! Snyggast blir ju med en i samma storlek, men finns fleras stora raser. Själv så förespråkar jag ju renrasiga djur :-[ Lättare att sälja eventuella kycklingar som ju också är väldigt mysigt i trädgården på sommaren!

dodder

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 27 feb-09 kl 19:33 »
hur var det med orpington/brahma? är de utan fjädrar på fötterna? mulliga och sociala? den var fin på bilden till vänster!!
gud va med raser det finns......................... tack för att ni skriver!

Weasel

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 feb-09 kl 19:36 »
hur var det med orpington/brahma? är de utan fjädrar på fötterna? mulliga och sociala? den var fin på bilden till vänster!!
gud va med raser det finns......................... tack för att ni skriver!

Kan nog bli både med och utan. Brhama har ju väldigt mycket.

Vad har du emot fjädrar på fötterna egentligen..? ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
isa, Wes Jr, ElMary, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser