Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur många gånger klipper ni per år, ej med räknat puts av bak o juver?

1 gång
21 (28.4%)
2 gånger
53 (71.6%)
3 gånger
0 (0%)
4 gånger
0 (0%)

Antal personer som röstat: 73

Författare Ämne:  Får klippning antal per år, har alla röstat?  (läst 3502 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Får klippning antal per år, har alla röstat?
« skrivet: 27 feb-09 kl 11:44 »
Er der ingen der klipper 1 gang om året ligesom i England och mange raser i Denmark?

Är detta en använd stategi i Sverige?

Mvh:Linus
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 12:35 av Henriksson »
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Birgit

SV: Får klippning
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 15:15 »
Många med gutar och köttraser klipper nog 1 gång/år, men vill man ha bra ull att använda bör man ju klippa 2 ggr.
England och Danmark har dessutom mycket längre betessäsong (de som har djuren ute alltså).

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 22:22 »
 Konstigt nog så var det helårsull som samlades in på den ullcentral jag har besökt i Norge.
Där har man samma fårhållning och ungefär samma typ av får som vi har. Det var stora bingar med Spelsau och även Pälsfårsull förutom den vanliga Dalausauullen. Dessutom skulle ullen användas.
Här präntas vi alltid i att ullen måste klippas två ggr/år och jag upplever att mina fårs ull skulle bli väldigt ihop tovad om jag inte gjorde det. Kan det bero på att det fungerar om man maskinkardar helårsull?
Renee d här på orumet vet nog? :)
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #3 skrivet: 03 mar-09 kl 19:30 »
Jag är fullständigt förvirrad. Vi har haft finullsfår i ca. 30 år och klippt 2ggr. per år. Det har funkat fint,förutom ibland svårklippt i Mars på somliga. Nu har vi sedan 3år Gutar. När skall man klippa??? Förra året så tuggade vi igenom ca. 30 tackor i mitten av juni. De hade börjat "släppa" men det gick inte "som vanligt"ändå. Jag fasar för sommaren. Våra tackor går ute (med möjlighet att gå in i fårhus) de har nu massor av ull. Jösses så de har det. Jag har pillat ned i ullen för att känna hull osv. Skulle själv inte vilja ha detta "nästan pansar" Hur i all värden ska vi göra? Det går inte att klippa nu ( känner pansarsyndromet) Om vi står ut att se eländet till efter midsommar så går det antagligen att klippa. Antagligen får vi hålla dem "gömda" tills sommaren är slut. Att se slamsorna hänga runt fåren kommer antagligen att få  djurskyddsmyndigheten att "hoppa till".                                       
  Snälla, ni som har Gutefår...Hjälp! Hur skall vi göra?  I fortsättningen? Om vi klipper i juni-juli , så är ullen för kort att klippa i sep. okt. Vi vill gärna ha dem ute så mycket som möjligt i vintern. Alltså HJÄLP!    :(

signe

« Svar #4 skrivet: 03 mar-09 kl 19:49 »
Jag känner igen mig i det du skriver men vi har värmlandsfår. Vi klipper i maj-juni och då har vinterullen släppt och det är lättklippt. Dessutom - när vi följde handboken och klippte i feb-mars - så hade de ju fullt utväxt, tjock ull igen när det var som varmast i juli-augusti.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 21:36 »
Bäste hustran,
min erfarenhet av att klippa gutar är följande: du sliter sönder både dig själv och saxen om du försöker klippa dem innan den ihoptovade vinterpälsen släpper av sig själv genom att den nya ullen gror upp underifrån.  Du får då ett skikt, en zon mellan den gamla och den nya pälsen som plötsligt är lätt att klippa. Detta händer för mig inte förrän i början-mitten av juni. Om jag missar tidpunkten för när den gamla pälsen släpper från den nya som växer upp underifrån fastnar de i varandra och det blir lite svårare igen. Den gamla pälsen filtar gärna ihop sig i "pansar" stycken. Jag klipper då upp den gamla pälsen utefter ryggraden med en vass vanlig sax. Jag kan till och med snitta med en kniv för att komma igenom. Sen följer jag utefter sidorna och klipper av "pansaret" utefter sidorna ner till magen. Detta kan göras med elektrisk fårsax. Ibland utefter bakbenen kan man försiktigt "lödja", dra av den gamla ullen från den nya med händerna. Vill jag ha ren fin ull att använda mig av skulle jag klippa dem igen i september. Då är det nog som helt vanlig, enkel klippning med elfårsax. Hoppas detta hjälpt dig.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mushi

« Svar #6 skrivet: 04 mar-09 kl 10:52 »
Om man klipper gutar vid installingen är pälsen inte så lång på vårkanten och då går det bra att klippa dem i slutet av februari/början av mars. Det gäller att inte vänta för länge på våren, då går det inte bra alls och man måste i stället vänta till sommaren.

signe

« Svar #7 skrivet: 04 mar-09 kl 17:20 »
Men klipper man i februari så har de ju jättemycket ull på högsommaren då det är som varmast? Klipper ni en gång till på sommaren då?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-09 kl 17:38 »
Nej. Ull isolerar även mot värme. Har de bara skugga och fri tillgång på vatten så går det hur bra som helst!
F ö så växer inte ullen speciellt medans de är i hogmjölkning, utan ullväxten börjar komma igång först frampå sommaren.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 04 mar-09 kl 19:04 »
Bäste Mushi,
jag förstår inte riktigt syftet med att klippa gutar 2 ggr om året. Om man klipper dem för att ta vara på ullen skall man naturligtvis göra det. Då klipper man den åtråvärda ullen när den är som finast i september. Men att klippa dem mitt i vintern är jag inte riktigt helt med på. Varför skulle man göra det? För mig framstår det dels som onödigt arbete och dessutom när det är som kallast och de behöver sin vinterpäls. Skillnaden mellan mig och Mushi måste vara att mina djur går utomhus. Mushi däremot stallar in dem. Bägge modeller är likvärdiga.
Är det det som är skillnaden mellan mig och dig, Mushi?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mushi

« Svar #10 skrivet: 04 mar-09 kl 19:25 »
Nejnejnej jag har inga installade gutefår :-) Jag har inga gutefår alls, och inga direkta åsikter om hur många gånger om året de ska klippas. Att jag skrev berodde bara på att jag råkar veta att det går bra att klippa dem före lamningen, om man gör det tidigt. Som en info. Själv vill jag absolut ha klippta tackor vid lamning, men jag har också (delvis därför) sen lamning. Att ha fullpälsade tackor i majvärmen känns helt enkelt inte bra. Har hört någonstans att dessa klarar värmen bättre än de klippta, men jag vet inte om det stämmer. Mina får går också ute (med möjlighet att gå in i ligghall med ungefär samma temp som ute) och det känns verkligen inte bra om det blir kallt när de är nyklippta! Fast de brukar klara det häpnadsväckande bra.
« Senast ändrad: 04 mar-09 kl 20:24 av Mushi »

signe

« Svar #11 skrivet: 05 mar-09 kl 19:23 »
Detta med att ulltillväxten skulle komma igång först fram på sommaren - det har nog inte mina värmlandsfår hört talas om :). Ullen växer som sjutton under vår och försommar också. Det är nog svårt att ge generella råd då det skiljer så mycket mellan raserna. Men inte vill jag gå med täckjacka i högsommarvärmen även om den isolerar.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 05 mar-09 kl 20:34 »
 Nä, inte täckjacka, men kanske ulltröja :)
Jag känner folk som verkligen är supernoga med sin ullproduktion.
Dom klipper en gång innan lamning sedan klipper dom rygg och sidoullen efter den kraftigaste laktationen för att få bort den skörare ullen som ofta trasslas av lammen som hoppar omkring på tackorna... För att sedan klippa på hösten och sälja till spinneri.
  Det kanske vore nåt?
                                 Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 mar-09 kl 21:03 »
"Detta med att ulltillväxten skulle komma igång först fram på sommaren - det har nog inte mina värmlandsfår hört talas om !

Tja, mina gotlandsfår ser "för jäkliga"  ut ungefär fram till mitten av juli. Det beror på att all näring de får i sig, ger de till lammen. Sen sjunker laktationen och då börjar ullen växa. Mina tackor lammar i maj, så i två månader växer inte ullen speciellt. De ser faktiskt rätt nakna ut.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Får klippning antal per år, har alla röstat?
« Svar #14 skrivet: 08 maj-09 kl 09:15 »
put. puff.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 08 maj-09 kl 09:28 »
Jag klippte mina värmlänningar i februari vill jag minnas och sen dess har de fått lamm sent, den ena tackan är lika kortklippt ännu, ullen växer inte alls på henne. Den andra tackan har fått ett krusigt skimmer utanpå ullen av en massa gråaktiga hår i det svarta. ser inte klokt ut. Funderar på om jag skulle klippt ner dem ordentligt nu så jag kan få fin ull till hösten innan de stallas in, vad tycker ni erfarnà?  Den ena har ett 3 månaders lamm och den andra ett 1 månaders.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pukared

• Halland
« Svar #16 skrivet: 08 maj-09 kl 09:32 »
Vi klipper alltid före lamning (Lammar från januari till mars) för att det känns fräschare för lammen när de letar spenar, och för att tackorna mår så mycket bättre då, och äter lite mer = mer mjölk till lammen.  :D Fast vi har ju köttraser...

Angående fårs frysande eller inte: det är bra att komma ihåg att människan är ett tropiskt djur utan päls. Vi är gjorda för att leva i ett klimat med 25-28 grader i skuggan. Det är inte vår a får. Dessutom är den ull fåren har idag något som vi människor har avlat fram. Vilda få ser inte ut sådär.

Vi klipper när som helst på året, men ser till att dagtempen är över 0 och att de har mat att äta hela tiden och jag har aldrig sett att de fryser. Fundering: När jag är "högdräktig" vill jag helst att inomhustemperaturen ska ligga på en 10-15 grader för att jag ska tycka det är skönt. (Maken och de andra barnen tycker INTE det är lika skönt... ;D) Man har ju väldigt hög ämnesomsättning under graviditet och amning = är mycket varm. Borde ju vara samma för fåren ???
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 08 maj-09 kl 09:36 »
Kimma: Jag skulle ha gjort det. Det är ju bara två tackor och ullen kommer säkert att bli kanonfin.    Mvh Charlotte

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 08 maj-09 kl 09:38 »
Kimma: Jag skulle ha gjort det. Det är ju bara två tackor och ullen kommer säkert att bli kanonfin.    Mvh Charlotte
Ja det är lite den tanken jag har, de går ju ute på bete redan och smutsar inte ner den nya ullen då ju, samt tycker jag inte de betar särskilt energiskt trots att de har lamm, de har ju rätt tjock/lång ull redan 7-9cm.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

renee d

« Svar #19 skrivet: 08 maj-09 kl 10:01 »
[
Renee d här på orumet vet nog? :)

Puha, Jag spurgte om klippning fordi jag vil prøv inte at gør noget forkert når jag flytter mine får till Sverige,

Jag klipper engang om året, till Maj. (Jag börjer idag) Jäg klippar i hånd så det er svärt tidligere. Ved læmningen kan jag klippe lidt ved yver hvis der er meget ull.

Mine kardemaskinar er industrielt och jag har også en fearnought (förkardar) så jag synes lang ull er bedste.
ull der er klippat to gang om året kan være kort, med dobbel klip, måske lidt hunger ull  :o och mine maskiner laver "neps" (små bolder)

Jag pratat med nogle får avler i mässe i Malmø och de sagde at det var umuligt at få bra ull ned 1 klipp om året- men som Charlotte siger, hvad med Norge? :-\
 Jag må experimentere når jag kommar.

For mig er der penge i ull, så jag håber det lykkes. Venlig Hilsen Renee

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser