Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katrullbotten utan teflon som inte bränns?  (läst 5774 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Katrullbotten utan teflon som inte bränns?
« skrivet: 27 feb-09 kl 03:15 »
Jag vill inte ha aluminium eller typ teflon, vad finns det då kvar som inte bränner fast i botten?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Katrullbotten utan teflon som inte bränns?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 07:52 »
Kör med rostfritt och titanbelagda kastruller och stekjärn.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Long Life

• Vid datorn
« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 19:15 »
Kör med rostfritt och titanbelagda kastruller och stekjärn.
Titan är dyrt?

Inget annat?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

fbkalle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 feb-09 kl 19:17 »
rör runt i kastrullen då och då  det brukar hjälpa

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 feb-09 kl 19:18 »
En uppförfodring av ens kokkonst är det bästa medlet mot brända bottnar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fbkalle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-09 kl 19:23 »
ett annat sätt är att du skippar undervärmen

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-09 kl 23:43 »
Jag finner att smör eller olja i kombination med icke alltför stark värme motverkar fastbränning.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 08:27 »
rör runt i kastrullen då och då  det brukar hjälpa

För mkt närvaro men hjälper lite.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 08:29 »
En uppförfodring av ens kokkonst är det bästa medlet mot brända bottnar.
=svag värme och lock, jag brukar köra 1-2, frun gillar att brassa på utan lock och ha teflon.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 08:31 »
ett annat sätt är att du skippar undervärmen

På en spis?

Jag gör det med gröt men det hinner fastna ändå i den nya rostfria.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 02 mar-09 kl 08:32 »
Jag finner att smör eller olja i kombination med icke alltför stark värme motverkar fastbränning.
Det hade jag alltid till ägg, nu kör jag teflon med dom, uppvärmt fett undvikes.

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 02 mar-09 kl 10:40 »
Det har aldrig hänt mig att gröt kokt på vatten har bränt fast i rostfria kastruller, men däremot ibland när det har varit gröt på mjölk. Nu har jag testat den energisparande anti-vidbränt-metoden på risgrynsgröt som stod i min (ganska) nya Vår kokbok. Först koka risgrynen 10 min i lite vatten enligt receptet, sen hälla i mjölk och koka upp, sen ställa på en tjock träskärbräda - jag lade dessutom två frottéhanddukar och ställde min isolerade shoppingväska upp och ner över - och låta stå i drygt 1,5 timmar. Koka upp igen - se där risgrynsgröt utan vidbrännande!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-09 kl 11:17 »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-09 kl 18:17 »
...men när det nu bränt fast fyller du kastrullen (av vilken beläggning den nu vara må) med vatten, och låter den stå i något lagom avlägset hörn av vedspisen (för en sån har du väl?) ett par dagar under tiden du eldar. Sen är det inga större bekymmer att få bort den bruna hinnan i botten!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #14 skrivet: 03 mar-09 kl 03:58 »
Det har aldrig hänt mig att gröt kokt på vatten har bränt fast i rostfria kastruller, men däremot ibland när det har varit gröt på mjölk. Nu har jag testat den energisparande anti-vidbränt-metoden på risgrynsgröt som stod i min (ganska) nya Vår kokbok. Först koka risgrynen 10 min i lite vatten enligt receptet, sen hälla i mjölk och koka upp, sen ställa på en tjock träskärbräda - jag lade dessutom två frottéhanddukar och ställde min isolerade shoppingväska upp och ner över - och låta stå i drygt 1,5 timmar. Koka upp igen - se där risgrynsgröt utan vidbrännande!
Rostfritt stål?

Min kanske är för billig.

Long Life

• Vid datorn

Long Life

• Vid datorn
« Svar #16 skrivet: 03 mar-09 kl 04:02 »
...men när det nu bränt fast fyller du kastrullen (av vilken beläggning den nu vara må) med vatten, och låter den stå i något lagom avlägset hörn av vedspisen (för en sån har du väl?) ett par dagar under tiden du eldar. Sen är det inga större bekymmer att få bort den bruna hinnan i botten!
Nej men jag kan prova med svag värme

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #17 skrivet: 03 mar-09 kl 16:07 »
Titanbelagda stekjärn och grytor är kanske något dyrare, men har man "ont om närvaro" kanske det lönar sej!  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 03 mar-09 kl 19:00 »
Jag är helnöjd med min titanstekpanna, bättre än allt jag provat tidigare.
Det är alltså inte massiv titan utan titanbeläggning.
Sitter betydligt bättre än teflon , som flagar av ganska snabbt eller genast.
Har inte märkt nån förändring på flera år.
Men man ska förstås inte skura med svinto och liknande.
« Senast ändrad: 03 mar-09 kl 19:07 av Foppas fot »

L L

« Svar #19 skrivet: 03 mar-09 kl 23:41 »
Titanbelagda stekjärn och grytor är kanske något dyrare, men har man "ont om närvaro" kanske det lönar sej!  ;D
Att stå vid spisen och föda barn eller röra i kastruller kan nog ta tid 8)
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
KJE, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser