Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkaniner i Västerbotten / Norrbotten ?  (läst 4117 gånger)

Anders Grävare

Köttkaniner i Västerbotten / Norrbotten ?
« skrivet: 24 feb-09 kl 20:40 »
Hej jag e lite nyfiken på att föda upp köttkaniner o bor utanför Skellefteå finns det någon annan här som man skulle kunna komma på ett studiebesök hos.
O finns det något slakteri här ikring

Aquamaja

• Västerbotten
SV: Köttkaniner i Västerbotten / Norrbotten ?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-09 kl 22:30 »
Hej
Vi bor i en by utanför Skelefteå och har köttkaniner till husbehov samt försäljning av kaniner för avel/sällskap. Vi har 4 st. FW  - honor och en gotlandshona samt en gotlandshanne. Hannen är från en genbank och tanken är att vi ska hitta en hona som också är genbanksansluten.
Du är välkommen hit på studiebesök, men inte på en gång då det väntas ungar här, när som helst.  ;D ;D ;D Under de första veckorna med ungar i bona så är det bara jag och min dotter i kaningården. Allt för att undvika stress hos honorna. Maila gärna ditt tfn nr. så kan jag ringa när det är ok att komma.

Att hitta ett slakteri häromkring blir nog inte så lätt, har läst i någon tråd här inne att det ev. skulle bli ett i Luleå. Vi slaktar här hemma till husbehov.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-09 kl 22:45 »
Tänkte du föda upp köttkaniner för att sälja till slakteri eller för att slakta själv?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 23:29 »
Jag finns också i Västerbotten och föder upp Gotlandskaniner och Mellerudskaniner för i 1:a hand bevarandet men överskottet går till slakt. Tyvärr så finns det ju inget slakteri i närheten.

Aquamaja - är det från mej din gotlandshane kommer? Genbank 488.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 23:45 »
här är det som det verkar enda slakteriet i norrland som tar emot köttkaniner.

icko59@gmail.com

här går det läsa om det:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=1567.0
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 00:02 »
Är han igång med det slakteriet?

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 00:13 »
jajamen, efter lång väntan fick jag ett mail. han tar emot allt som har päls, två långa öron och en liten fluffig svans  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 00:30 »
Kul! Vad betalar han? Inte för att jag kan skicka nåt dit, det är för långt... Men kul att veta. ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 01:40 »
jag har inte hittat mailet från honom tyvärr, så jag minns inte riktigt vad han skrev och om jag ens frågade om det. jag tror jag frågade bara om hans planer från tråden fortfarande var aktuella. men det är bara skicka ett mail eller ringa. han väntar på kaniner ;)

Aquamaja

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 08:30 »
Sara zon 7...Javisst, han kommer från dig. Tarzan mår jättefint och är en verkligt mysig och rolig kanin. Jag är jättenöjd med honom.

Maria

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 09:47 »
Vad roligt att du är nöjd med honom.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Mattsh

« Svar #11 skrivet: 25 feb-09 kl 14:45 »
Hej Anders

Spännnade att du ska börja med kaniner....

Jag sitter i Flarken och har New Zeeland red Kaniner...

Är du intreserad så hör gärna av dig

Anders Grävare

« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 20:09 »
Attes matte
Jag har ju inte så stora kunskaper när det gäller kaniner så jag tänkte börja i liten skala o slakta själv för husbehov.
Men sen skulle jag nog vilja utöka o kunna få en inkomst på det om det gick

hilinas

• Det är aldrig försent att vara den du skulle bli!
    • Västerbotten
    • Gotlandskaniner och fjäderfän.
« Svar #13 skrivet: 17 jul-13 kl 03:42 »
@ Mattsh

Har du någon sida där du presenterar dina kaniner som man kan kika på? Spånar på att börja med produktion för eget hushållsbehov så jag är lite nyfiken. :)
Bor på lite av en gård ute på landet vid Umeå-trakten, med sambo och fyra barn. Med oss bor även två hundar, två katter, en kel kanin, sex hönor och två tuppar. Vill ha tre kalkoner också !

Har precis skaffat Gotlandskaniner, Agnes, Prallan och Rolf för uppstart av genbank och självhushåll.

emmagranlund

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 18 jul-13 kl 19:57 »
Jag bor en mil söder om Skellefteå och har sedan Maj genbanksstatus på min gård. Föder än så länge enbart upp Gotlänningar för husbehov. Väntar med spänning på att dom första två kullarna ska växa till sig och bli slaktmogna!

Sara, jag tror min hane kommer från dig, Izor heter han. Han har fått två kullar efter sig nu, totalt blev det 17 (!) ungar. Tyvärr har det varit en hel del bortfall på vägen så i dagsläget lever 8 ungar.

hilinas

• Det är aldrig försent att vara den du skulle bli!
    • Västerbotten
    • Gotlandskaniner och fjäderfän.
« Svar #15 skrivet: 21 jul-13 kl 07:46 »
@ Mattsh

Har du någon sida där du presenterar dina kaniner som man kan kika på? Spånar på att börja med produktion för eget hushållsbehov så jag är lite nyfiken. :)

Inte länge aktuellt då jag har hittat kaniner.  :)
Bor på lite av en gård ute på landet vid Umeå-trakten, med sambo och fyra barn. Med oss bor även två hundar, två katter, en kel kanin, sex hönor och två tuppar. Vill ha tre kalkoner också !

Har precis skaffat Gotlandskaniner, Agnes, Prallan och Rolf för uppstart av genbank och självhushåll.

emmagranlund

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 21 jul-13 kl 12:50 »
Hej Anders

Spännnade att du ska börja med kaniner....

Jag sitter i Flarken och har New Zeeland red Kaniner...

Är du intreserad så hör gärna av dig

Jag är intresserad av NZR om du fortfarande har dessa kaniner!

Emms90

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 23 nov-13 kl 13:15 »
Hej!

Vänder mig till denna tråden då jag gått utbildning inom naturgarvning och nu söker kaninskinn för beredning.
Alla typer/raser/färger/storlekar är av intresse.
Bor i Umeå och skulle det inte gå att hämta skinnen själv betalar jag naturligtvis för frakt.

Tack på förhand :)

Gösta

« Svar #18 skrivet: 24 nov-13 kl 11:19 »
Under våren/sommaren kommer SKPF att hålla ett seminarium om kaninproduktion i norrland. Exakt plats är fortfarande öppen. Har någon ett bra förslag på plats så hör av er.
Seminariet kommer att ta upp kaninens möjligheter i det svenska lantbruket plus allt som behövs för att starta....
Gösta

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 25 nov-13 kl 07:31 »
Under våren/sommaren kommer SKPF att hålla ett seminarium om kaninproduktion i norrland. Exakt plats är fortfarande öppen. Har någon ett bra förslag på plats så hör av er.
Seminariet kommer att ta upp kaninens möjligheter i det svenska lantbruket plus allt som behövs för att starta....
Gösta

Är det samma utbildning du höll för 5 år sedan i ballfors?

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser