Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?  (läst 13550 gånger)

Norrsken

• -
SV: Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?
« Svar #40 skrivet: 08 maj-09 kl 22:13 »
Min shettis är kortbent o på gränsen till tjock...han får halm blandat med hö och en halv näve lucernhack tillsammas med sina mineraler/vitaminer. Inget övrigt kraftfoder...

Han körs ett par dagar i veckan och är pigg o glad, blank o fin i pälsen.

Visst är analyser o dylikt bra men jag tror mer på ett gott djuröga. Man kan inte alltid stirra sig blind på siffror.

Det handlar inte om att stirra sig blind på siffror! Det handlar om att ha koll på balansen! Är det ingen extrem obalans i höet så spelar det mindre roll. Och det spelar väldigt olika roll för olika hästar! Vissa individer är väldigt känsliga för om näringsbalansen avviker, medan andra klarar det utan att man ser så stor skillnad på hästen.

Ganska grundläggande är balansen mellan protein och energi. Är balansen sned så att höet innehåller mycket energi och lite protein kan även den magraste häst bli fet, men har samtidigt svårt att bygga muskler. Får hästen inte tillräckligt med protein så funkar den inte att arbeta nåt vidare heller.

Min halvblodskille blev skitgrinig dagen efter ridning en period när morsan köpt oanalyserat hö. Det visade sig vara lite protein i höet, och hästen fick antagligen en jävulsk träningsvärk, för det är enda gången han visat såna tendenser! På hans gamla morsa märktes inget, trots att båda hästarna reds lika mycket/lite...

Dock har jag fått uppfattningen att den typen av obalans i värdena är mindre vanlig i södra sverige där det inte är ljust om nätterna. Ljusa nätter = mer energi. Nån agronom från slu uttryckte sig som så att norrlandshö är bra till tävlande travhästar som behöver mycket energi, men mindre bra till växande individer och dräktiga och digivande ston och dito som inte behöver så mycket energi, men desto mer protein.

Och... Värdena i höet syns inte utanpå! Analyserar man har man en god grund att stå på! Man sparar dessutom ofta pengar på det, eftersom det ofta (om värdena är bra) innebär att man kan ge mindre kraftfoder. Och framför allt rätt kraftfoder! Man lägger alltså pengar enbart på det som hästen behöver, och slipper stoppa i den en massa i onödan "för säkerhets skull"
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 13 maj-09 kl 21:41 »
Kastar mig in i tråden och rekommenderar häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" som är utgiven av SLU. Vet inte om den kan köpas på nätet men finns på Ultunabutiken i Uppsala för någon hundring.

Jag läser en kurs i fodervetenskap och näringsfysiologi just nu, har visserligen aldrig haft häst själv (även om jag ägnat många år på hästryggen) men våran föreläsare i hästfoder så bestämt att "hästar ska INTE ha kraftfoder", deras mag- och tarmsystem är inte skapat för att bryta ner en massa stärkelse. Man kan ge kraftfoder som undantag om man har en häst som arbetar extremt mycket eller om man bara har ett hö med väldigt dåliga värden.

Hur mycket väger en shettis? Enligt de tabellerna jag har ska en 100 kilos häst (som är lättfödd) ha 16 MJ omsättbar energi/dag. Om den väger 200 kg ska den ha 27. Minst 1 kg TS per 100 kg häst per dag.
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 20:38 av Trasselsudden »
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #42 skrivet: 20 maj-09 kl 08:00 »
Min lilleman får 0.2 dl betfor, 0.3 dl krafft grund och mineraler på det samt vitlök.
Ja, inte på sommaren då, då skulle han bli smällfet..
Allting är som sagt individuellt, men man ska bara komma ihåg hur en shettis ser ut egentligen. De är ingen "mini-häst", utan en dvärg :).. De är byggda helt annorlunda.

Sen kan man komma ihåg vilken skillnad pälsen gör!

En stund senare: ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #43 skrivet: 20 maj-09 kl 08:10 »
Hahaha en döskalle, fräckt!  ;D ;D

Klippte ner min också i förrgår och nu ser man att han var inte alls så tjock som jag trodde  :P
Pälsen gör som sagt mycket  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Adnil

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 22 maj-09 kl 17:14 »
Hej.

Jag tror inte att han/hon behöver något kraftfoder alls.

Mvh.

Luff

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 23 maj-09 kl 23:44 »
Och det svaret grundar du på vad?
Hur kan man bara slänga ur sig något sådant?
//Luff

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #46 skrivet: 24 maj-09 kl 11:33 »
Jag tror inte heller att den behöver något kraftfoder. Shettisar är ju lättfödda (normalt) och behöver normalt inget kraftfoder. Det skulle i så fall vara om grovfodret har väldigt dåliga värden, men det vet vi ju inte.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.

Luff

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 26 maj-09 kl 11:17 »
Och flera uppfödare av shettisar anser att det är bullshit att dom inte ska ha kraftfoder - INGEN hästras har ett icke existerande behov av näring i rätt mängd.
Det är betydligt enklare att ge hästen bra foder - en överfodring märks tydligt men brister kanske inte ger sig tillkänna förräns i senare ålder. Och då menar jag naturligtvis inte att man öser över ponnyn kilovis m kraft.
En shettis ska ha en väl rundad rumpa och gärna kraftig ryggmuskulatur m "vattenränna". Det finns alltför många shettisar med som underfodras med protein där ryggmuskulaturen ser bedrövlig ut, magen hänger pga av dåligt foder och ägaren "bantar" kraken.
//Luff

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 26 maj-09 kl 12:09 »
Håller med dig Luff, det låter helt galet att inga shettisar skulle behöva nån form av kraftfoder. I synnerhet om de arbetar elelr växer, är det nån som vet vad man gav shettisarna som arbetade i gruvorna förr i tiden? Då om nåt måste det ju gått åt energi i de små krakarna, det var ju tungt arbete.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #49 skrivet: 26 maj-09 kl 12:26 »
Hittade följande information på wiki:

Work
Pit ponies were normally stabled underground and fed on a diet with a high proportion of chopped hay and maize, coming to the surface only during the colliery’s annual holiday. Typically, they would work an eight-hour shift each day, during which they might haul 30 tons of coal in tubs on the underground narrow gauge railway. Recollections differ on how well the ponies were cared for in earlier years, but it should be remembered that they represented a capital asset to the mine, and that the best work could be obtained from animals that were in good condition.

På annan sida:

The ponies food would be sent down daily and only the horse keeper would feed them. Their feed consisted of corn, nuts, hay and wheat straw. A delicacy for many ponies was tobacco. Miners were not allowed to smoke in the mine, so they chewed tobacco. When they had finished they gave the chewed tobacco to the pony. The ponies liked it so much that miners could hold the tobacco in their mouth and the pony would actually take it from his mouth.

« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 12:57 av Kimma »

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 26 maj-09 kl 14:40 »
En grundregel vi fått lära oss i utbildningen är att kraftfoder ska bara ges till häst om näringen i grovfodret inte kan täcka hästens näringsbehov trots att den äter så mycket den orkar. Så det hänger helt på höet näringsvärden. Ett tidigt skördat hö har oftast bättre näringsvärden medan ett sent skördat kan behöva kompletteras med proteinfoder.
En häst i det vilda har en ättid på 14-18 timmar per dygn så de kan konsumera väldigt stora mängder hö. Ett av de största utfodringsproblemen är att folk ger sina hästar för mycket stärkelserikt kraftfoder vilket leder till 1. för kort ättid --> beteendestörningar. 2. för mycket stärkelse i grovtarmen vilket leder till bakterietillväxt som kan orsaka kolik och diarré, stärkelsen hamnar i grovtarmen därför att hästar har väldigt lite amylas som bryter ner det, till skillnad från en ko eller gris. Hästar är inte gjorda för att ta hand om så stora mängder stärkelse och fett.
Det bästa spannmålsalternativet är havre som innehåller relativt lite stärkelse, men fortfarande bara om det är nädvändigt. Digivande, växande, högpresterande eller väldigt svårfödda hästar kan behöva tillägg av kraftfoder gör att komma upp i näringsbehovet.

Luff

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 28 maj-09 kl 19:50 »
Det där är grunden i all foderlära för häst.
Men du kan ändå inte bara säga att en shettis inte ska äta kraftfoder. För du vet ju inte hurdant höt är. Alltför många shettisar får inte det dom ska för att NÅGON har sagt att dom inte ska ha kraftfoder.
Jag har stött på ponnys som ägaren tyckt ska leva på halm - för dom har så stor mage.

//Luff - med utbildning OCH lång erfarenhet.
//Luff

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 28 maj-09 kl 20:17 »
Hmm bara för att det är intressant ska jag gå ut och ta foto på shettisen och efter era dommar ska jag berätta vad han äter  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #53 skrivet: 28 maj-09 kl 20:31 »
Så, färska foto, 5 minuter gamla  :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #54 skrivet: 28 maj-09 kl 21:40 »
Tänker inte ge mig in i debatten om foder-förslag utan bara säga att du har en go och fin ponny som han är.
Tycker jag! :-*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 28 maj-09 kl 21:59 »
Tänker inte ge mig in i debatten om foder-förslag utan bara säga att du har en go och fin ponny som han är.
Tycker jag! :-*
Tack  :-[

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 29 maj-09 kl 12:53 »
Det där är grunden i all foderlära för häst.
Men du kan ändå inte bara säga att en shettis inte ska äta kraftfoder. För du vet ju inte hurdant höt är. Alltför många shettisar får inte det dom ska för att NÅGON har sagt att dom inte ska ha kraftfoder.
Jag har stött på ponnys som ägaren tyckt ska leva på halm - för dom har så stor mage.

//Luff - med utbildning OCH lång erfarenhet.

Ja, men om en shettis blir tunn av att bara äta hö så får den väl inte tillräckligt med näring trots att den äter så mycket den orkar. Och då kan man ju (enligt grundregeln) ge kraftfoder. Det att en shettis inte behöver kraftfoder gäller ju generellt, men det är omöjligt att säga säkert om man inte har analys på kraftfodret och vet hur lättfödd den är.  :)

vårlängtan

• Småland
« Svar #57 skrivet: 29 maj-09 kl 20:08 »
En fråga: Jag kan inte mycket om shettisar, men man ser faktiskt ofta "feta" shettisar,
men en i grannskapet har en otrolig mage men är tunn över ryggen,
man känner ryggraden stå upp. Tänker att man lätt blir lurad på den tunnformade formen.
Det är en rel ung häst, den får mycket sparsamt med motion.
Vad har man gjort för fel då?
En privat reflektion är att jag tycker ofta att shettisar inte behandlas som hästar,
de bara går och äter och ser tunnformade ut, de är väl egentligen väl anpassade till ordentligt arbete.
Grattis till alla shettisar som inte bara är sällskap och gräsklippare!
Njuter av värme och allt det gröna!

tessiem

« Svar #58 skrivet: 29 maj-09 kl 20:10 »
Hästar med proteinbrist får ofta tunn rygg men blir "bukiga".
Mask kan även ge liknande utseende.

En fråga: Jag kan inte mycket om shettisar, men man ser faktiskt ofta "feta" shettisar,
men en i grannskapet har en otrolig mage men är tunn över ryggen,
man känner ryggraden stå upp. Tänker att man lätt blir lurad på den tunnformade formen.
Det är en rel ung häst, den får mycket sparsamt med motion.
Vad har man gjort för fel då?
En privat reflektion är att jag tycker ofta att shettisar inte behandlas som hästar,
de bara går och äter och ser tunnformade ut, de är väl egentligen väl anpassade till ordentligt arbete.
Grattis till alla shettisar som inte bara är sällskap och gräsklippare!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #59 skrivet: 29 maj-09 kl 23:32 »
Hästar med proteinbrist får ofta tunn rygg men blir "bukiga".
Mask kan även ge liknande utseende.

Jag håller helt med. Tyvärr provar många okunniga att "banta" hästen för att magen är stor när den i själv verket skulle behöva mer/bättre mat.

Jag är väldigt okunnig inom shettisvärlden men reagerar på att många shetlandsponnysar ser bukiga ut trots att de har en fin överlinje som motsäger att det skulle vara frågan om någon proteinbrist.
I deras rasstandard finns inget ang. bukighet
"Kropp - Halsen skall vara väl ansatt mot bogen, vilken i sin tur skall vara sluttande, ej stupande och sluta i en väl markerad manke. Kroppen skall vara stark med stort hjärtutrymme, väl välvda revben, stark och muskulös länd. Korset skall vara brett och långt med en väl ansatt svans."

Jag hittade en bild på en riktigt trevlig shettis

men även där skulle jag vilja ha något mer slimmad mage.
Finns det någon sådan shettis, eller är de helt enkelt byggda för bukighet?!

Upplys mig en shettisokunnig Sar! ;)

« Senast ändrad: 30 maj-09 kl 00:17 av Sar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser