Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?  (läst 13559 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Mängd kraftfoder till en shetlandsponny?
« Svar #20 skrivet: 25 feb-09 kl 19:09 »
Måste bara säga att när en shettis är mellan halvåret och 1,5 år så är de i sin absolut fulaste ålder! Min familj har haft shetlandusuppfödning i ca 20 år innan.  Att de har stor mage i den åldern behöver varken betyda att de är feta eller felutfodrade (kan ju så klart behöva avmaskas om det inte redan är gjort), det är bara en fas i uppväxten. Man behöve i regel inte vara rädd för att ge för mycket kraftfoder till en så ung häst, som du själv säger - han växer ju fortfarande!

Han är avmaskad så det är inte mask iaf. Han är pigg och alert och fin i pälsen och verkar må väldigt bra annars förutom att hovarna måste göras vid. Delar av pälsen har jag dock rakat bort idag, fyfan vad han ser ut på mage och lår/knä. Intorkad skit som inte ens går att klippa igenom med sax, ännu mindre blöta upp  >:(
Så nu ser han helt maläten ut men hellre det. Han verkade nöjd att bli av med det iaf och stod blickstilla hela tiden.  :-* :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #21 skrivet: 25 feb-09 kl 19:23 »
Det verkar som lille Douglas har kommit hem!
Vilken tur att du kom och tog hand om honom Kimma.
Han kommer att få det bra hos dig, det är jag helt säker på!
Ge honom en puss på nosen från mig! Saknar en shettis istallet ibland.....Har andra hästar, men med shettisar är det något alldeles särskilt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 25 feb-09 kl 20:06 »
Det verkar som lille Douglas har kommit hem!
Vilken tur att du kom och tog hand om honom Kimma.
Han kommer att få det bra hos dig, det är jag helt säker på!
Ge honom en puss på nosen från mig! Saknar en shettis istallet ibland.....Har andra hästar, men med shettisar är det något alldeles särskilt!
Jag hoppas det, bara han inte tröttnar på mig och allt kel  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 26 feb-09 kl 00:03 »
Det är "bara" en femtedel, resten är havre,korn och lusern. Men visst, de ÄR betfor i alla fall.
Korn blir dom tjocka av , havre känns oxå onödigt.
Ta bort allt utom lusern , ge det och vitamineraler då har du ju garderat dej.
Du kan ju annars köpa ett ponny foder , det har inte lika hög fetthalt men innehåller ändå allt dom behöver .

Mitt föl går på fri tillgång av ett mkt bra hösilage + en näve mineraler om dagen nåt annat får han inte .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 26 feb-09 kl 18:28 »
Jag är inte speciellt förtjust i korn som foder åt unga hästar.

Mitt föl går på fri tillgång av ett mkt bra hösilage + en näve mineraler om dagen nåt annat får han inte .

Man ser hur olika det kan vara!
Våra små har fri tillgång till ett analyserat hösilage (som är rätt blött-ts 50%-och värdena var låga) så de måste ha ett kraftfodertillskott på 3 kg/dag för att få i sig rätt mängd mat.
De får dessutom fosforbalans för att komma upp i rätt kalcium/fosforkvot vilket man inte har en aning om när man kör oanalyserat.

Gräbban

• -
« Svar #25 skrivet: 26 feb-09 kl 21:18 »
Och jag känner inte en endaste shettisägare som fodrar med kraftfoder! Dom är ju gjorda för att klara sig på absolut minimum av protein. akta så att det inte blir fång. Sedan kanske det beror på hur vanskött han var, men jag skulle vara väldigt försiktig med kraftfoder och istället avvakta och se hur han blir på bara grovfoder. Fri tillgång på det plus mineraler.
Men du kan få lika många tips som här finns hästägare! ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Weasel

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 26 feb-09 kl 21:21 »
Varför tycker så många att bara för hästen är liten behöver den ingen mat?  En liten häst behöver lite mat, men ska klart ha kraftfoder så länge den växer!.
Skillnad är om man har en vuxen valack som går och skrotar i hagen. Då är det helt okej att bara utfodra med hö och mineraler.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 26 feb-09 kl 21:27 »
Dels så vill jag ge honom bättre grund att växa på eftersom han bara fått spädd hö/halm och lite havre hos den förra ägaren. Jag betvivlar att de ens fått mineraler etc. Det var "gammeldags" djurhållning där och inte så noga med att verka regelbundet etc. Vilket syns på hans hovar  >:(
Och dels så tycker jag att det är logiskt att ett växande djur behöver rätt mängd näring för att utvecklas till ett friskt vuxet djur.

Visst är shettisarna små tåliga arbetshästar men jag kan aldrig tänka mig att de har ett icke existerande näringsbehov jämfört med vad en stor häst har. Bara mindre mängder av allt. Nu tänker jag arbetande häst och ingen "gå i hagen och lapa sol-häst".

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #28 skrivet: 27 feb-09 kl 08:48 »
Och jag känner inte en endaste shettisägare som fodrar med kraftfoder! Dom är ju gjorda för att klara sig på absolut minimum av protein. akta så att det inte blir fång. Sedan kanske det beror på hur vanskött han var, men jag skulle vara väldigt försiktig med kraftfoder och istället avvakta och se hur han blir på bara grovfoder. Fri tillgång på det plus mineraler.

Det är inte proteinet hästar får fång av. Däremot kan självklart tarmfloran förändras av att få fel mängder kraftfoder. Och det är att föredra att hålla dem på grovfoder så länge det verkligen ger den näring hästen behöver! Annars är kraftfoder enda alternativet.
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 11:14 av Sar »

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 27 feb-09 kl 10:24 »
Varför tycker så många att bara för hästen är liten behöver den ingen mat?  En liten häst behöver lite mat, men ska klart ha kraftfoder så länge den växer!.

Även om man har så bra grovfoder att behovet täcks av det?

Gräbban

• -
« Svar #30 skrivet: 01 mar-09 kl 18:05 »
Och jag blir så TRÖTT! ::)
Vadå "icke existerande näringsbehov" och "ingen mat"????? Givetvis tycker jag att du ska låta ponnyn svälta ihjäl. Det var ju det jag skrev? Sluta att överdriva så förbaskat. >:(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Luff

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 01 mar-09 kl 18:57 »
Och den välrenommerade shettisuppfödare jag fått tips av gav alltid sina unghästar ordentligt med kraftfoder.
Man kollar beräknad vuxenvikt, analyserar sitt grovfoder och ger kraftfoder enligt tabellerna OCH ögat.
//Luff

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 01 mar-09 kl 22:29 »
Och jag blir så TRÖTT! ::)
Vadå "icke existerande näringsbehov" och "ingen mat"????? Givetvis tycker jag att du ska låta ponnyn svälta ihjäl. Det var ju det jag skrev? Sluta att överdriva så förbaskat. >:(
Men lugn o fin, jag överdriver inte, försökte bara göra det jag skrev övertydligt så det inte gick att missförstå.

Väldans vad arga många blir när hästars väl och ve kommer på tal. Man vågar snart inte öppna käften.  :-X

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 02 mar-09 kl 00:00 »
Alla hästar är olika .
Vi hade en shettland en gång i tiden som behövde sin näve lusern varje dag annars blev hon bukig .

Jag tycker fortfarande att lusern eller ett färdigt ponny foder kan vara nåt .
Känn på revbenen så märker du ju hullet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #34 skrivet: 02 mar-09 kl 09:06 »
Men lugn o fin, jag överdriver inte, försökte bara göra det jag skrev övertydligt så det inte gick att missförstå.

Väldans vad arga många blir när hästars väl och ve kommer på tal. Man vågar snart inte öppna käften.  :-X

Mm. Det är faktiskt nästan värre att diskutera hästhållning än barnuppfostran har jag märkt. ::) (Fast inte bara här, utan det är likadant överallt)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 02 mar-09 kl 12:38 »
Mm. Det är faktiskt nästan värre att diskutera hästhållning än barnuppfostran har jag märkt. ::) (Fast inte bara här, utan det är likadant överallt)
Jo jag har märkt det också  :)

Gräbban

• -
« Svar #36 skrivet: 02 mar-09 kl 17:05 »
Jag tycker nog att diskuterandet funkar utmärkt, men folk läser det man skriver som fan läser bibeln. Tolkar en massa man inte alls skrivit. Då funkar det inte.
När man skriver på ett forum så ska man bara läsa det som står och inte försöka läsa ut nåt mellan raderna, för det är dömt att bli fel.
Som någon annan här på alternativ skriver "Läs vad jag skriver och tolka inte så förbannat"!

Broccoli

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 02 mar-09 kl 20:32 »
Shettisar är precis som alla andra hästraser individer. Vissa är lättfödda andra inte. Har man bra värden på höet/grovfodret, så visst, då behövs kanske inget annat tillskott än mineraler, om ens det. Foderstatsberäkningar i all ära, men att få rätt på papper är en sak, levande djur en annan! Jag har bl.a. tre shetlandsponnier; en äldre hingst och två 9 månaders unghästar. Helst olika näringsbehov på de två små, trots att de enligt matamatiska beräkningar ska ha lika mkt mat. Mina får fri tillgång på hö med bra värden, några dl betfor per dag, lusernhack efter enskilt behov (någon knapp handfull per utfodringstillfälle) och mineraler. B-vitaminer nu när de fäller så förbaskat. Står på halm och äter av det också. Ponnierna är inte alls tjocka. Motioneras inte annat än bus i hage, som det blir desto mer av :D, men hanteras och blir trevligare för varje dag :-*. Äldre hingsten får också fritt med hö i hagen, men mindre inne. Inget kraftfoder annat än lite betfor för att få ner mineralerna, och morötter för att det ska vara ngt i krubban. Hade en shettis innan som fick äta mkt kraftfoder (HippoGrowAlfa) och extra olja i maten för att hålla hull. Fånghäst och borde enligt "konstens alla regler" inte tåla kraftig mat. (Avmaskad och välskötta tänder ska tilläggas.) Det gjorde han emellertid, bara man gjorde alla foderbyten försiktigt och under lång tid. Så det går inte att säga att shettisar klarar sig på bara hö - det får man avgöra från häst till häst. Som alltid ;)...
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Norrsken

• -
« Svar #38 skrivet: 07 mar-09 kl 10:31 »
Självklart är även shettisar individer! Och... visst är det så att foderstatsberäkningar ger ett standardsvar, som inte ersätter "djuröga"... Men, med beräkningar grundade på analys har man en god grund, sen ser man ju sina egna hästar dagligen, och ser om man behöver öka eller minska. Det är ju en kombination!

Sen är det så, att har man nu haft häst i samma stall som andra under ett antal år så har man oftast sett mer än en gång hur folk underlåter att ta reda på utfodringens grunder, och utfodrar sina hästar totalt galet, i tron att de gör rätt, vilket ibland fått katastrofala följder för hästarna...

Ett par som delade stall med köpte en häst osedd. När hästen kom så var det ett benrangel på 175 cm i manken. Hästen hade utfodrats med sex kilo hö, och sju kilo havre om dagen... Det som är skrämmande är ju att folk gör det för att de tror att det är rätt, istället för att ta reda på fakta!

Och... nu menar jag absolut inte att kimma eller nån annan har såna tendenser! Men kan inte heller bara hålla tyst om hur illa det kan bli när folk enbart går på hörsägen...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vem_som_helst

« Svar #39 skrivet: 06 maj-09 kl 09:42 »
Min shettis är kortbent o på gränsen till tjock...han får halm blandat med hö och en halv näve lucernhack tillsammas med sina mineraler/vitaminer. Inget övrigt kraftfoder...

Han körs ett par dagar i veckan och är pigg o glad, blank o fin i pälsen.

Visst är analyser o dylikt bra men jag tror mer på ett gott djuröga. Man kan inte alltid stirra sig blind på siffror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser