Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad växer ur öronen?  (läst 2446 gånger)

Maria N

Vad växer ur öronen?
« skrivet: 24 feb-09 kl 18:28 »
Hej.
Tog för ett tag sedan över 2 år gamla brahmahönor
De är lindrigt ansatta av benkvalster som vi behandlar nu och verkar i övrigt friska.
Förutom att det växer ut något ur öronen på den ena. Ser ut som horn, är svagt gult och sågspånsaktigt. cirka en cm..
Har letat här och på andra ställen efter liknande symptom men hittar inget liknande.
Vad kan detta vara?
Tacksam för svar
/Maria

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad växer ur öronen?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 22:04 »
Vax?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Maria N

« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 15:41 »

Hur lägger man upp en bild? Hittar ingen bifogaknapp.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 15:55 »
Om du kollar ned i det vänstra hörnet när du är inne på och tänker skriva nytt svar eller något (där jag är inne just nu alltså för att skriva detta) så kommer du kunna se något som heter "fler alternativ".

Tryck där... Bläddra, välj fil och posta.
Filen får inte överskrida 150kb, om den gör det så måste du förminska bildens format.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Maria N

SV: Vad växer ur öronen? Nu med bild...
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 16:35 »
Tack för bildhjälpen!

Här är hon alltså hönan. Vi tror att hon inte hör någonting heller.

Torry

« Svar #5 skrivet: 28 feb-09 kl 17:08 »
Kan vara gammalt var efter nåt sår eller kanske  nån slags ohyra. Kan du inte försöka pilla bort det lite försiktigt. Eller fösöka blöta upp det. Inte konstigt om hon inte hör med en sån klump i örat. Är det likadant i andra örat?
//Torry

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-09 kl 19:09 »
Ser ut som när lössen klibbat fast ägg på roten till fjädrarna, konstigt, kolla i botten på stjärtfjädrarna om det sitter hårda vita klumpar där.

Ta olivolja och försök att lösa upp det.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-09 kl 18:57 »
Har för mig att jag läst någonstans att benkvalster kan sätta sig i öronmynningen med. Vet dock inte om det ligger någon sanning i detta. mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Maria N

« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 10:06 »
Hej igen.
Har letat igenom hönan efter löss/ägg men hittar inget.
Och nått gammalt sår kan det ju inte vara eftersom det ser likadant ut på båda sidor.
Klippte bort förhårdnaderna igår så nära huvudet jag tordes och det var hårt, som stelnat vax.
Det där med benkvalster i öronen lät ju som troligast hittills om det kan förekomma.
Kan någon bekräfta detta?
Och vad ska man isåfall göra åt det?
/ maria

tonebender

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 13:12 »
EDIT! Kanske är bäst att påpeka att jag inte har den blekaste skugga av en aning till hur en hönas öron ska se ut när dom är som dom ska...

Jag tycker att det ser ut som fjädrar och vax. Den vävnad som täcker hörselgången är hos människan hud men hos höns vet jag inte. Det borde vara hud där oxå men höns har ju lite större skillnad i sin yttre beklädnad. Ser faktiskt ut som om den där hönan är muterad med fjädrar eller fel sortrs fjädrar som växer där det inte ska.
Jag har försökt söka på det men vet inte var man ska börja leta i veterinärvärlden.
Det är nog inte helt otänkbart med en mutation. Tamdjur är ju hårdavlade och mer utasatta för inavel och ärftliga defekter än vi.
Om problemet inte sträcker sig innanför trumhinnan så borde hon höra iallafall lite. Som om hon satt i en burk eller nåt...
Har hon fått kycklingar som inte har antenner ur örona?
« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 13:15 av tonebender »

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser