Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studiebesök hos någon som gör hårdost?  (läst 2447 gånger)

hönstanten

• Gäst
Studiebesök hos någon som gör hårdost?
« skrivet: 01 nov-05 kl 13:33 »
Jag vill gärna prova att göra hårdost. Men alla recept man läser är det massor av steg och man förstår inte exakt. Gör man lite fel i första eller andra steget är det lätt att allt går åt pepparn innan man är klar.
Därför undrar jag. Finns det någon här som skulle vilja ta emot ett studiebesök nästa gång ni gör ost?

Kanske kan starta en egen liten kurs? Gärna inte allt för långt från Stockholmstrakten!
Hoppas!

Jag såg att det fanns en utbildning under 5 dagar i jämtland men detkostade 5800 kr plus moms och boende....  :P

/HT

Attis

• -
Re:Studiebesök hos någon som gör hårdost?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-05 kl 13:47 »
Är också väldigt intresserad av detta, har inte heller lyckats få tillräckligt med info. Verkar vara en välbevakad hemlighet.  :-\
Jag har en granne vars mormor (eller liknande) tydligen tillverkar någon form av brännvinsost, men har inte lyckats komma i kontakt med henne ännu.
Men om jag gör det lovar jag att berätta hennes tillvägagångsätt här :)

/Attis

hönstanten

• Gäst
Re:Studiebesök hos någon som gör hårdost?
« Svar #2 skrivet: 01 nov-05 kl 13:55 »
Attis;
Min mormor gjorde också hårdost som hon tvättade med brännvin för att få bort oönskade bakterier.
Tyvärr gick hon bort när jag var alldeles för ung för att läsa mig allt hon kunde.
Berätta gärna om du kommer närmare sanningen om hur man gör en bra hårdost!!

/HT

Dela detta:

* Inloggade just nu

1332 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser