Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och höns  (läst 12074 gånger)

zaijdan

• Småland
Kaniner och höns
« skrivet: 23 feb-09 kl 16:21 »
Är det någon som har erfarenhet av att ha gemensam vinterträdgård (skyddad uteplats) för höns och kaniner?

19anna76

• Gäst
SV: Kaniner och höns
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 17:24 »
hej!
Jag har min dotters kanin gåendes med mina hönor inne i hönshuset. Det fungerar hur bra som hellst.. dom ligger tillsammans under värmelampan och äter ur samma matskål..
hälsn. anna

borka15

« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 21:32 »
det har jag oxå haft förr. Nu har jag två kaniner lösa och dom springer runt hönsen och äter ur samma skål.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 21:39 »
Min väninna har en kanin tillsammans med sina höns. Inne i hönshuset har hon ställt hans kaninbur men han ligger hellre i rederna tillsammans med hönsen. Hönorna kryper gärna in i hans bur.

Likaså sätter Kaninen på hönorna och tvärtom.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

zaijdan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 08:12 »
Det låter ju bra! Om ingen har hittat några särskilda nackdelar med smitta/sjukdomar el dyl så ska här byggas =)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 09:01 »
Jag "går mot strömmen" och avråder från att ha kaniner och höns i samma hus.

Höns avger otroligt mycket damm vilket inte är särskilt bra för luftvägarna.

Dessutom kanske vissa parasiter kan "gå på" båda djurslagen.
En del tror tex att coccidos smittar emellan höns o kanin, jag vet inte om det stämmer.
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 09:05 »
Har man höns och kaniner tillsammans måste man hålla koll så man inte får in den röda hönslusen för den går på kaninerna också och gör livet rejält kliigt för kaninerna.

LolloF

« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 17:00 »
En liten fundering.. Om hönsen får löss eller coccidos så behandlar man ju det, blir kaniner mycket sämre av det eller går det inte att behandla på dem?
Är det större risk att få in löss och andra parasiter/sjukdommar om man har kaniner och höns i hop än om man har dem var för sig?
Dammet håller jag med om, finns det kaninraser som klarar det bättre än andra?

Våra söner vill gäna ha kanin, men vi kan/vill inte bygga ett till uthus :-[ så jag har oxå funderat på om man kunde ha den ihop med hönorna  ??? Vore ju smidigt.

//LolloF

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 24 feb-09 kl 17:05 »
Den röda hönslusen sitter inte på djuren utan den gömmer sig i springor ochpå andra bra ställen på dagarna och sen kommer den fram på natten för att drick ablod från djuren. I och med det att de gömmer sig på dagaran är det svårt att se dem utan att man genomsöker hönshuset ofta genom att tex ta en vit trasa och dra av sittpinnarna på kvällen däe hönsen sitter. Blir trasan röd har man lössen då.

Köp eller bygg en utebur på ben till kaninen istället är mitt råd.

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 18:01 »
Jag har aldrig tänkt på att ha min kanin tills med hönsen, men om det funkar så är det kanske roligare för henne för då får hon sällskap. Hon blev tyvärr ensam i somras då hennes kompis dog helt plötsligt. Men jag tror att råttorna var på henne.

Kanske ska testa i alla fall, för det måste ju vara roligare för henne med lite liv och rörelse.
Ha dé!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 18:18 »
Min väninna har en kanin tillsammans med sina höns. Inne i hönshuset har hon ställt hans kaninbur men han ligger hellre i rederna tillsammans med hönsen. Hönorna kryper gärna in i hans bur.

Likaså sätter Kaninen på hönorna och tvärtom.

Hur sjutton kom kaninen upp där?   ???

Och när du säger "sätter på"... Menar du var jag tror du menar?  :o
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

19anna76

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 20:13 »
JAg tycker det är jättebra!! Min dotter fick sin kanin för något år sen och den var först i en alldeles ny fin kaninbur ute i trädgårn. men så fort hon eller vi inte var hemma en dag fick vi dåligt samvete för kaninen som var där alldeles ensam. när vi sen satte ihop kaninen med hönorna slutade vi direkt ha dåligt samvete eftersom hon aldrig var ensam längre...

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 24 feb-09 kl 20:52 »
Kaninen hoppar upp. Hur vet jag inte riktigt men han är där flera gånger per dag. Rufus är en tuffing.
Ja jag menar vad du tror med att jag skrev sätta på.

Han tror jan är tupp ;D ;D

Skall kolla om vi kan fota lite när jag åker hem till henne om nån dag

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 24 feb-09 kl 20:56 »
Kaninen hoppar upp. Hur vet jag inte riktigt men han är där flera gånger per dag. Rufus är en tuffing.
Ja jag menar vad du tror med att jag skrev sätta på.

Han tror jan är tupp ;D ;D

Skall kolla om vi kan fota lite när jag åker hem till henne om nån dag

Ja, de är ju ena jäklar på att hoppa, de där kaninerna...

Du har inte funderat på att kläcka några ägg? Tänk vilka gulliga ungar det skulle kunna bli! Hönor med hängande öron kanske? Eller en kanin med vingar, tänk vad högt han hade kunnat hoppa!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

zaijdan

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-09 kl 21:11 »
Jag "går mot strömmen" och avråder från att ha kaniner och höns i samma hus.

Höns avger otroligt mycket damm vilket inte är särskilt bra för luftvägarna.

Dessutom kanske vissa parasiter kan "gå på" båda djurslagen.
En del tror tex att coccidos smittar emellan höns o kanin, jag vet inte om det stämmer.

Tack för de råden, bra med argument från "bägge sidor" Men att ha gemensamt hus och gemensam utegård blir ju kanske inte riktigt samma sak, dvs ponera att de är endast tillsammans dagtid och har skilda burar för natten.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 25 feb-09 kl 09:39 »
Ska kaninen vara lös med hönsen? Tänk då på att hönsmat i fri tillgång kan göra att kaninen blir dålig i magen eller att den lägger på sig för mycket hull.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 25 feb-09 kl 15:25 »
Det är ingen fara här. De äter så mycket grönsaker att fodret inte är så intressant.
Men va kul om Rufus börja gala.... då kan han få jobb på en circus ;D ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 01 mar-09 kl 11:54 »
Är det någon som har erfarenhet av att ha gemensam vinterträdgård (skyddad uteplats) för höns och kaniner?
Jag har två bj honor + 2 dvärgvädurar hane o hona som lever o går fritt tillsammans med hönsen ..
Allt funkar utmärkt .
Jag har ett foderbord med hönsmaten i som hönorna flyger upp till .
Allt annat käka delar dom på ,, havre ,, korn matrester osv .
Våra trivs bra tillsammans ,, busar o leker faktiskt över rasgränserna i bland .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 03 mar-09 kl 08:35 »
Jag hade en dvärgkanin med mina hönor ett tag. Tyvärr funkade det inte så bra. Kaninen var för burdus och hönorna uppskattade inte den sortens kurtis. :-[

Dessutom ville jag ha hönorna lösa ibland men kaninen drog raka vägen till grannen när vi öppnade hönsgården. Jag tyckte det skulle vara för ensamt för kaninen att sitta ibur. Vill inte ha djur i bur helt enkelt. På landet där alla går helt fritt går det dock jättebra att ha alla tillsammans. Där är definitivt inga problem med dam eftersom alla alltid är ute - varesig det ösregnar eller ej.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

zaijdan

• Småland
« Svar #19 skrivet: 07 mar-09 kl 12:44 »
Ska kaninen vara lös med hönsen? Tänk då på att hönsmat i fri tillgång kan göra att kaninen blir dålig i magen eller att den lägger på sig för mycket hull.

Hej igen.
Jag tänkte ha det så att hönornas ingångshål är en bit upp på väggen så att de får flaxa upp på en bräda - pinne där så att inte kaninerna kommer in i själva hönshuset. Hönsens mat ges på en bricka som sitter en bit upp med så att ej kaninerna tar denna. Problem jag upptäckt att att jag vill kunna släppa ut hönsen i trädgården, men de bör ju ändå få komma in i redet på dagen, så det låtar åt två skiljda vinterträdgårdar, ev. att de sitter ihop men med en öppningsbar skiljevägg mellan. Kan nog bli lite buffligt som någon sa om man har dvärgkochiner och lite större kaniner. Men men, det tåls att fundera på. Gör man den andra lösningen utnyttjar man ju nätet bättre och skulle de inte fungera att ha dem tillsammans så är det bara att stänga igen dörren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser