Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elagregat  (läst 1275 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
elagregat
« skrivet: 23 feb-09 kl 10:38 »
Någon som kan lära mig lite om agregat. Jag har en vinterhage där jag har en långsida som behöver stängslas ca 110 m. Resten är fårnät. Funkar det att sätta eltråd bara på en sida? Drar jag då tråden fram och tillbaka så det blir sluten krets? (Ska ha tre trådar). Klarar jag mig med batteriagregat till detta eller ska jag ha ett 230V? Kommer nämligen definitivt behöva ett 230 V till den stora sommarhagen (ca 2- 3 ha) men vill även ha vinter hagen i gång till bagglammen... Två stora agregat bli väldans dyrt...

Någon som har tips på bra agregat till dessa två lösningar?

Tacksam för tips.

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: elagregat
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 12:31 »
Det ska inte vara sluten krets då får fåren ingen stöt.

Jordspett i marken, ström i tråden och där imellan fåret för att sluta kretsen.

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

torbjorn

  • Inlägg: 13766
    • Medelpad
SV: elagregat
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 17:00 »
För några hundra meter stängsel räcker det i princip med svagast möjliga stängselapparat. Å andra sidan brukar ju får och getter ha mindre respekt än de flesta andra djur för elstängsel, så det kan motivera en kraftigare apparat.

Titta inte bara på om den är nät- eller batteridriven, utan den avgörande faktorn är utenergin som anges i joule (J). En del tillverkare anger istället den s k laddenergin, i så fall får du räkna med att utenergin är 50-75 % av det värdet.
Jag skulle tro att 1 J utenergi räcker bra i ditt fall, det innebär alltså klenast möjliga nätanslutna stängselapparat eller en relativt kraftig batteridriven.

Kraftigare batteridrivna stängselapparater brukar vara avsedda att matas från bilbatteri, då får man räkna med att ta in och ladda batteriet kanske varannan vecka, på dyra modeller kan det också finnas möjlighet att koppla in en solcell för underhållsladdning. Svagare sådana drivs från ett torrbatteri, s k zink-luft-batteri, som får plats i stängselapparatlådan. För en riktigt strömsnål liten stängselapparat kan ett sådant batteri räcka flera månader.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: elagregat
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 20:05 »
Rent erfarenhetsmässigt kan jag nog tycka att får kräver rätt friskt med ström, speciellt om det finns lockande prylar som gräsmattor, blommor, etc på andra sidan. Å andra sidan är inte 110 meter mycket.¨

Låter som du bör ha lite elementär stängsellära. Kika lite på någon av aggregattillverkarnas hemdsidor, där finns tips.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser