Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av VEDASKAN ??  (läst 30415 gånger)

xal

• -
SV: Vad gör ni av VEDASKAN ??
« Svar #20 skrivet: 22 feb-09 kl 23:38 »
Och släng den för säkerhets skull inte i mulltoan :-X.

Nå, det är ju också ett sätt att göra en Fenix.
One cannot silly walk into Mordor!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 26 feb-09 kl 07:57 »
De dyrare med midjestyrning  är helt nödvändigt  för att kunna vända på 20 m2 mattan!
Nu är ju min gräsmatta något större än så, och torpargubbe ska veta att jag är visserligen vit, men inte fet och jag bor inte i ett villakvarter heller ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 26 feb-09 kl 08:30 »
Jag brukar sprida den i så gott det går under fruktträd. Har hört att det ska vara näringsämnen i den som fruktträd gillar.
Tant inte fru, om jag får be. :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 26 feb-09 kl 13:47 »
Jodå, bland annat kalium.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 feb-09 kl 08:44 »
God morgon!  "Winnie!"     Att lägga askan på potatislandet har provats, detta innan jag blev upplyst om att det då skulle bli s.k. skorv på potatisen. Visst, det blev skorv, vilket inte betydde något SMAKMÄSSIGT, men jag fick skala potatisen två gånger innan jag kokade den!  Provade inte att koka  med skalen på ; gissar att det då gått betydligt lättare att skala dem.
Har också läst någonstans, att askan kan/bör spridas på  (storleksmässigt) samma yta som  veden avverkats på!  Hälsningar!

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 28 feb-09 kl 21:05 »
Jag har fällt almar på en och en halv meter i omkrets, stora kraftiga grenar, många kubiks ved, om jag skulle sprida det på trädets ursprungliga växtyta, blev det ett tjockt lager, där man definitivt i varjefall inte skulle få bra med potatis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Winnie

« Svar #26 skrivet: 05 mar-09 kl 08:28 »
God morgon!  "Winnie!"     Att lägga askan på potatislandet har provats, detta innan jag blev upplyst om att det då skulle bli s.k. skorv på potatisen. Visst, det blev skorv, vilket inte betydde något SMAKMÄSSIGT, men jag fick skala potatisen två gånger innan jag kokade den!  Provade inte att koka  med skalen på ; gissar att det då gått betydligt lättare att skala dem.
Har också läst någonstans, att askan kan/bör spridas på  (storleksmässigt) samma yta som  veden avverkats på!  Hälsningar!

Gjorde precis samma sak! Och oj vad den blev skorvig...tog två år innan det blev normalt igen....

H-K

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 mar-09 kl 08:37 »

likaledes gjorde jag, tog många år (tyvär) innan jag tog upp odlig i gen. mina första potatis såg fördjävliga ut, hadde hävt ut massor med aska i landet,inte lyckat.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 05 mar-09 kl 08:49 »
Om man inte har massa skit i askan kan man ju alltid göra tvättmedel av det. :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

H-K

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 05 mar-09 kl 08:54 »
Om man inte har massa skit i askan kan man ju alltid göra tvättmedel av det. :)

kan du inte berätta hur man gör det? och vad det kan användas till?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 05 mar-09 kl 10:18 »
Jag har gjort tvättmedel och diskmedel av luten som man kokar på aska. Fungerar väldigt bra och det är inte något starkt farligt lut.

Ta en hink och fyll med 2/3 vatten, häll i cirka 2 liter aska. Rör om och låt det dra över natten eller längre. Askan sjunker till botten och kolrester flyter upp. Ta bort kolresterna och häll över den rena vätskan i en annan bytta.
Jag har också kokat aska och vatten och gjort samma sak, kanske den luten blir starkare, vet inte helt.

Tvättmedlet är klart att använda, om de ser ut som päronsaft ska man använda ½-1 liter till tvätten beroende på hur skitigt det är. Det funkar bra till det mesta men inte till riktigt skitiga vita skjortor. Man måste tvätta på 60 och över för att tvättmedlet ska fungera har jag också lärt mig.
Björkaska är det absolut bästa men det funkar med blandaska.

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

LasseDalom

• -
« Svar #31 skrivet: 06 mar-09 kl 15:59 »
Jag sandar med den, bra när det blir sån där riktigt glatt is.

Gripen

« Svar #32 skrivet: 23 mar-09 kl 15:55 »
Vet inte om det stämmer men hörde av en bonde att eftersom vedaskan är ett "koncentrat" av träden så innehåller den mycket tungmetaller och andra ämnen träden tagit upp genom åren. Därför kan man använda den till gödsling av rabatter och gräsmattor men inte i grönsaksland eller på bärbuskar.

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 23 mar-09 kl 16:17 »
Vet inte om det stämmer men hörde av en bonde att eftersom vedaskan är ett "koncentrat" av träden så innehåller den mycket tungmetaller och andra ämnen träden tagit upp genom åren. Därför kan man använda den till gödsling av rabatter och gräsmattor men inte i grönsaksland eller på bärbuskar.

Beror på var trädet växt förståss, och det gäller all sorts kompost eller aska, vanligen är det ingen fara.  Halten av tungmetaller såsom kadmium är farligt nära gränsvärdet i många (konstgödslade) åkrar, och spannmål tar upp detta i inte försummbara koncentrationer, detta komposteras vanligen inte, men används som mat eller foder.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

nyhem

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 28 mar-09 kl 16:50 »
Och samma att tänka på om, man hadde regn från Tjernobyl.

Olle45

« Svar #35 skrivet: 06 apr-09 kl 17:08 »
Hej alla
Ved askan vad är den bra till ?
Svar:

1 / Förr blandades aska från björkveden o vatten till lut sedan kokades vittvätten i lutvatten
och blev rent av detta.

2 / Göra rent braskaminens glas med, recept fukta husållspapper doppa sedan det i askan
gnid lätt på de nedsotade luckor som ni önskar får rena...

3 / Bra mot mossa i gräsmattan.

4 / Bra för blommor som behöver bra växtnäring.. mm

Mvh
Ruben

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #36 skrivet: 19 feb-10 kl 01:03 »
Puttar upp denna tråd.

Bra tips här inne.

Gödningsmedel, tvätt,diskmedel, sanda med. ja har ni fler tips?

Det blir ju massor av aska denna vintern.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 19 feb-10 kl 11:47 »
I trakterna där jag växte upp hade man på gårdarna askhus där man samlade ihop årets aska och sedan spred på åkern... har man dåligt med åker så kan säkert gräsmattan eller grönsakslandet ta emot askan.

Asklut är ju en annan klassiker, bör då vara från lövträd som då är mera basisk än vad barrträdsaska är.

Aska går även att blanda i bruk/betong...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 19 feb-10 kl 12:12 »
Aska går även att blanda i bruk/betong...
Intressant, detta har jag inte hört tidigare. Vad får det för effekt? I vilken proportion blandar man i den? Påverkas proportionerna av de övriga ingredienserna?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 19 feb-10 kl 22:11 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser