Den här tråden har legat i träda nu tillräckligt länge. Jag har inte lyckats komma fram till vad som är bäst. Plåten i 90 grader eller i 63,24 graders lutning.
Nu har det mesta av snön på "gällbrua" töat bort så man kan ta sig fram där, så det går bära upp fönstret.
En sak jag funderat många år på är, vad heter "gällbrua" på rikssvenska? Alltså "rampen" upp till höskullen man använde när man forslade upp hö.
Det blir att jag sätter plåten i 90 grader till att börja med. Men att djupet på solfångaren görs tillräckligt stort, så att jag kan vinkla ner plåten om jag skulle vilja göra det senare.
Minns inte om jag nämnt det tidigare: Väggen som solfångaren ska monteras i vätter så gott som exakt rakt mot söder. Men det står en björkdunge som skuggar en del under dagen. Tills vidare får den stå kvar i orört skick. Jag får ta ett beslut senare om den ska bort, eller bara friseras en del.
Om någon har kännedom om något som inte kommit fram tidigare i tråden, som jag bör tänka på i konstruktionen, vore det bra om det kommer fram de närmaste dagarna.
Jo, en sak till:
Om den uppvärmda luften tas in i rummet uppe vid taket och luften till solfångaren tas nere vid golvet i samma rum borde väl det göra att varmluften sprids på ett bra sätt i rummet?