Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol, vind och vatten.  (läst 10950 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Sol, vind och vatten.
« Svar #40 skrivet: 12 mar-09 kl 20:33 »
Det enklaste i den vägen vore att skruva fast ett TV-antennrör lodrätt mitt på baksidan av solfångaren (fönstret) med antennrörsklammer, rikta detta i jordaxelns riktning och sätta en gammal parbolmotor av stötstångstyp mellan ena ytterkanten på solfångaren och någon lämplig fästpunkt p0å väggen. Något liknande tänkte jag göra med mina speglar. Har några sådana av olika längd.  styrningen kunde antingen skötas med hjälp av Din styranordning och/eller en gammal parabolstyrning.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

eka

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 12 mar-09 kl 21:19 »
Reflektion finns även vid mindre vinklar än när totalreflektion inträffar.
Du ser dig själv i en glasruta. Därför tror jag antireflexglas gör sitt till. Men dyrt.

Stötstången till parabolstyrningen är myckt stark så jag har funderat på denna eller en liknande konstruktion.

Speglar speglar.............. Om nu fönstret skall sitta på väggen så lägg en spegel på marken framför och lägg ned kostnaderna på att vrida den i stället. Då tror jag man får ekonomi i dem. Elektroniken kan man bygga relativt enkelt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Radar

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 20 apr-09 kl 16:50 »
Den här tråden har legat i träda nu tillräckligt länge. Jag har inte lyckats komma fram till vad som är bäst. Plåten i 90 grader eller i 63,24 graders lutning.
Nu har det mesta av snön på "gällbrua" töat bort så man kan ta sig fram där, så det går bära upp fönstret.
En sak jag funderat många år på är, vad heter "gällbrua" på rikssvenska? Alltså "rampen" upp till höskullen man använde när man forslade upp hö.

Det blir att jag sätter plåten i 90 grader till att börja med. Men att djupet på solfångaren görs tillräckligt stort, så att jag kan vinkla ner plåten om jag skulle vilja göra det senare.
Minns inte om jag nämnt det tidigare: Väggen som solfångaren ska monteras i vätter så gott som exakt rakt mot söder. Men det står en björkdunge som skuggar en del under dagen. Tills vidare får den stå kvar i orört skick. Jag får ta ett beslut senare om den ska bort, eller bara friseras en del.

Om någon har kännedom om något som inte kommit fram tidigare i tråden, som jag bör tänka på i konstruktionen, vore det bra om det kommer fram de närmaste dagarna.

Jo, en sak till:
Om den uppvärmda luften tas in i rummet uppe vid taket och luften till solfångaren tas nere vid golvet i samma rum borde väl det göra att varmluften sprids på ett bra sätt i rummet?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #43 skrivet: 20 apr-09 kl 18:46 »
Kall luft samlas vid golvet så de verkar logiskt att suga in den i solfångaren och värma på den. Däremot funderar jag på utsläppet vid taket, varmluft vill ju gärna stanna där uppe, men om inte takhöjden är speciellt stor har det nog ingen större betydelse.

Frågan är förstås hur man annars skulle ha det, både in och utblås vid golvnivå?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #44 skrivet: 20 apr-09 kl 21:54 »
Antagligen blir det bäst med insläpp uppe vid taket och utsläpp nere vid golvet annars blir nog cirkulationen långsammare och effekten sämre.
Har också en del problem med träd mot söder. Har tagit ner en del men en stor ek som närmast är ett vårdträd får stå kvar i det längsta.  :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser