Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninungarna dog, mamman rymde till "grannens" ungar- vad göra?  (läst 1049 gånger)

elebo

Hej
Min kaninhona fick för 2 dagar sedan 5 ungar som hon hade  klippt av navelsträngen till. Däremot boade hon inte, hon rykte inte bort någon päls eller dyl. Så ungarna frös i hjäl. De låg inte i en bunt tillsammans heller.
Honan har sedan dess varit väldigt hispig och fått panik när vi släppt in henne hos hanen. Hon rymde genom att hoppa otroligt högt över till grannkaninen Nina som har 3 veckor gamla ungar. Där gömmer hon sig hos ungarna och de kurar runt henne och tvättar henne.
Min fundering är om hon kanske ville ta hand om sina ungar fast inte visste hur. Hon kanske då skulle må bra att ta hand om dessa lite större bebisar som redan äter hö och kraftfoder. Jag vet inte om mamman har upptäckt henne så det är lite marigt. Hur skall jag göra? De två honorna har tidigare bott i samma bur tillsammans med hanen. De är alltså kompisar. ???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Försök para om henne så fort som möjligt igen. Nu har hon troligtvis gått ur brunst så räkna 20-21 dagar från det hon födde ungarna och frammåt så vet du när nästa brunst kommer. Prova då att para om henne. Förstagångs mammor kan bli hispiga och "glömma" hur man gör när man får ungar. Det löser sig oftast med att de snabbt får en ny kull.

Låt henne INTE ta hand om nån annans ungar,det kan resultera i att den biologiska mamman överger dem och honan du berättar om har ju ingen mjölk till dom så skippa den idén.
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 10:21 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

elebo

okej
tack så mkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser