Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magproblem??  (läst 2460 gånger)

tuvali

Magproblem??
« skrivet: 18 feb-09 kl 10:26 »
Hej

Har problem med mina höns som är lösa i magen. Fick esbetre utskrivet av veterinären och har gett dem två omgångar. De blev bättre men långt ifrån bra. Har kurerat dem med fil men inte heller det hjälper. Nån som har liknande problem eller nåt tips? (Har en liten flock dvärgkochin) Kan tillägga att jag är himla noga med att byta strö ofta och de går lösa i trädgården varje dag.

???

finkmormor

SV: Magproblem??
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 10:52 »
Äter dom något som är frusett ute kan dom förkyla magen med diare som följd håll dom inne  en vecka och se om det blir bättre

tuvali

« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 11:12 »
Ok, det är ju ganska mycket snö ute så jag tror inte de kan hitta så mycket ätbart men jag skall prova. Tack för tipset!

finkmormor

« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 14:29 »
Jag har själv varit utsatt för detta problem  då mina höns har fått gått ut om det har varit lämpligt väder och som alla vet provar höns att äta det mesta och kan då få i sig både snö och snöloppor som jag inte tror är så bra för magen

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 16:33 »
Döda möss som katterna lämnat då? min blommehöna Linnea är fenomenal på att hitta dem och sätta i sig dem. När det är så kallt som det är nu kan de ju knappt ha hunnit bli dåliga, men kalla som sagt... djupfrysta... det är kanske inte bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 16:47 »
Har problem med mina höns som är lösa i magen.

Vad ger du dom att äta?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tuvali

« Svar #6 skrivet: 18 feb-09 kl 22:24 »
Har ingen katt så döda möss ser jag inte så ofta. (Grannarna har i och för sig...)Ger dem hönsfoder som jag köpt på granngården plus hel havre som man enligt personalen skulle blanda i pelletsen.  I bland får de torkade nässlor men det var länge sen.
Har du nåt tips på bättre foder?

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 15:01 »
Jag är lite intresserad av hur hönsbajs ska se ut? Jag tycker att det är lite olika varje gång och inte är det sådär tydligt och fint som papegojbajs heller. Bilder någon? Eller länkar?
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 17:26 »
Skiter dem bara löst hela tiden och är gojsiga i baken?  ???

För varje dag så lämnar varje höna ifrån sig en väldigt illaluktande lös avföring... Något med blindtarm eller vad var det det hette nu igen?  :-[ I alla fall så är det fullt normalt... Så om de inte bajsar löst stup i ett och är snuskiga i baken så kanske det inte är någon fara egentligen?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tuvali

« Svar #9 skrivet: 25 feb-09 kl 14:58 »
En av hönorna var jättekladdig i baken men henne tvättade jag och efter "esbetre omgången" har hon inte varit det. Så nu är alla rena och fina "därbak" men de skiter ju löst nästan hela tiden. Lite senapsfärgat sådär..

Kanske är helt normalt...bara jag som är hysterisk..?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 17:21 »
Bajshögen som stinker är lös och senapsfärgad... Men den kommer ju bara ca en gång om dagen.
Om de skiter så hela tiden så måste det ju vara något fel.  :-\ Med tanke på att de var geggiga där bak också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 00:18 »
Behandla med esbetere och sanera ditt golv. Låt dem vara inne och se om de blir bra. Släpp sedan ut dem och se om de fortfarande är bra.

Det kan vara så att du har nån mark som har hög halt av parasiter, tänk efter var de brukar att vara, kanske i gödselstacken?

Har du haft problem med parasiter så får de i sig dem igen när de går i stacken.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 00:21 »
El kanske dricker de ur nån pöl ute el damm?

tuvali

« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 08:27 »
Gav dem 2 omgångar a 3 dagar i januari, tycker du att jag skall ge dem en gång till?

Har haft dem inne i två veckor utan resultat. Har ingen gödselstack på tomten bara en kompost o den kommer de inte åt. Det har ju varit ganka kallt så de har inte kunnat dricka ur nån pöl men de kan ju i och för sig käka snö... :-\

När jag tittar i hönshuset så är inte allt bajs löst utan det finns "vanligt torrt" också. Det är när jag släpper ut dem på morgonen jag kan se att de är lösa i magen. Speciellt nu när de ligger snö och är vitt på marken så ser man ju så tydligt.

De är himla pigga och fina i fjäderdräkten så de känns inte sjuka.

Har gjort rent men känner mig lite osäker på vad jag skall använda för medel. Tog jodopax sist gång, färgade tyvärr ned allt så det såg rätt fult ut efteråt.

Finns det nåt bättre att städa med?

Nåt som "dödar" det mesta  ???

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 08:36 »
Virkon S
Finns på Granngården.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 15:12 »
Det är vanligt att första morgon bajset är ett sådant som kommer från blindtarmen, alltså l
gulaktigt och geggigt.
Om det sedan kommer normala högar  har du inget att oroa dig för.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser