Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nävertak  (läst 6685 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #20 skrivet: 17 feb-09 kl 18:29 »
[...]
Men det är klart att det är roligare med näver om man vågar

Jag var tidigare tveksam om jag skulle våga. Men jag kom fram till att - om det börjar läcka så märks det med en gång. Jag har tänkt att ha ett ryggåstak. Det bästa är att allt är ekologiskt och vetskapen om att det inte finns någon plast i taket (eller i väggar och golv).

Men, men, ska jag ha ett sovloft blir det ett brant tak och då misstänker jag att jag får ha annat än näver och torv på taket.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
Nävertak
« Svar #21 skrivet: 17 feb-09 kl 19:01 »
Jag var tidigare tveksam om jag skulle våga. Men jag kom fram till att - om det börjar läcka så märks det med en gång. Jag har tänkt att ha ett ryggåstak. Det bästa är att allt är ekologiskt och vetskapen om att det inte finns någon plast i taket (eller i väggar och golv).

Men, men, ska jag ha ett sovloft blir det ett brant tak och då misstänker jag att jag får ha annat än näver och torv på taket.

Kanske är bättre att bygga lite större än att ha sovloft? Man vill ju ändå helst inte ha det för högt i tak eftersom värmen samlas där uppe

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
Nävertak
« Svar #22 skrivet: 17 feb-09 kl 19:04 »

Bygg en loftstuga då ? Så slipper du funderingarna  Det blir en lite högre takhöjd  i den andra delen av stugan men det är marginellt plus att du får utrymme att hänga torkstörar för sådant du vill torka som svamp frukt örter osv
En god vän men en usel kärlek

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #23 skrivet: 17 feb-09 kl 19:13 »
Kanske är bättre att bygga lite större än att ha sovloft? Man vill ju ändå helst inte ha det för högt i tak eftersom värmen samlas där uppe

Jo, det kan ju vara en idè. Men jag kommer ändå att ha sängplats på "1:a plan". Jag trivs när det är litet och sedan äger jag inte så mycket saker att jag behöver större yta.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #24 skrivet: 17 feb-09 kl 19:18 »
Bygg en loftstuga då ? Så slipper du funderingarna  Det blir en lite högre takhöjd  i den andra delen av stugan men det är marginellt plus att du får utrymme att hänga torkstörar för sådant du vill torka som svamp frukt örter osv

En loftstuga skulle ju funka. Det där med att använda takhöjden under ryggåstaket (till att torka frukt, bär mm) är precis det jag tänkt göra.

Åter nr 1/13

TW

• Finland
SV: Nävertak
« Svar #25 skrivet: 23 feb-09 kl 09:17 »
Näver står sig förvånansvärt bra mot röta. För tio år sedan var jag med och rev bort utruttnat näver som skyddat en syllstock mot jorden sedan 1879. Det blev ungefär 120 års hållbarhet.
På Färöarna lägger de bitumenfilt (takpapp) under torvtaken numera. De klistrar skarven med beck. Jag har också hört påståendet att platonmatta inte håller men jag vet inte om det är sant.

Själv anser jag att nävertak med takved är för brandfarliga och virkesslösande för att ha något berättigande i dag. Torvtak är bättre fast man kan ju fråga sig om det inte vore lika miljövänligt att lägga ett falsat plåttak av vanlig galvaniserad plåt. Med några ommålningar blir hållbarheten kring 80 år och efter det kan plåten smältas om till nytt järn.
Inte vet jag men frågan bör ställas.

Argumentet att torvtak isolerar håller inte. Om man vill ha en ordentlig isolering i mellantaket måste det alltid finnas en ventilerad luftspalt mot vattentakets undersida. Annars kondenserar fukt på undersidan av vattentaket. Eftersom man har luftcurkulation i luftspalten bidrar torven inte mycket till isoleringen.
Förr hade man ingen dylik luftspalt men å andra sidan hade man så dåligt isolerade tak att hela konstruktionen hölls varm rätt igenom och kondens inte uppkom. Att ha ett så dåligt isolerat tak är inte förenligt med mina åsikter om möljövänlighet och inte heller med nybyggnadsreglerna.

Bara mina funderingar........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 23 feb-09 kl 19:24 »
Intressant det du TW skriver om isoleringsförmågan. Jag ska erkänna att jag inte har kunskaper om detta. Så det räcker inte att ha enbart torv på luftspalten? Inte ens om jag ökar tjockleken rejält? Förstår jag dig rätt så bör jag utöver taktorven ha isolering på innertakspanelen. Skulle följande ordning vara möjlig:

Innertak
Torvisoleringsskivor
Vindpapp
Luftspalt
Råspont
Näver
Torv

Men om man inte har någon luftspalt och fläskar på med rejält med torv på näverunderlaget, var hamnar den kondenserade fukten då? Ovanför näverskiktet?

Beträffade nybyggnadsreglerna har kommunen hittills inte haft någon åsikt om mitt bygge. Kanske är det för att stugan blir så liten, 20-25 m², och att den kommer att klassas som fritidshus, fast att jag kommer att bo permanent i den.

Jag har inte låst mig vid att det måste vara just ett torvtak på min ministuga men det känns väldigt rätt.

Ett plåttak kräver ju energi för att tillverkas, även om den har lång livslängd. Sedan funderar jag på färgen – vad den innehåller, energiåtgång i framställningen mm? Visst är det bra att plåten kan återanvändas, smältas ner och bli ny plåt - dock krävs ytterligare energiförbrukning för detta. Min fundering i detta är att plåttaket förlorar gentemot torv/nävertaket i miljövänlighet. Men plåten kanske vinner ur någon annan aspekt?

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 08 mar-09 kl 18:52 »
Puttar upp frågeställningen från mitt inlägg ovan.

Så det räcker inte att ha enbart torv (och nävern) på luftspalten? Inte ens om jag ökar tjockleken rejält? Jag bör utöver taktorven ha isolering på innertakspanelen också? Skulle följande ordning vara möjlig:

Innertak
Torvisoleringsskivor
Vindpapp
Luftspalt
Råspont
Näver
Torv

Men om man inte har någon luftspalt och fläskar på med rejält med torv på näverunderlaget, var hamnar den kondenserade fukten då? Ovanför näverskiktet? Ev problem?

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-09 kl 18:30 »
 :-\

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst

sub rosa

« Svar #30 skrivet: 11 mar-09 kl 22:55 »
Puttar upp frågeställningen från mitt inlägg ovan.

Men om man inte har någon luftspalt och fläskar på med rejält med torv på näverunderlaget, var hamnar den kondenserade fukten då? Ovanför näverskiktet? Ev problem?

Har en liten tråd här på forumet som addresserar detta ämne under benämningen "Diffusionstätt inte rätt!"
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 11 mar-09 kl 23:26 »
Tack jenses och sub rosa.

Jo, jag har allt följt tråden "Diffusionstätt inte rätt!" med stort intresse. Men jag har lite svårt att omsätta den till mina frågeställningar om ett taks olika delar och om tak utan luftspalt.

Men jag ger nog upp denna tråd och får söka information på annat håll.

Åter nr 1/13

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #32 skrivet: 11 mar-09 kl 23:35 »
Tack jenses och sub rosa.

Jo, jag har allt följt tråden "Diffusionstätt inte rätt!" med stort intresse. Men jag har lite svårt att omsätta den till mina frågeställningar om ett taks olika delar och om tak utan luftspalt.

Men jag ger nog upp denna tråd och får söka information på annat håll.

Vad undrar du ? Diffusionsspärren kan tex vara plasten som används i moderna hus . Tråden är mycket klokt formulerad fast har en del svårigheter men ger du en konkret fråga så svarar vi :) Det som ger dig en isolerande förmåga igentligen är stillastående luft ? Din ide med en luftspalt som skrev enligt ovan fungerar säkerligen även om det inte motsvarar dagens " Påstådda sunda byggnormer "
En god vän men en usel kärlek

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser