Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar eller tips  (läst 5165 gånger)

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
Ritningar eller tips
« skrivet: 13 feb-09 kl 18:47 »
http://www.simondale.net/house/

Hej, är det någon/några, som har byggt något liknande här på alternativ  :) Jag letar info, för att kunna försöka göra något liknande, det skulle verkligen vara roligt!  :D
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Ritningar eller tips
« Svar #1 skrivet: 13 feb-09 kl 19:34 »
Ritningar känns ju lite överflödigt, snarare en skiss kanske.. och sen bygga på efter eget huvud..  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 feb-09 kl 19:37 »
Sidan innehåller ju en ritning.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kreatören

• Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-09 kl 00:29 »
Tack för inlägg... (Jo jag såg den skissen)... men den är på engelska, och inte för mig, lättförståelig, att sätta igång o bygga efter... så jag undrade, mer om det fanns någon som visste något på svenska, eller som har gjort ett liknande hus själv...
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-09 kl 00:59 »
Undrar hur lång tid det tar innan det börjar läcka in vatten på ett eller annat ställe?

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 feb-09 kl 01:21 »
Om man vill slippa fukt kan man göra så att allt lutat rätt, ha ordentlig dränering, och ha dammduk eller liknande. 2-3dm isolering ca 5-10m runt huset även skulle skapa en del årsenergilagring.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Eleganten

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 13:18 »
Undrar hur lång tid det tar innan det börjar läcka in vatten på ett eller annat ställe?

Huset på skissen börjar nog läcka in ungefär samtidigt som det börjar regna ;D
Estetiken framför allt

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 14:50 »
Se så grabbar... nu ska ni inte skrämma iväg trådstartaren.  ;)

Man kanske kan använda platonmatta som tätskikt. Den ska visst hålla i 50 år. Problemet kan vara att den inte är så böjlig ifall man vill ha en organiskform på taket. Men det går ju alltid att skära till och med rejäla överlapp så funkar det nog.

Tänk på mig som kanske ska försöka använda "näverbitar" som underlag till mitt torvtak.   ;D 

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 15:12 »
Tack för inlägg... (Jo jag såg den skissen)... men den är på engelska, och inte för mig, lättförståelig, att sätta igång o bygga efter... så jag undrade, mer om det fanns någon som visste något på svenska, eller som har gjort ett liknande hus själv...

Huset är ett halmbalshus. Det finns en hel del trådar som handlar om det här på forumet. Googla även på halmbalshus. Tyvärr får du träffar på mest rektangulära hus och några runda. Men du ser principen på hur de byggs. Simon Dale's halmbalshus är ovalt till formen - men det som gör det så speciellt, mot alla andra, är att taket är "neddraget" och har "valv" för ytterdörren och fönster. Så du kan utgå från ett "vanligt" halmbalshus och göra din egen design på det hela.

Wikhall här på forumet har säkert en hel del tips för han håller på att bygga med halmbalar.

Kolla bl a tråden Hobbithus.

« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 15:20 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 15:34 »
Tänk på mig som kanske ska försöka använda "näverbitar" som underlag till mitt torvtak.   ;D 
Lägg undan lite pengar så du har att köpa hinkar och paraply för...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 15:45 »
Tråden har blivit delad. Diskussionen om nävertak fortsätter här.

Åter nr 1/13

Sågaren75

« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 16:50 »
lägg undan lite mer pengar för pencilin kan tänka mig hur ett blött bygge i halm blir angripet av mögelsvamp och mikroorganismer själv skulle  jag nog sattsa på samma material som i källare dvs nån form av gjutning och en platonmatta där jorden ligger emot

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #12 skrivet: 18 feb-09 kl 16:55 »
Klart att det går ! Har ingen av er sett en gammal kolar jordkula ?
En god vän men en usel kärlek

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser