Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nävertak  (läst 6690 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Nävertak
« skrivet: 17 feb-09 kl 15:56 »
Denna tråd är en avknoppning från Ritningar eller tips

Lägg undan lite pengar så du har att köpa hinkar och paraply för...

Näver har använts som underlag för tak iaf några tusen år. Rätt lagd så håller den tätt.

« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 15:42 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
Nävertak
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 16:07 »
Näver har använts som underlag för tak iaf några tusen år. Rätt lagd så håller den tätt.

Det är ett elände att lägga plus att det är dyrt i inköp  ( Svensk näver skulle bli dyrt som attan med tanke på tillgång och efterfrågan ) Rekomenderar att köpa nävern pallvis från ryssland /polen/ eller valfri baltstat . Men rätt lagd så har du iaf ett tak som håller 60 + år :)
En god vän men en usel kärlek

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 16:28 »
Det är ett elände att lägga plus att det är dyrt i inköp  ( Svensk näver skulle bli dyrt som attan med tanke på tillgång och efterfrågan ) Rekomenderar att köpa nävern pallvis från ryssland /polen/ eller valfri baltstat . Men rätt lagd så har du iaf ett tak som håller 60 + år :)

Kolerträ är företaget som jag kikat på. De importerar näver från Ryssland. Jag vill helst inte ha långa transporter och det är väl det som bromsar mig. Kolerträs näver kostar mellan 55-65kr/kg och de räknar med 4-5 kg/m². Sedan blir det transportkostnad från företaget till mig. Så visst drar det iväg, men min stuga blir bara 20-25 m².   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tankspridd

Nävertak
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 16:37 »
Kolerträ är företaget som jag kikat på. De importerar näver från Ryssland. Jag vill helst inte ha långa transporter och det är väl det som bromsar mig. Kolerträs näver kostar mellan 55-65kr/kg och de räknar med 4-5 kg/m². Sedan blir det transportkostnad från företaget till mig. Så visst drar det iväg, men min stuga blir bara 20-25 m².   :)

Jämför du med transporter samt bränningen av takpannor så tror jag ändå du ligger på plus med transporten ........Dessutom så ligger taknäver i 60 + år utan att man behöver lägga om det med ny takpapp efter 20-30 år :)

Huggorm

• Gäst
Nävertak
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 16:40 »
Det var inte så att dom accepterade lite dropp från taket vid regnväder förr i tiden?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 16:43 »
Jämför du med transporter samt bränningen av takpannor så tror jag ändå du ligger på plus med transporten ........Dessutom så ligger taknäver i 60 + år utan att man behöver lägga om det med ny takpapp efter 20-30 år :)

Sedan har jag inte haft bil de senaste 6-7 åren så jag har väl det tillgodo också.  ;)

Åter nr 1/13

Tankspridd

Nävertak
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 16:46 »
Det var inte så att dom accepterade lite dropp från taket vid regnväder förr i tiden?

Lägger du nävern rätt så är det garanterat tätt dessutom med taktorv ovanpå så får du en naturlig värmeväxlare plus isolering :) Inte nog med det det är snyggt också om man blandar i lite taklök och annat bland torvorna

Ulric Eriksson

• Gäst
Nävertak
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 17:04 »
Jag vet att friluftsmuseer tidigare har försökt använda platonmatta som underlag på tak men fått lägga om dem för att det inte håller. Näver är överlägset.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 17:07 »
Just detta med att lägga nävern rätt är ju a och o. Att gå en kurs känns viktigt när man inte har kunskaperna. Via ett studieförbund går det kanske att få fram en lärare som kan hålla kursen vid min stuga. Undra om det finns fler som vill lära sig lägga torv/nävertak?

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
Nävertak
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 17:09 »
Ruttnar inte nävern?

Tankspridd

Nävertak
« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 17:12 »
Just detta med att lägga nävern rätt är ju a och o. Att gå en kurs känns viktigt när man inte har kunskaperna. Via ett studieförbund går det kanske att få fram en lärare som kan hålla kursen vid min stuga. Undra om det finns fler som vill lära sig lägga torv/nävertak?

Det är inget invecklat ? lägg nävern med vita sidan neråt och se till att du har skikt om 4 överlappande efter det lägger du torven med grässida neråt i första skikt och med grässida uppåt i andra skiktet är du lite lurig och vill dra ut på tiden torven drar sig neråt kan du lägga lite galvat nät över nocken :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #11 skrivet: 17 feb-09 kl 17:24 »
Ruttnar inte nävern?

Citat från Kolerträ:

Citera
Näver har genom årtusenden använts i takläggnin gav hyddor, kojor, lador, kåtor, timmerstugor, fähus etc. Näver har också använts som väggbeklädnad i trähus för skydd mot röta, vidare som markisolering för golv i hyddor och kåtor samt mellanlägg mellan åsar, syll-stockar, pålar etc.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
Nävertak
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 17:26 »
Jag vet att friluftsmuseer tidigare har försökt använda platonmatta som underlag på tak men fått lägga om dem för att det inte håller. Näver är överlägset.

Hur lång tid har det tagit innan det börjat läcka? Jag har för mig att farsan använde platonmatta till sitt torvtak, och än har det inte hänt men det kanske bara är en tidsfråga

http://www.baalzamon.se/fars%20stuga.jpg

Tuvstarr: Kanske är samma fenomen som att folk inte ruttnar när de sänks i mossar? Det fenomenet tillsammans emd att näver är relativt rötbeständigt

Tankspridd

Nävertak
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 17:27 »
Sista nävertaket jag var med och fixade hadde legat i ca 80 år och anledningen till att vi fixade det berodde inte på nävern utan att man lagt pannor på taket och sedan sprack pannorna vilket medförde en fuktskada . Det berodde således inte på nävern öht

Tankspridd

Nävertak
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 17:30 »
Hur lång tid har det tagit innan det börjat läcka? Jag har för mig att farsan använde platonmatta till sitt torvtak, och än har det inte hänt men det kanske bara är en tidsfråga

http://www.baalzamon.se/fars%20stuga.jpg

Tuvstarr: Kanske är samma fenomen som att folk inte ruttnar när de sänks i mossar? Det fenomenet tillsammans emd att näver är relativt rötbeständigt
Det är inte det att platonmattan läcker utan att torven får ett för glatt fäste :) Således får du ett glidande tak

Huggorm

• Gäst
Nävertak
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 17:32 »
Det är inte det att platonmattan läcker utan att torven får ett för glatt fäste :) Således får du ett glidande tak
Då är det ju inte någon omedelbar katastrof, det är ju bara att fixa om det skulle behövas. Men det är klart att det är roligare med näver om man vågar

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 17:33 »
Det är inget invecklat ? lägg nävern med vita sidan neråt och se till att du har skikt om 4 överlappande efter det lägger du torven med grässida neråt i första skikt och med grässida uppåt i andra skiktet är du lite lurig och vill dra ut på tiden torven drar sig neråt kan du lägga lite galvat nät över nocken :)

Så du tror att till och med jag skulle klara av detta, med min värkbrutna kropp?  :o   ;D

Men hur blir det vid vindskivorna? Läggs nävern över dem också?

Åter nr 1/13

Tankspridd

Nävertak
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 17:34 »
Då är det ju inte någon omedelbar katastrof, det är ju bara att fixa om det skulle behövas. Men det är klart att det är roligare med näver om man vågar
Har man inte ett för sluttande tak fungerar platonmattan utmärkt och vill man spara lite arbete så lägger man bara lite galvat nät mellan torvorna över nock

Tankspridd

Nävertak
« Svar #18 skrivet: 17 feb-09 kl 17:38 »
Så du tror att till och med jag skulle klara av detta, med min värkbrutna kropp?  :o   ;D

Men hur blir det vid vindskivorna? Läggs nävern över dem också?

Jag hadde iofs trekanstslist som jag vek dom över sist hur man gjorde förr varierade

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Nävertak
« Svar #19 skrivet: 17 feb-09 kl 17:50 »
Jag hadde iofs trekanstslist som jag vek dom över sist hur man gjorde förr varierade

Ok, ska se om jag hittar lite information om olika sätt att lägga nävern ut mot kortsidorna.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser