Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV-smittorisk  (läst 4191 gånger)

Bäck

• -
    • Sweet Working
MV-smittorisk
« skrivet: 17 feb-09 kl 21:55 »
Hej!

Nybliven fårägare! Funderar på MV.. våra får har MV3..
De står att de smittar från djur till djur, men är de får till får eller kan ex en hund bära med sig smittan?
Tänkte om man valla på andra får och sedan mina?

/Stina

Weasel

• Skåne
SV: MV-smittorisk
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 00:26 »
MV är ju ett virus, så det kan inte angripa hund som sedan angriper dina får. Bara från får till får.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 06:23 »
MV går att jämföra lite med HIV för människor - det smittar via råmjölk, nos mot nos kontakt och t ex blod via kanyler, baggperma mm.

Rekommendationen om man har M3 är ju att vara lite försiktig så om man måste valla en besättning med lägre status så bör man tvätta av hunden efteråt och själv byta skor och kläder för att vara på den säkra sidan.

Risken för smitta är liten men att få in MV i sin M3 besättning är början på ett kostsamt arbete med djur som måste avlivas så det kan vara värt att vara lite noggran. Att se fåren förtvina i MV är inte kul så tänk dig för  ;)

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 08:45 »
Tusen tack för svaren!! ;D

ulfg

« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 19:00 »
Kom ihåg att dina MV-fria får får aldrig ha kontakt med andra okända får. Grannens förrymda, nya får som inte är MV-fria, osv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Pong

« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 20:03 »
MV är ju ett virus, så det kan inte angripa hund som sedan angriper dina får. Bara från får till får.

Fast det har ju inte med att det är virus med att göra.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #6 skrivet: 18 feb-09 kl 22:03 »
Kom ihåg att dina MV-fria får får aldrig ha kontakt med andra okända får. Grannens förrymda, nya får som inte är MV-fria, osv.

Jo då de har jag koll på;D
Men jag vart så fundersam om de kunde smitta via hund... De står ju djur till djur men jag har fått så bra svar så!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 18 feb-09 kl 22:07 »
jag som inte kan ett dugg om får. vad är M3 och hur får man en sån status på sina får? har förstått att det är nåt slags intyg på att ens får inte bär på någon smitta, men hur är gången från får till M3 får? *har inga får, men vill ha ... sen ... nån gång ... när man har kommit sig bort från småstan ...*
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 22:16 »
jag tror man tar blodprov! Vet inte men mina hade MV3... Men de finns många duktiga människor här som säkert svarar:D
jag har får sedan i söndags och lär massa nu;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 22:30 »
jo, jag har häckat här på forumet några månader redan och lärt mig massor om allt jag är intresserad av (här vill jag pass på att tacka alla som kan en massa om allt och delar med sig) - så att jag inte står där som ett frågetecken när alla djuren helt plötsligt dyker upp  :o önskelistan är redan (nästan) klar, nu fattas bara kunskap, en gård och lite cash money ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 23:53 »
Fast det har ju inte med att det är virus med att göra.
Menade att detta virus angriper bara får, så hunden blir inte smittad. Och är den inte smittad kan den inte heller dra smittan vidare...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ulla Krull

« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 21:10 »
Menade att detta virus angriper bara får, så hunden blir inte smittad. Och är den inte smittad kan den inte heller dra smittan vidare...
Detta är inte sant för teoretiskt sett så kan hunden sprida MV. T ex om den biter de smittade fåren så blodvite uppstår och sedan går man och vallar de friska djuren och hunden med blodig mun biter även dessa så det smittade blodet kommer in i såren... Ok, lite långsökt men poängen är att man behöver inte vara sjuk i MV för att sprida det. Det smittar genom smittat blod, sperma, mjölk, och saliv etc.

Man kontaktar Svenska Djurhälsovården så hjälper de till med hur man tar blodproven mm.

Om man har M3-status så ska man testa om djuren med ett visst intervall för att inte förlora den. Värt att tänka på för det är en lååång väg till M3 så det är värt att upprätthålla  ;)

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #12 skrivet: 19 feb-09 kl 21:16 »
*antecknar*
Måste kolla när de är kollade senast så jag inte missar;D

Jag tror jag håller mig till mina får när de vant sig med hund, de känns säkrast!

/Stina

agge

« Svar #13 skrivet: 19 feb-09 kl 22:44 »
Lite frågor om MV.
Vi köpte får för 12 år sedan ej MV kollade, de flesta av dessa djur blev 7-8 år något blev 9 de var aldrig sjuka.
Om de haft MV borde inte det visat sig på den tiden ?
Kan de bära på viruset och aldrig bli sjuka själva?
Sedan har vi bara köpt in MV fria djur el behållt tacklamm , kan man teoretiskt räkna med att man är MV fri då?
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 23:09 av agge »

mobben

« Svar #14 skrivet: 19 feb-09 kl 22:55 »
Köper man in djur som har mv3 status får du behålla den, annars är det bara att ta blodprov, mv1, mv2 mv3 status, tar alltså tre år att komma upp i högsta status om du är fri. Sen är det provtagning vart tredje år.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 19 feb-09 kl 22:59 »
Köper man in djur som har mv3 status får du behålla den, annars är det bara att ta blodprov, mv1, mv2 mv3 status, tar alltså tre år att komma upp i högsta status om du är fri. Sen är det provtagning vart tredje år.

tre blodprov, inget annat för att nå dit (förutom än att introducera nya, otestade djur då förstås)? vad kostar sånt/får?

mobben

« Svar #16 skrivet: 19 feb-09 kl 23:05 »
tre blodprov, inget annat för att nå dit (förutom än att introducera nya, otestade djur då förstås)? vad kostar sånt/får?
Har för mig att det är gratis, ring och prata med fårhälsovården.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 20 feb-09 kl 00:49 »
Har för mig att det är gratis

:o *memorerar* det ska jag göra när det väl är dags!

Stormulen

« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 07:40 »
Det kostar ca 1500 kr + moms (har för mig jag betalade det sist) + kostnad för din veterinär.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 20 feb-09 kl 10:21 »
1500 plus moms per får? låter lite mer rimligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
Galaxie, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser