Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällnäsfår (Fjällfår)  (läst 10917 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Fjällnäsfår (Fjällfår)
« Svar #20 skrivet: 30 sep-12 kl 16:02 »
Hej!
Hur många tackor /baggar finns det av Fjällnäsfåren? Hur många besättningar finns det?
Hur blev det med Bohusfåren och valvträskfåren?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #21 skrivet: 30 sep-12 kl 16:50 »
Det finns bara en besättning av Fjällnäsfår idag. Bohusfåren godkändes väl inte pga att de hade lite för osäker härstamning. Vet att Louise Lindqvist har ett gäng jättefina bohusfår.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #22 skrivet: 30 sep-12 kl 18:36 »
Tack för snabbt svar!
Har du Loies Lindqists mail?
Finns det bara en besättning av Fjällnäsfår??? Dom behöver uppförökas rejelt!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #23 skrivet: 30 sep-12 kl 19:20 »
Det finns bara en besättning av Fjällnäsfår idag. Bohusfåren godkändes väl inte pga att de hade lite för osäker härstamning. Vet att Louise Lindqvist har ett gäng jättefina bohusfår.

Bohusfåret är en utdöd "ras" dom djur som Lollo har i dag är inget annat än osäkert, något år efter att ursprunget till hennes djur hittades undersökte jag och andra härstamningen och kom fram till att det inte fanns något som kunde styrka att det var en rest av det utdöda Bohusfåret utan en flock med blandrasdjur, att kalla dessa för Bohusfår är väldigt oseriöst !
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #24 skrivet: 01 okt-12 kl 21:33 »
Okej okej. Valvträskfåren då? Samma sak med dessa eller?

Jag skriver bara om det sk Bohusfåret jag vet inget om Valvträskfåret.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #25 skrivet: 02 okt-12 kl 15:36 »
Okej. Man kanske borde skaffa Fjällnäsfår :)

Nemi

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 02 okt-12 kl 19:28 »
Vilken otroligt vacker ull! En vacker ras som jag verkligen hoppas blir fler!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 23 feb-13 kl 14:40 »
Finns det någon fjällnäsbagge?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #28 skrivet: 23 feb-13 kl 19:55 »
Man fick tydligen använda en Dala-päls bagge då det inte fanns någon Fjällnäsbagge. Finns lite info här: http://www.faravelsforbundet.com/startsida/arkiv/13-externanyheter/1055-ny-genbank-foer-lapplaendska-allmogefar-
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Bie

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 23 feb-13 kl 22:11 »
Det tillkom efter några år baggar från en annan founderplats. Men helt riktigt användes en Dalapälsbagge i ett tidigt skede.
En har det som en förtjänar!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 25 feb-13 kl 13:53 »
Då finns det två linjer nu då, renrasiga (linjeavlade ...) och med Dalapäls inkorsat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bie

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 25 feb-13 kl 15:35 »
Då finns det två linjer nu då, renrasiga (linjeavlade ...) och med Dalapäls inkorsat?
Precis! Men Dalapäls tunnas ur alteftersom.
En har det som en förtjänar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 4 användare
Hästberoende, alternaiv, Bokohammare, Sickan92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser