Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällnäsfår (Fjällfår)  (läst 10936 gånger)

Guran

• Lappland
Fjällnäsfår (Fjällfår)
« skrivet: 28 okt-05 kl 12:51 »
Är det någon som vet något om fjällfår? Förekomst mm? Om hotad ras; vilken ras skulle vara lämpligast att använda för att undvika utarmning?

Ser fram emot svar med spänning!

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Fjällnäsfår (Fjällfår)
« Svar #1 skrivet: 28 okt-05 kl 13:26 »
I föreningen Svenska Allmogefår har vi varit och tittat på en flock får som vi har benämt "fjällfår"...
Tyvärr hade man kastrerat alla baggarna och inte betäkt tackorna som var en liten grupp...
Föreningen håller på att undersöka för att se om det är möjligt att ta vara på dessa får... kolla upp och se om de ev har används andra raser... .m.m.

Finns även fler grupper av får som är under utrednig.. Bl.a  Bohusfår och Valvträskfår...
Hör med Sabine Eriksson i Svensbyn... det är hon som har hållt lite i trådarna när det gäller just fjällfåren...
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 07:56 av Sirpa »
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Susanne

« Svar #2 skrivet: 28 okt-05 kl 13:41 »
I Kiruna finns det någon som säljer tre tackor under benämningen "fjällfår". Gå in på kiruna.cc så hittar ni annonsen. Även jag skulle tycka det var intressant att veta mer, och om detta är en lantras som ännu inte tagits tillvara?  

Guran

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-05 kl 13:50 »
Jag har haft mailkontakt med den person som hjälper till med att sälja tackorna.

Står redo *stampar*att åka upp (nära t KRA) och hämta dessa tre. De finns i en by ett par mil norr om KRA.

Flocken ska ha varit i en kvinnas ägo i femtio år och det finns åtta tackor kvar varav en är tio år (måste väl vara rätt gammalt för ett får?). Det finns ingen bagge, tyvärr.

Vikten mellan 15-30 kilo (låter besynnerligt litet, men de ska vara vädigt små).

Jag återkommer med upplysningar mm.

Jag forskar vidare.

Tack för era upplysningar.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 28 okt-05 kl 23:49 »
Om ni lyckas köpa loss några av fjällfåren så var mycket rädd om dem.... kontakta genast någon i föreningen Svenska Allmogefår- tex Sabine Eriksson, eller mig eller nogon annan i styrelsen- så hjälper vi er att finna lämplig bagge till fåren.

Det finns ju som sagt tyvärr inga rena baggar kvar men det är mycket viktigt att lämplig bagge används första året och sedan är det bara att hoppas att det blir många bagglamm som man kan bygga vidare på...

Men för att rasen skall kunna tas upp och bli godkänd som ras i föreningen Svenska allmogefår  så är det mycket viktigt att de ej korsas bort med någon gutebagge tex eller förädlad rya eller köttras...

Utan det måste vara ett genom tänkt val... av en liten liknade ras...

hittils har man inte kunnat köpa loss några av fåren... men nu verkar det ju finnas en chans...

Och visst går det att bevara små grupper av får... det behöver bara ske på rätt sätt vilket bevarande föreningarna försöker att arbeta med...

Gestrikefåren tex var bara 7 och en bagge....
nu ökar de och de är nu uppe i 60 tal tackor i 10 besättningar.

Även Helsingefåren var endast 8 ursprungstackor och 1-2 baggar (2000) nu uppe i 60 tal tackor...

Roslagsfåren var bara en enda flock på ca 15-20 tackor... inga baggar sparades över vintern, utan det var bara bagglammen som betäkte på hösten.. sk gruppbetäckning- (den mest lämpliga baggarna får betäcka)... Nu är roslagsfåren runt 500 tackor i genbanken..

Det viktigaste är att så många baggar som möjligt används och så många olika härstamnings kombinationer tas fram...
Att använda bagge efter olika ursprungstackor iavel ...

och ha koll på ev problem och sjukdomar... vilket vi gör genom genbanks systemet.. då man en gång om år lämnar årsrapport  där man skriver årets lamm, vilka djur man köpt eller sålt eller slaktat. Hur det går med fåren. ev sjukdomar och andra problem...

Lycka till

Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Guran

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-05 kl 23:15 »
En annan hade ringt före oss så fåren finns hos en man i Älvsbyn. Hoppas han tar vara på fåren; han fick köpa alla de åtta tackorna (vi försökte få köpa ett par åtminstone).

Köper gärna annan fårlantras som är "liten & behändig"; vet någon får till salu i liten storlek? Fjällfår lär vi inte få tag på iallafall...

Guran

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 16:55 »
Då det begav sig hade roslagsfåren i Svenskbyn hunnit bli slaktade  :-\
Men, men trägen vinner; nu letar jag, på nytt, en liten flock allmogefår!

Men det var av nyfikenhet jag bygger på denna tråd!
Vet någon hur det går med fjällfåren? Flocken torde ha utökats vid detta lag. *Håller tummarna*

/Linda

Guran

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-08 kl 11:07 »
Tack för ditt svar!
Vet du något om hur det går för fjällfåren?

Bie

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 23:58 »
Hej GSGHK

Fjällfåren som nu kallas Fjällnäsfår finns i Vitberget Älvsby kommun De var dit dom åkte när du inte fick tag på några tror jag.
De blev betäckta 2006 med en Dalapälsfårsbagge (om jag minns rätt) som skickats upp av Allmogefårföreningen.
Den ansågs likna fjällnäsfåret i typ och ull.
De har lammat våren 2007. av dessa skall ett eller flera bagglamm betäcka de ursprungliga fjällnästackorna under hösten 2007.
Övriga lamm från 2007 kommer troligen att slaktas. Detta för att behålla fjällnäsfårens sårart så mycket som möjligt.
Jag har pratat med Mikael Å som nu äger F-fåret på telefon några gänger förra året.
Om du är mer intresserad får du gärna höra av dig till mig eller så förmedlar jag ditt intresse till Mikael.
En har det som en förtjänar!

Guran

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-08 kl 13:53 »
Är mest intresserad/nyfiken på hur arbetet fortlöper! Roligt att det verkar gå åt rätt håll! :)

tommytimmerman

• Härjedalen
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 14:10 »
Hur går det med Fjällfåren?

Bie

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 19:09 »
Det går fint. För några år sedan upptäcktes en annan grupp av får som var väldigt lika fjällnäsfåren.
Efter mycket lock och pock köptes först en bagge in därefter ytterligare några stycken.
Det finns i dagsläget 36 Tackor som räknas till fjällnäsfåren varav tre är kvar av ursprungsflocken.
En har det som en förtjänar!

anders 67

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 21:06 »
Jag har sett fåren,ser faktiskt ganska annorlunda ut :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Björntorparn

• Närke
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 09:58 »
Nu har F S A uppdaterat sin hemsida med bilder på Fjällnäsfåren :)
Dom ser trevliga ut, tycker dock inte att dom ser så speciellt rådjursfärgade ut.
Verkar vara en liten nätt ras.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 30 aug-12 kl 10:22 »
Det står ju bara att vissa lamm föds rådjursfärgade för att sen blekna. Men det hade ju varit kul att se en sån bild också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Björntorparn

• Närke
« Svar #15 skrivet: 30 aug-12 kl 11:25 »
Såg att dom hade ändrat texten nu, förut så stog det att dom var rådjursfärgade.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #16 skrivet: 30 aug-12 kl 11:50 »
Allmogefårets hemsida

http://allmogefar.se/fjallnas.htm
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

hestbak

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 30 aug-12 kl 21:18 »
Var i från kommer namnet? Är det Fjällnäs som i västra Härjedalen eller något annat Fjällnäs?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 30 aug-12 kl 21:25 »
Var i från kommer namnet? Är det Fjällnäs som i västra Härjedalen eller något annat Fjällnäs?

Fjällnäs i Lappland.
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 23:21 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Guran

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 11:40 »
Fjällnäs ligger en bit väster om Kiruna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser