Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 41802 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #140 skrivet: 11 maj-12 kl 15:50 »
Jag har nu fått hem den nya leksaken, ska fixa sista veden nästa vecka med den. I helgen ska jag måla de delar som byggts på, för att göra den transportabel. Ska försöka hitta "Kvernelandrött".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #141 skrivet: 11 maj-12 kl 16:10 »
Å här är drygt hälften klart drygt 30kbm men paus över helgen.....kanske finns annat som ska göras me ett vårbruk bland annat..
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Skytten

• Skåne
« Svar #142 skrivet: 14 maj-12 kl 17:57 »
Jo det går ändå undan, klyven tar tid, jag skulle inte vilja vänta. Men detta är inte så tokigt. Det blir mindre risker, man har koll, och efter en timme är det mycket mer som gjorts än vad som kunde förmodas. 5 cykler minut, ser långsamt ut, men det är ett bra tempo, lagom motion, men inget rygg eller annat ont i morgon.

Att kapa och klyva i följd utan att behöva flytta och bocka rygg extra gånger är bra.

anders50

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 14 maj-12 kl 21:25 »
Har gjort klart en omgång ved och nu börjas det på en ny välta. Det blev lite mycket ved i år....
Lekte lite med kameran också!  :)

Kapning så spånet yr.

Skytten

• Skåne
« Svar #144 skrivet: 14 maj-12 kl 21:35 »
Jag köpte in ett parti ved billigt för några år sen 70 kbm mest almstammar, bara jättegrovt. En trimmad Stihl 090 användes. det tyngsta var att lyfta såget och hålla emot. Svärdet var 40 tum.  Traven låg utanför huset bredvid en högt trafikerad väg, ett utmärkt bullerskydd. Det var kul, kände mig som en påg.

Konstigt nog, så anmärkte kommunen på detta. Min baksida var utsikt för fortkörare. Nu är all denna ved aska.

Har nog bilder någonsatans här på forumet, men  vet nu inte var.

Idag har jag kört klenare virke, med  världens minsta vedmaskin, fick ut  ca 1000 vedklappar på en timme, utan flås.

anders50

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 14 maj-12 kl 22:58 »

Idag har jag kört klenare virke, med  världens minsta vedmaskin, fick ut  ca 1000 vedklappar på en timme, utan flås.

Häftigt!  Då fixar du årsveden på 4-5 timmar...med flås!   ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 15 maj-12 kl 12:22 »
Nej det tar ett par dar, det går inte att få flås, eftersom sakta är maxfart.  15 sek/cykel  blir ju 240 ggr i timmen, och det är inte så snabbt, men som sagt, man hinner med. Med rätt grovlek och fyrdelning, är de inte så få kubik.
Hänger ju mest på veden hur mycket det kan bli.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #147 skrivet: 18 maj-12 kl 07:51 »
Här vi börjat lite med årets ved. Fast det mesta återstår.  ::)   En ek som fälldes för två år sen ligger kapad i ena hagen och ska hämtas ut. Den är för grov för vår lilla klyv men, vi får låna grannens traktordrivna jätteklyv. Sen har vi en stor lönn som dött i en annan hage. Den stod upp i ett par år men, blåste ner över traktorvägen i vintras. Vi trodde den var för dålig (läs rutten) till ved men, när maken kapade den för att få bort den från vägen så var den jättefin. Så den ska också ut. De där två träden och en hög med lite blandat smått som blivit röjt fyller nog vedboden. Vi har bara en eldstad än så länge så det går inte så mycket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #148 skrivet: 18 maj-12 kl 14:05 »
Det kan nog behövas en traktordriven jätteklyv om man skall klyva ek som torkat!

kbh

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 18 maj-12 kl 14:42 »
Har gjort klart en omgång ved och nu börjas det på en ny välta. Det blev lite mycket ved i år....

Snyggt jobbat men ja ser inga skydds byxor  :( :)
« Senast ändrad: 18 maj-12 kl 16:42 av Dbs »

Skytten

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 18 maj-12 kl 16:17 »
Det kan nog behövas en traktordriven jätteklyv om man skall klyva ek som torkat!

Ohh Nej! en 25 tons klyv behöver fem hk i motorkraft. Min tar allt! Traktorer är bra till mycket, men dyra som motor för en klyv.

anders50

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 18 maj-12 kl 20:57 »

Ek är ju lättklyvt, rått eller torkat, så det är inga problem! Det klarar t.o.m. min Faxe klyv lätt!

anders50

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 18 maj-12 kl 21:01 »
Snyggt jobbat men ja ser inga skydds byxor  :( :)

Inte jag heller...bara skinnbyxor under!  ;) Tillåter mig att fuska när jag kapar grov ved. Däremot har jag sågskyddskängor på fötterna!  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 18 maj-12 kl 21:03 »
Ek är ju lättklyvt, rått eller torkat, så det är inga problem! Det klarar t.o.m. min Faxe klyv lätt!
Ja, jag tycker också det är lättklyvt. Jag klyver alltid ek med yxa, och antingen spricker det eller så studsar yxan, den fastnar sällan som i andra träslag

kbh

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 18 maj-12 kl 21:18 »
Inte jag heller...bara skinnbyxor under!  ;) Tillåter mig att fuska när jag kapar grov ved. Däremot har jag sågskyddskängor på fötterna!  :)
Ja  det får la gå det är ju inte mycket lönt att lära gamla hudar  sitta  :D

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #155 skrivet: 18 maj-12 kl 21:25 »

Alltid trevligt med en "sågrulle".

Vad är det för HVA modell som du brummar på med Anders?,,,, 346?

anders50

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 18 maj-12 kl 22:27 »
Alltid trevligt med en "sågrulle".

Vad är det för HVA modell som du brummar på med Anders?,,,, 346?

357 XPG. Och det är asp, mjukt och gott att såga i!   ;D  Men 357:an är go att såga med när det är lite grövre.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #157 skrivet: 18 maj-12 kl 23:09 »
Utan tvekan en bra såg för vedbacken och övergrov ved. ;D

Kör själv övergrovt med 372XPG och solitt 18", men den står man inte några "½ dagar" med på vedbacken.
Köpte dock inte sågen för det ändamålet, utan mera som renodlad fäll/apterings och förkaparsåg i "bussigare" bestånd.

Inga problem med sand/grus i Aspvirket?,,,,

anders50

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 18 maj-12 kl 23:11 »

Inga problem med sand/grus i Aspvirket?,,,,

Nej. Varför skulle det vara det? ???

Broberg

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 18 maj-12 kl 23:13 »
357 XPG. Och det är asp, mjukt och gott att såga i!   ;D  Men 357:an är go att såga med när det är lite grövre.

Bra maskin det. Lite kul med aspsågarvideon, hehe..

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser