Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  medlem scan  (läst 2302 gånger)

merit

• Västergötland
medlem scan
« skrivet: 15 feb-09 kl 14:48 »
Någon som är medlem i scan och har kontrakt och vet hur det fungerar?
merit

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV: medlem scan
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 22:51 »
Vi har kontrakt med Scan ,delårskontrakt tror jag det heter.Enl scan skrivs inga helår längre om det är sant vet jag inte det kanske bara gäller de små leverantörerna.Jag tycker det funkar bra .De kommer samma vecka eller veckan efter ,ringer 3 -4 dagar innan hämtning.Man kan anmäla och ändra på nätet ,få information och slaktresultat.

Men det kostar en del pengar i insats.Går bara att få en speciell vecka från vecka 48 och framåt (delår).Så vill man skicka några lamm i oktober så är det nog svårt,men vad är alternativen .Det finns inte så många olika slakterier som tar lamm och priserna är ganska lika.
Men det gäller att ha koll på fett ,vikt och form för herrejesus vilka avdrag det kan bli tyvärr.

Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Birgit

« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 07:20 »
Nu vet jag inte vart Lars-Göran skickar sina, men vi har varit (och är) medlemmar hos scan och har varit sedan 50-talet (svärfar). De kanske betalar lite mer än flera andra, men en anledning till att vi slutat skicka dit är att vi anser djurhanteringen är under all kritik. De "knör" lammen så de inte kan röra sig, de blandar tack- och baggrupper på bilarna, de blandar olika besättningar på slakteriet osv.  (vi har inte skickat till dem på två år).
Vi tar hellre lite mindre betalt och kan diskutera djurens väl med slakterierna. Så vi skickade mycket till Dalsjöfors, men de har slutat med lamm, så  nu har vi skickat till Skövde. Det är också lättare att få iväg lamm när det är dags, utan att behöva planera flera månader innan till de mindre slakterierna. Man kan ha mer personliga önskemål osv. Skövde dessutom har eko-tillägg, vilket vi uppskattar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 09:16 »
Vi har varit med i 3-4 år.De som vi lämnar går till Skara.Jag tycker det går bra att lasta dem ,jag tar dem i en fålla ,bilen backar dit NÄR jag är där och de springer "ganska" lätt på.Men hur trångt de står och hur det är på slakteriet vet jag inte.De hämtas vid 9 tiden(startar 4 mil härifrån) så bilen är ganska tom just då,men eftersom det finns få slakterier och avstånden är långa så är nog alla bilar ganska fulla när de kommer fram.

Visst hade  det varit bättre att slakta på Österöö och ta återtag på allt kött och försöka sälja det själv.Men jag tror inte jag klarar det tycker det verkar svårt att sälja ett lamm svart för 50 kr kilot.Så att sälja 60 lamm vitt om året tror jag är svårt .
Men hade det gått så hade det ju varit bra,han på Österöö sa att han slaktade gotlandslamm på hösten som vägde 36-38 kg levande vikt.
Att skicka ett sådant lamm till Scan ger inte många kronor ,är det sedan lite tunt också så får man 15-20 kr plus skinn.
Så Scan har ganska tuffa krav på köttet,kanske inte lika höga krav på djurskyddet tyvärr.
Lars

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 09:58 »
Skicka de största till Scan och skicka de mindre till Öströö med återtag och sälj dem själv till kunder. Du behöver ju inte ta återtagsslakt på alla lammen på engång. Det tjänar du mest på själv. För som du säger så betalar ju inte Scan mer än fickpengar för de små lammen. Och tyvärr så blir det ju nästan alltid några eller något lamm som inte når en bra slaktvikt. Det beror ju inte på att man är en dålig djur skötare utan kan bero på mångahanda saker här i livet.
Har själv upplevt att när man säljer direkt till kund så är många nöjda med ett lite mindre lamm. De vill inte ha så mycket kött kanske p g a att de vill pröva sig fram eller har ett mindre hushåll.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 10:18 »
Jag har omvänd erfarenhet jämfört med Birgit. Burdusa karlar, smutsiga illaluktande transporter, släpar fåren i ullen. Sista gången valde jag att köra dit själv men det var inte roligare, de släpade in djuren i stallet som också det luktade väldigt illa. Detta kombinerat med ett uppenbart ointresse för lammnäringen gjorde att jag sade ALDRIG MER. Nu var detta tio år sedan, och saker kan ha ändrat sig. Dock bor jag bara 1,5 mil från Skövde, och det luktar fortfarande väldigt illa och enligt uppgift så slaktar de fortfarande "helst inte" lamm.

Jag slaktade på gårdsslakteri i nio år, välskött, rent, god djurhantering. De slog igen, och förra året provade jag motvilligt Scan. Jag är mycket positivt överraskad, jättebra chaufförer, rena bilar, lugn hantering och bra priser.

Jag har också hört från bekanta som bor längre bort i Sverige att det här med omlastningar utmed vägarna osv är en stor källa till missnöje - full förståelse för detta.

Jag har minsann inte betalat någon insats! Jag skrev bara ett leverantörskontrakt, och kan man skicka under de perioderna som de skriver kontrakt så får man tillägg och garanterad upphämtningsvecka. Levererar man senare då de inte skriver kontrakt så hämtar de, men väntetiderna på upphämtning kan bli lååååånga. Inte komplicerat alls, tyckte jag. Ring din regionsansvariga bara så förklarar han/hon jättebra.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 10:44 »
Du har aldrig betalat en insats,det var intressant.Jag har alltid fått en räkning på det och nu sist hade de dragit av det på avräkningen innan jag hade betalat räkningen.
Men jag har aldrig strävat efter att få bli aktieägare .
Jag har pratat flera gånger med en som har hand om lamm på scan Elisabeth om flera saker bla detta med insats och hon har inte nämnt något om att man inte behöver betala.
Skall prata med dom igen,jag är inte intresserad av att vara delägare i scan,däremot vill jag skriva kontrakt annars vet man aldrig när de kommer.

Lars

Birgit

« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 10:58 »
Vi har ju slaktat i Linköping och de har ju varit i hetluften för andra missförhållanden också.

Angående transportörer, så hade vi liknande problem som svekhult-ia hos scan. De drog och slet i fåren, hade ingen koll på hur får fungerar osv.
Nu har vi samma transportör (bor 1 mil från oss) och han kör till Dalsjöfors, Skövde och Lammhult. Lugn, snäll o trevlig. Kan alltid resoner med honom om tider osv. Kör hem återtag och skinn utan betalning. Kommer lördag kväll och hjälper oss köra hem tjur på rymmen osv. Det är service det ;) Han lastar även själv in djuren på slakterierna och ställer dem i egna boxar. Har varit med och kollat.
Däremot är Skövde inte så rutinerade med skinn som Linköping tyvärr!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 11:14 »
Du har aldrig betalat en insats,det var intressant
Jag har alltid fått en räkning på det och nu sist hade de dragit av det på avräkningen innan jag hade betalat räkningen.

Intressant jag har också alltid fått insatsen dragen från slutlikviden.
5000 kr i insatsavgift har jag vill jag minnas.  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mobben

« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 12:14 »
Vi har helårskontrakt med scan, funkar bra tycker jag, transpotören är ju den man träffar och han är väldigt duktig med djuren.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 20:08 »
Ursäkta en gröngöling som håller på att bli hobbyfårägare.. OM jag bara har 5-6 lamm som skall slaktas per säsong, vilka alternativ har jag då? Skulle tro att jag och vänner gärna vill ha en del av köttet själva om möjligt. Känner ingen som "slaktar". Vilka krav ställer slakterierna? Bor i Sjuhärad..

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 20:41 »
Bor du i Sjuhärad är det Öströö om du vill ha återtag, men du är lågprioriterad med så få lamm. Vi små har problem med det, han har så fullt på hösten och han väljer i första hand stora kunder.

Orust har du långt till, men han tar hellre små kunder än stora, så där får du plats. Slakteriet i Varekil.

Sälja till slakteri kan jag inget om, eftersom jag bara tar återtag. Så är det det du vill ha är det dessa två du kan vända dig till.

Slakterierna kräver inget annat än att du har SE- nummer och märkta djur enligt reglerna. Och kanske ett godkänt sätt att transportera dem, är lite osäker där.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 feb-09 kl 14:12 »
Tack... man transporterar då lammen själv till slakteriet? Är det så det funkar?
Hur brukar ni transportera dom?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 20 feb-09 kl 14:35 »
Tack... man transporterar då lammen själv till slakteriet? Är det så det funkar?
Hur brukar ni transportera dom?

I hästsläp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser