Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu händer det!  (läst 5068 gånger)

Intricate

SV: Nu händer det!
« Svar #20 skrivet: 03 mar-09 kl 08:52 »
Vad roligt att du lade upp en bild. Har alltid undrat hur det "ska" se ut när man lyser ett ägg. Stort tack!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 04 mar-09 kl 16:55 »
Åh!!

Nu hörs ljudet av en näbb som försöker få hål på skalet i ett av äggen! (det som av någon anledning verkar ligga flera dagar före de andra fast jag la in alla samtidigt)

:D :D :D :D

En inte lika bra nyhet är väll att det är bara 3 ägg kvar nu...  :( Av någon anledning så verkar de dö när mamma ska ha hand om äggen under dagarna...  :-\
Det gick bra hela lovet... Sedan började jag i skolan och mamma skulle passa dem... Under den veckan dog  nästan ett ägg om dagen tydligen...

Igår hade ännu ett ägg dött under tiden jag var borta... Var min långdag, skräckdagen.. Åker hemifrån klockan halv 7 på morgonen och kommer hem 9 på kvällen... Var inte så förvånande att någon skulle kola vippen.  :(

Idag så dog mitt favoritägg (hehe, j.. jag hade en favorit  ::)) ...  :( Den som verkat vara piggast av allihoppa hela tiden... I morse levde den innan jag åkte.
När jag kom hem nu så hade den dött!

Tur nog så är jag ledig i morgon bitti så jag kan vakta de sista äggen!

Ja... Mamma verkar inte vara en så bra äggvakt.  ::) (Med tanke på att maskinen är hemmabyggd så krävs det att man går upp och "checkar" att allt är som det ska lite då och då... Vilket mamma inte gör... Idag så hade hon inte gått upp och kollat fukten på hela dagen till exempel.  :-X Under andra veckan då så många ägg dog så hade hon klantat till det vid vändningen genom att rulla äggen så de hamnade mitt framför stekheta lampan.. Och där fick de ligga resten av dagen tills jag kom hem på vkällen. Inte undra på att de dog!  :-\

Aja... Hoppas det går bra för de sista små nu... Det är ju så otroligt nära nu ju!
KÄMPA!  :-*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 09 mar-09 kl 07:38 »
Hur har det gått? Kom de små liven ut som de skulle?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 09 mar-09 kl 09:52 »
Tydligen så ville de inte komma ut tidigare ändå utan har dröjts sig hela helgen.
Jag var jätteorolig att mamma skulle klanta till det men... Hon har varit jätteduktig och alla äggen lever!  8)

Ingenting som luktade dött i alla fall och för säkerhets skull så tog jag dem försiktigt och lös dem för att sedan lägga tillbaka dem på rätt ände som jag tog dem.

Det var nu alldelles fyllt äggen och i det rörde sig i alla... I ett av äggen så kunde man se en bula som "tröck" mot hinnan (huvudet?) som ligger mot luftblåsan... Såg ungefär ut som om någon skulle ta en plastbit eller ngåot gummiaktigt och ta fingret och försökta tränga igenom.
Är det ett tecken på att den lille är på väg ut? För det är väll så de gör först? Får hål på hinnan till luftblåsan, börjar andas med lungorna och sedan börjar picka sig ut ur skalet?  ???

Har jag tur så kanske det ligger en liten kyckling där när jag kommer hem ikväll?!  :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 09 mar-09 kl 09:55 »
Spännande, spännande ;D
Vår äggkläckare är klar, ska bara få rätt på temperaturen ikväll när "byggaren" kommer hem!
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Prosit

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 09 mar-09 kl 22:40 »
Oj nu sitter nog Linkoso och tittar i kläckaren! Hallå! Tala om hur det går!!  ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 10 mar-09 kl 14:51 »
Mamma ringde för en liten stund sedan!  :D
Nu piper det för fullt i ett av äggen, den vill uuuut!

TYPISKT...  :( Inte för att den vill ut utan... Att jag inte kommer hem dit idag precis!
Slutar klockan 18:00 i skolan idag och då har alla anslutningar hem till mamma gått och hennes sambo har hunnit hem från jobbet redan (som annars brukar plocka upp mig).

Så, det blir att gå till pappa...  :(

Jag som sprang upp ned och glodde hela kvällen igår... Gick till och med upp mitt i natten bara för att kolla om det kommit något.  :-[
Men får hoppas på att det går bra nu då...  :) Hade ju varit kul att se... *suck*

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 10 mar-09 kl 15:01 »
Be din mamma hålla upp ett foto av dig framför dem, så blir de präglade!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Taggis

• vänner
« Svar #28 skrivet: 10 mar-09 kl 15:10 »

;D ;D ;D
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 10 mar-09 kl 15:44 »

Hihi!  ;D
Eller spela upp en band om och om igen där min röst säger "kämpa på piparna!"  ;D
För min röst känner de igen!  ;D
När jag t.ex. lös äggen i söndags kväll för att kolla om det var något liv i dem (eftersom de började gå övertid) så rörde det sig som sjutton så fort man började prata med ägget!  ;D

Sedan blev man tyst... Då stannade fostret av. Så började man prata med det igen och då började det svarta området (för ägget var ju så gott som fyllt så var svårt att se om det levde) röra på sig igen!  ;D

Pratade även med dem igår när jag satt framför kläckaren och glodde in.  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 10 mar-09 kl 21:44 »
Mamma ringde igen nu!

Nu har den fått hål på skalet och en liten näbb sticker ut, iiih!  ;D
Hoppas det går bra! *biter på naglarna av nervositet*

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #31 skrivet: 10 mar-09 kl 21:46 »
Kan föreställa mig hur du vankar av och an med en cigarr i munnen.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 10 mar-09 kl 21:54 »
Hahaha!  ;D

Fast skippa cigarren, sådant är ju inte bra!  ;D (rökning alltså)

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 10 mar-09 kl 22:01 »
Synd att du inte kan vara närvarande själv, men nu har du ju en god anledning att fixa en kull till  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 10 mar-09 kl 22:35 »
Ja, åh.. Attans.  :-\ :) Jag som gått och väntat så pass... Aja, nästa gång ska jag banne mig vara hemma!

Oh, nu kom jag på en till kul sak!
På ons- torsdag så kommer min hedemorakorsning få ett gäng smått också!

Dv kochin och blandisar! ;D
En fördel med att dessa drog ut på tiden är väll att jag kan placera ut kycklingarna under hönan sedan, för de kläcks ju precis lagom med hennes ägg!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 11 mar-09 kl 15:42 »
Nu är den ute!

En liten grå med vitt på huvud och rygg!

Den ser så ynklig ut... När jag kom upp trodde jag den var död när den låg pladask på mage och inte rörde sig.
Så börjar man prata med den och då började den pipa och kravla omkring... Den har inte riktigt torkat ännu men är på väg. Huvdet och bakdelen har fått fjun nu medan resten fortfarande är lite blött.

Åh, hoppas den klarar sig! Har aldrig sett en kyckling såhär.. Bara när de kläcks under en hönsmamma och då vet jag ju att de ligger sådär pladask i början med men.. Det ser ju nästan hemsk ut när den lilla kraken kravlar omkring där i kläckaren helt oskyddad!  :-[

YES, VÅRAN FRIGLITLÅDA FUNGERADE!  ;D 

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #36 skrivet: 11 mar-09 kl 16:28 »
Och alla hade noll fingrar och åtta tår?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 11 mar-09 kl 17:49 »
*tänker*

Japp, 8 tår (blev osäker på om den var  femtåig eller fyrtåig)... Och ett par små söta duniga vingar!  ;D
Åh, det är så gulligt...  :-[ När jag kom upp nu så började den att "kvittra"  (som de brukar låta när de söker sig till mamman) och kravla emot mig.

Taggis

• vänner
« Svar #38 skrivet: 11 mar-09 kl 18:04 »
GRATTIS till den lilla  :) ! Är där fler på gång ?

Jaa & så förväntas det ju att du tar kort på pycklingen  ;)
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 18:05 av Taggis »
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 11 mar-09 kl 20:35 »
Kort har jag tagit!  ;D
Fast ska ta fler senare då den vilat upp sig och ser lite "friskare" ut. Just nu ligger lillen mest och sover och hämtar sig.
Har redan börjat försöka ställa sig upp men går itne så bra.. Huvudet vinglar och har sig. Men den är på gång!  ;D En stark liten krabat...  :)

Det är två ägg till, vet inte hur det går med dem... Det är bara att vänta och se.  :)
Men är jätteglad över att jag lyckats fått fram en åtminstone!  ;D Tänk att en frigolitlåda med lampa och lite fukt kan skapa sådana här små underverk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (2 dolda)
Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser