Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu händer det!  (läst 5070 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Nu händer det!
« skrivet: 14 feb-09 kl 19:52 »
Ikväll så kommer jag och min pojkvän att inviga vårat hemmabygge.  ;D

Än så länge ser det bra ut... Värmen är nu uppe i ca 34 grader och beräknas stanna mellan 37,2-37,7 (gjorde den förut under kontrollen)
Luftfuktigheten pendlar mellan 49-52.

Just nu ligger äggen och lufttorkar efter att ha blivit behandlade med virkon S... Sen ska här testas! 

Hoppas det fungerar nu då...  :P (annars har man ju 2 surhönor ute i hönshuset... Men har ingen plats för dem där ute just nu och man vill ju helst inte släpa in hönsen i huset.  ::) (Jag vet att mamma inte skulle tolerera det i alla fall.  ;D)

En sak som oroar mig är att maskinen är gjord av frigolit... Hur brandfarligt är frigolit egentligen?  :-\ Det lär väll inte kunna antändas vid 37 grader i alla fall?
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 21:59 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
SV: Nu händer det!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 06:38 »
Vad spännande! Lycka till  ;D
Själv väntar jag på att El´Kläckuz II ska bli färdig. jag har sådan kyckling abstinens nu!!
37 grader och frigolit låter ofarligt tycker jag!

Hur har ni byggt den för övrigt? Automatisk? Vad har ni för värmekälla?
Spännande med hemmabyggen!!

Ikväll så kommer jag och min pojkvän att inviga vårat hemmabygge.  ;D

Än så länge ser det bra ut... Värmen är nu uppe i ca 34 grader och beräknas stanna mellan 37,2-37,7 (gjorde den förut under kontrollen)
Luftfuktigheten pendlar mellan 49-52.

Just nu ligger äggen och lufttorkar efter att ha blivit behandlade med virkon S... Sen ska här testas! 

Hoppas det fungerar nu då...  :P (annars har man ju 2 surhönor ute i hönshuset... Men har ingen plats för dem där ute just nu och man vill ju helst inte släpa in hönsen i huset.  ::) (Jag vet att mamma inte skulle tolerera det i alla fall.  ;D)

En sak som oroar mig är att maskinen är gjord av frigolit... Hur brandfarligt är frigolit egentligen?  :-\ Det lär väll inte kunna antändas vid 37 grader i alla fall?

Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 07:29 »
Den är manuell och fick bestå trotts det Nettis sa om glödlampor av en glödlampa som värmekälla.  :-X
I taket sitter ett fönster... I mitten ligger ett nät där äggen ligger på. Vi har tre olika termometrar för att kolla tempen.  ;D
I botten står det 3 små skålar med vatten i. Tack vare nätet kan ingen liten kyckling ramla i om det skulle bli något.  :)

Hm, problemet är nu att det är så jäkla kallt uppe i mitt hus till skillnad från min pojkväns mammas kök. Där räkte en 15 wattare medan här måste man ha en 25 wattare (omgivningen påverkar). Vi la in äggen innan vi la oss (12 tiden) och vaknade nu klockan 7. Jag kollade kläckaren för jag visste att tempen skulle troligen öka under natten... I mitten såg det bra ut och likaså längst bort. Men de närmast lampan var 42 grader! Är det kört med dem äggen som låg närmast? De har nu legat i ca 7 timmar alltså och det kan ju inte ha hunnit utvecklats något ännu men förstörd grodd och allt på en gång? I alla fall så fixade jag lite mer ventilation och flyttade bak äggen som låg närmast lampan till en rimligare temp (37,7).

Luftfuktigheten låg på ca 50 så det är väll okej.  ???

Tror själv att det faktiskt kommer kunna bli något om det inte vore så att lampan lägger av plötsligt som glödlampor kan göra.  ::) Det ligger 20 ägg i kläckaren.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 14:01 »
Hoppas bygget fungerar bra för er!

Jag gjorde ngt liknande förut, men det blev inte bra: strömmen in i huset var så ojämn att lampan varierade mellan att lysa starkt (=varmt) och svagt (=kallt) så tempen blev ojämn i "maskinen"...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 14:45 »
Hoppas bygget fungerar bra för er!

Jag gjorde ngt liknande förut, men det blev inte bra: strömmen in i huset var så ojämn att lampan varierade mellan att lysa starkt (=varmt) och svagt (=kallt) så tempen blev ojämn i "maskinen"...

Aw, den här lampan verkar i alla fall hålla samma temp.

39 närmast lampan
38 i mitten och 37 längst bort.... Så man placerar ju äggen där tempen är som lämpligast... Som sagt 20 ägg och jag är rätt jättesäker på att alla är befruktade så... Någon enstaka liten pip skulle ju vara kul i alla fall efter allt krångel med att bygga den.  :-[

Kommer att lysa äggen om ca 2 dagar... Då får vi se om det har blivit någon liten grejimoj  :) eller om allt gick åt skogen.  :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 12:26 »
Testade att lysa 3 ägg redan idag (de har nu legat i kläckaren i ca 37 timmar = ca ett och ett halvt dygn) testade först med ett mörkbrunt ägg som jag antog innan att det inte skulle gå särkilt bra att lysa såhär tidigt... Vilket det inte gjorde, såg ingenting.  ::) Lös sedan två vita Lohmanägg och japp! Man fick anstränga ögat lite men visst var det någon litet som hade börjat bildas där i (knappt en halv cm i diameter).

Jag tror banne mig att jag har liv i min låda nu!  ;D Väntar i ytterligare 3 dagar innan jag lyser dem igen, då lär man kanske kunna se genom de mörkare äggen också om det är något... Men just nu vet jag åtminstone att jag har två små vita Lohmanbäbisar som ligger där och gror!  ;D

Tempraturen pendlar lite mellan 38-37 men har hört att det brukar göra så?  ??? (alltså inte vara exakt samma temp hela tiden) Någon gång har den varit nere (längre bak i lådan) på 36,5... Hm.. Antar att det är åtminstone bättre att det är lite lite för kallt än för varmt?  (de dör väll mycket snabbare då?)

Luftfuktigheten pendlar också mellan 45-55, gör det något?  ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 20:31 »
OJOJOJ!  :o :o :o :o

Det är nu inne på tredje dygnet (vid midnatt så har det gått 3 dygn) och när jag var uppe för att vända på äggen så kunde jag inte låta bli att lysa några utav dem igen... Jag hade ju ändå ficklampan med mig och dessutom var det mörkt i rummet där kläckaren står.

Vad de har växt på så kort tid! Nu är det en stoooor rosaröd klump som rör sig lite och far omkring i takt med att man vrider på ägget och en antydan till "spindelben" har börjat att växa ut nu.   ;D

I alla fall... När jag tog upp det andra ägget och lös så tänkte jag först "men... vad är det här?"... För det såg ut som det låg något på botten... "Har den dött?"  :( tänkte jag sedan... Så fick jag plötsligt syn på en till klump som liknade ett 2 dygns embryo... Det visade sig att jag har ett par TVILLINGAR på uppväxt i ägget!  :o :o :o

Hur stor är risken att de dör?  :( Skulle vara tufft som de lyckades klara sig hela vägen!  :D Ägget låg på ca 120g så inte undra på egentligen att det var dubbelgula i... )Jag tog upp det andra jätteägget på lika många gram från samma höna och lös men där såg jag endast en liten klump

De gror alltså för fullt där uppe nu!  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 20:54 »
Lägger in en bild på en utav de små bebisarna som fyller 6 dygn vid midnatt nu inatt.

Den har ögon nu och ser nu som en liten böna i ägget!

Alla dv kochinägg jag la i... Inte ett enda befruktat...  :( har samlat ihop 6 nya och lagt under en surhöna med några extraägg ifall det inte skulle vara något i dessa dv kochin ägg eller. Då får det bli att klippa hönsrumpor!  ::)

Tyvärr så blev inte bilden allför bra men ni kan åtminstone se blodkärlen och om ni kollar noga så kan ni även se embryot i mittenpartiet lite högre upp. (ett tips... ni ser alla konturer bätre om ni låter bli att trycka upp bildens fulla storlek eller om ni sätter er en bit ifrån dataskärmen)

Ägget är ett vitt Lohman ägg.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 21:16 »
Häftig bild!! Spännande det där... jag längtar tills mina hönor börjar värpa - och ruva ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 20 feb-09 kl 23:11 »
Ägget är ett vitt Lohman ägg.

Och vad är det för pappa?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 20 feb-09 kl 23:36 »
Ja, en salig blandning troligen!  ;D

Kan antingen vara gammeltuppen (ledaren) Brun Lohman/Lite dv kochin/djungelhöna

Eller de 3 hedemorakorsningsbröderna... Hmmm... Så har vi ju Ludde, Skrutten, Dronten, Keitaro... Som du kanske vet så går det 11-12 tuppar ihop där inne så... Jag kan omöjligt säga exakt vem som är pappa förrän den är kläckt. (om den får mörk hy så kan jag tvärsäkert säga att det är en av hedemorakorsningarna som är pappa, de brukar mest vara på de vita Lohmarna också så.. Jag anar att det är någon av dem... Men det visar sig när den kläcks. Kan ju mycket väl vara Dronten som är pappa med (araucana/dv kochin/djungelhöna/blablabla)... Han är just nu i den åldern där han bara har brudar i skallen och är på precis alla hönor. Hoppas nästan på att det ska vara han för då kanske araucanagernera slår igenom så att de vita äggen bli blå!  :-*

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 00:03 »
Haha, oj. Det var ju såpoperamaterial det där!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 08:56 »
Haha!  ;D ;D ;D ;D

Som sagt, jag hoppas Dronten har varit där i alla fall!  ;)

Annars så kommer hon (för det är ju såklart en höna!  ::)) troligen lägga rosa ägg vilket alla andra hönor gjort som kommit ur dessa ägg... Vilket är 2 hönor.
Pricken och Halta Lotta. Pricken lägger lite mindre ägg och är vit med svarta prickar på kroppen. Rätt stor kam... Ja, hon ser ut som en vit Lohmanhybrid fast med svarta prickar på kroppen... Halta lotta är mycket kraftigare och jag antar att det är gammeltuppen som är pappa där (stor, rund och kraftig medan de andra tupparna är lite mer slanka i kroppen).
Hon är helvit och har inte den dära stora Lohmankammen... Hennes ägg ligger på ca 80-85g och är ljusrosa med pyttesmå vita prickar i.  ;D

Så har vi Alice, tjockishönan! Hon är en korsning mellan Plyomouth rock och vit col Sussex och Brun Lohman. Hon lägger ägg på ca 110g (2:a i hönshuset med att lägag de största äggen) och är ganska kraftigt rosa i färgen... ( ungefär den här färgen fast lite lite ljusare... Lite mer åt hudfärg fast ändå för rosa för att vara hudfärg  --> http://carousellinen.com/LIGHT%20PINK%20ORAGANZA.jpg )

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 21 feb-09 kl 10:01 »
JIPPI!

Kan meddela att det är små dv kochin på väg nu också.
som sagt så var ju inte de 8 första äggen befruktade och jag samlade då ihop 5 (eller så var det 6   :-[) nya som jag la under en surhöna med en hög andra ägg så hon inte skulle bli tomhänt ifall dessa inte eller var befruktade... Idag lös jag ett av dv kochinäggen och JAHO!  ;D ;D ;D Det var befruktat!

Behöver alltså inte klippa några luddiga hönsrumpor för tillfället då om det fortsätter såhär!  ;)

(HERREGUD, JAG SOM LA  UNDER SÅ MÅNGA "ANDRA ÄGG" UNDER HENNE EFTERSOM JAG VAR SÅ HIMLA OSÄKER OCH TRODDE NOG ATT NÄSTAN HÄLFTEN AV ÄGGEN INTE SKULLE VARA BEFRUKTADE (dv kochinäggen).
**host** ... OM DET VISAR SIG ATT ALLA KOCHIN ÄGGEN ÄR BEFRUKTADE SÅ VÄNTAR HON 15-16 SMÅTTINGAR!  :o )     + 10 ägg i kläckaren också = 26 småttingar som vi annars brukar samla ihop under en hel sommar!

« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 10:05 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #14 skrivet: 23 feb-09 kl 22:17 »
Nu har det som jag anat skulle hända hänt. Tvillingarna har dött. :( var stora blodringar i ägget. R.I.P åt de ofödda syskonen. Resten mår prima och hoppas det fortsätter så! 8 dygn gamla nu.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 15:20 »
Okej, nu börjar en liten knut dra ihop sig av spänning i magen... Det är nu bara ca 1 vecka kvar!

Hoppas, HOPPAS att allt går bra!
Alla äggen som är kvar lever än... Jag lös dem idag och vilket liv det är på de små nu!  :o De har växt väldigt mycket sedan jag lös sist som var för ca 4 dagar sedan.
En var värst av alla... Den riktigt sparkade och for omkring, precis som en liten bäbis sparkar i sin mammas mage.  :D En annan tog det lite lugnare.

HOPPAS, HOPPAS, HOPPAS!
Om dessa kläcks så är det alltså 10 av 11 befruktade ägg (tvillingarna dog ju)... Vilket jag tycker känns ganska bra för ett första hemmabygge med glödlampa i.  :-[

*håller tummarna*

fräsen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 feb-09 kl 17:37 »
Åh vad spännande! Nu håller vi tummarna för att de små snart kläcks!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 02 mar-09 kl 16:02 »
WAH!

Idag när mamma skulle kolla till äggen när jag var i skolan så pep det till i några av dem när hon rörde dem!

De ska ju inte komma förrän om 3 dagar!
Hur ofta är det att de sätter igång och pipa i äggen innan de är påväg ut? Har aldrig varit med om att de börjar göra så förrän dagen innan de ska kläckas?

Lika igår när jag skulle vända äggen för näst sista gången så sparkade det i ägget så man kände i handen!
Jag lös ägget och man såg efter att ha ansträngt sig (börjar bli väldigt fyllt i ägget nu) hur ett huvud och fötter vred sig hur som helst där inne... Sedan stannade den ett tag...
Jag pratade då med den "lilla pipen, hur mår du? Och då satte den igång och röra sig för fullt igen... Antar att den känner igen min röst... För vad jag vet så hör väll kycklingarna ut precis som bebisar i magen hör ljud?

Hur farligt är det för en kyckling att kläckas någon dag eller två för tidigt? Är det bättre eller sämre än de som kläcks flera dagar för sent?

« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 16:05 av Linkoso »

finkmormor

« Svar #18 skrivet: 02 mar-09 kl 16:22 »
Du kan sluta vända äggen om det är bara tre dagar kvar så kycklingarna har chans att lägga sig tillrätta åt det håll dom ska hacka sig ut. Jag har haft kycklingar som har kommit på dag 18-19och vidare upp till dag 24-25 och dom har överlevt utan problem. Lycka till

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 16:51 »
Ja, som jag skrev så vände jag dem ju de sista gångerna igår.

Åh, hoppas allt går bra nu!  :P

Glömde föresten meddela att: Det är 6 ägg kvar nu... Och räknade fel, det var inte 11  befruktade utan 9  :-[.
Så 6 av 9 lever alltså och verkar vara på gång att försöka ta sig ut i stora världen...

Det första ägget dog bara efter några dagar vilket var ett tvillingägg.
Under andra veckan så dog ytterligare ett ägg som visade sig också ha två embryon i! (VAFASEN!?!)

I fredags dog ytterligare ett ägg... Mamma tog på sig skulden... Jag hade varit borta hela dagen och kom hem vid 9 på kvällen.
Under dagen hade hon varit upp en gång och kollat till äggen coh vänt dem och.. ISCH... När ajg kom hem låg ett ägg rakt framför lampan!  :'( Jag flyttade det men det var troligen för sent... Den hade nog legat där i över 40 grader i minst 6 timmar.  :'( (Lös ägget med och det såg ut som luftblåsan hade spruckit och det var blodprickar överallt.. Fostret låg som en orörlig klump i botten)
Jag kunde ju såklart inte låta bli att öppna ägget och där låg en liten kyckling... Död... Den hade färdiga ben och fötter och hade fått dun över hela ryggen och var även på gång på sidorna.

Nu har jag en lapp där det står med stora bokstäver: "När du vänder äggen, lägg dem INTE rakt framför eller för nära lampan, fostren DÖR! Försök vänd dem så de ligger på samma punkt som de gjorde innan."  :-[ :P

« Senast ändrad: 02 mar-09 kl 16:54 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Broccolie, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser