Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilsdsvinsstek - tips önskas  (läst 2554 gånger)

Vitis

• Skåne
Vilsdsvinsstek - tips önskas
« skrivet: 14 feb-09 kl 16:50 »
Fick tag på en fin-fin vildssvinsstek idag hos den trevlige slaktaren i Brösarp.

Har aldrig laga vildsvin tidigare och vill ha era bästa tips och recept.

Steken är benfri och på 1kg.

Hemma finns diverse rotfrukter, morot, kålrot, potatis, jordärtskockor och massor av lök, gul-, vitl-, purjo- och charlotten-.

Timjan, rosmarin, salvia m.m. finns under snön utanför köksdörren.

Äpplen finns det gott om.

En rejäl burk surkål såg jag också i skafferiet häromdan.

Skytten

• Skåne
SV: Vilsdsvinsstek - tips önskas
« Svar #1 skrivet: 14 feb-09 kl 19:21 »
Du har ju allt som behövs, kanske lite rönnbärsgelé oxå.

Gör en trevlig kryddblandning i olja och pensla den, i med termometern och 160 grader i ugnen.

Gör gärna en svampsås  (kantartrell om tillgängligt) och så kan du ha antingen potatis eller stekta rotfrukter till.

Drick en rumsvarm dry stout till.

Gör inget för att "ta bort viltsmak" det är det   som gör steken till vildsvinsstek.

Tänk på att det inte är så fett som vanligt svin, stoppa stekningen i tid, så den inte blir för torr.
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 19:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 14:35 »
....

Tänk på att det inte är så fett som vanligt svin, stoppa stekningen i tid, så den inte blir för torr.

65-68oC innertemp har jag läst mig till, låter lågt för fläskkött men det kanske räcker. Torr stek är inge' kul.

Ugnsbakade rotfrukter och svampsås till får det bli.

highland

• Halland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 21:14 »
Jag brukar tillaga vildsvin i stekgryta i stället för i ugn, steken blir mycket saftigare och godare då.Brukar bara steka till ytan lite och kryddor och grönsaker efter smak och låta det puttra tills vi vill äta
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 14:23 »
Lite gammal tråd men jag svarar ändå...fast den där steken lär väl vara uppäten för länge sedan hopas jag  ;D

Vi äter mest vildsvin eftersom vi har mycket på vår mark och köttet är jättegott. Vad jag har lärt mig är att det ska tillagas mer som nötkött (med hänseende till temperatur etc) än fläskkött eftersom det är mycket magrare än vanlig gris. Just med stekarna brukar jag grilla dem indirekt i grillen då blir de jättesaftiga och goda. Annars funkar precis samma marinader och tillbehör som till vanligt fläskkött.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Wisteria

« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 15:00 »
Det är mycket viktigt att du genomsteker den! Alltså ingen röd saft kvar!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 11:39 »
Hur är det med trikiner i vildsvin?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 11:56 »
Iallafall när vi får hem vårt kött så är det testat för trikiner. Man skickar in vissa delar för provtagning. Det finns med andra ord risk för trikiner i vildsvin men man kan testa detta så man vet.

På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Wisteria

« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 13:24 »
ja det var nån som hittade just trikiner i vildsvinskött för nåt halvår sedan :P Läskigt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser