Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkultiveringstips  (läst 1938 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Förkultiveringstips
« skrivet: 12 feb-09 kl 19:12 »
När jag hade sått första omgången frön och som vanligt ställt alla brätten och byttor på vedpannan för att få undervärme, insåg jag att det inte funkar. För det första var det ovanligt mycket sorter och mängder i år och för det andra blev det fyra våningar högt och hotade att ramla ihop som ett korthus vid minsta vindpust från en hastigt öppnad dörr... Inte bra ::)

I stället la jag en träskiva på två bockar och föste in dessa mot ett fönster så att ingen springa mellan fönsterbänk och träskiva fanns. Sen ställde jag ett oljefyllt element någon decimeter från skivan, vänt med bredsidan mot fönstret och till sist hängde jag upp lysrören ovanför. En enkel konstruktion med två bitar av en regel som kortändor, under dem två fastskruvade lysrör och så ett snöre från ena regeln till den andra via en krok i taket. Enkelt höj- och sänkbar eftersom jag knutit knutar på snöret. Så ser mina hemmabyggen ut :-[

I alla fall så märkte jag att det blev en fantastisk undervärme under träskivan som motades tillbaka av elementet (som är inställt på 20 grader som stödvärme under natten) och som fortplantade sej genom trä och jord till perfekt värme för fröna, ca 20 grader!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
SV: Förkultiveringstips
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 00:18 »
Oj vilket bra tips!  ;)
usch jag börjar få dåligt samvete för att jag inte har börjat ta itu med min frösådd...hmm
Men ditt tips ska jag ta vara på, och säga åt min man att fixa åt mig  ;D
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

890 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser