Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinngille i skåne  (läst 5775 gånger)

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
spinngille i skåne
« skrivet: 12 feb-09 kl 13:13 »
Hej
Har provat tidigare att få kontakt med ullspinnade personer i Skåne. Visst måste vi väl vara flera? Skulle vara kul att kunna träffas o byta kunskaper o kanske också få nya källor till bra spinnfiber. Jag o min man spinner och bor på en gammal skola utanför Dalby. Vi kan mycket väl träffas hos oss.
Hoppas på bättre respons denna gång.

Inger sommarin
« Senast ändrad: 12 feb-09 kl 14:37 av sommarin »
IS

Scaniapia

SV: spinngille i skåne
« Svar #1 skrivet: 13 feb-09 kl 00:16 »
Vad trevligt.
Jag har ingen spinnrock, men har gått en kurs i att spinna och har tillgång till ull. Det skulle vara skoj att träffa likasinnade. Jag hakar gärna på =))
Hakona matata
Scaniapia

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 21:30 »
Hej igen
Visserligen "bara" två hitintills MEN jag tycker VI skall försöka hitta en tid att träffas förslagsvis hos oss. Mitt förslag är någon lör el söndag i Mars Första tillfälle vi kan är Lö 7/3. Vad passar bäst?

Ser fram emot att träffa likasinnade
Inger o Bengt i Bonderups skola Dalby
IS

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 12:00 »
Hej igen
Eftersom det inte lyckades med träff den 8/3 så gör jag ett nytt försök.
Möjliga tider är Lö 21/3 Sö 22/3, Lö 28/3 Sö 29/3, Lö 4/4 Sö 5/4 sedan är det påskhelg.

Den 14/4 är det dags för min omoperation så därefter är det svårt att sia när jag är i form att umgås, enarmad kommer jag ju dessvärre att vara ett bra tag, gips minst 3veckor.

Finns gott om spinnfiber dels Renees frikostiga paket med div spännande sedan har vi både finull o Lester i gott mått.
Våra två spinnrockar + att min man lyckades sparka liv i en gammal rock liknande denna, se bifogad bild, väntar
Finns även att antal handkardor o en Louet kardmaskin att använda.

Med hopp om att någon av tiderna skall passa och att ni kan ta er till Bonderups skola 412 , 247 94 Dalby
Ser fram emot MÅNGA svar
Inger o Bengt
IS

KAJ

« Svar #4 skrivet: 16 mar-09 kl 21:36 »
Så härligt att du inte ger dej, utan ständigt återkommer! Hoppas fler läser o anammar din uppmaning!!

Jag är mest nyfiken på att komma o titta hur ni gör!! Ni som KAN!!! Jag inbillar mej att jag aldrig skulle kunna lära mej spinna, men ull är ju ett spännande material o stickar gör jag, så varför inte prova...? Men, som sagt, jag känner mej som åskådare, så om ni godtar en sådan så vill jag gärna komma! Bor på cykelavstånd. Kan komma söndagar, påsk inget större hinder...

/Karin

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #5 skrivet: 18 mar-09 kl 11:56 »
Alla är välkommna
Från "åskådare" till spinnande behövs bara lusten att prova på.
Så vi hoppas på MÅNGA fler intresserade.

Inger o Bengt

PS "KAJ" jag har PMat dig
IS

videkis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 mar-09 kl 13:09 »
Vilket bra initiativ!
jag är nybörjare på ullspinningsfronten. håller som bäst på att behärska en enkel slända och har planer på att laga mammas gamla spinnrock. lusten att prova på finns absolut!  :)

lördagen de 28/3 skulle passa för min del, och då kan jag säker locka med mig några intresserade vänner.

/sarah
bor med kärleken och alla barn på landet. har gotlandsfår, höns, linderödssvin och stora odlingar till husbehov. drömmer om och planerar för en egen gårdsbutik.

Skogssol

• Kör i vind!!
    • -
« Svar #7 skrivet: 19 mar-09 kl 21:19 »
 :) Hej !

Vilket jättebra initiativ, trevligt!
jag är mycket intresserad av att lära mig mer om ull, från att vårda lammet, fåret till att ta hand om ullen och bereda det, till att se det färdiga garnet, vidare tyget och även plagget tillslut! så all ullkunskap är god kunskap *L*.
Vi bor en halvtimme norr om Dalby men har inte möjlighet att komma nu då vi bygger om och ut härhemma men intresset är levande och jag ser gärna spinngille som en del av framtiden.

Mvh

Sol ur skogen
Inte låsa, men öppna...

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #8 skrivet: 20 mar-09 kl 11:42 »
  :D Kul med nya intresserade
Har PM:at er med tel mm
Hoppas vi hörs/ses snart.
Spinnande Inger o Bengt
IS

Zhunee

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 14:38 »
Jag är spinnfrälst och flyttar tillbaka till Lund till sommaren. Då kommer jag och hakar på er!

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #10 skrivet: 01 apr-09 kl 12:52 »
Hej igen
Ytterligare ett försök.
Möjliga tider är NU Lö 4/4 Sö 5/4 sedan är det påskhelg.

Den 14/4 är det dags för min omoperation så därefter är det svårt att sia när jag är i form att umgås, enarmad kommer jag ju dessvärre att vara ett bra tag, gips minst 3veckor.

Finns gott om spinnfiber dels Renees frikostiga paket med div spännande sedan har vi både finull o Lester i gott mått.
Våra två spinnrockar + att min man lyckades sparka liv i en gammal rock liknande denna, se bifogad bild, väntar
Finns även att antal handkardor o en Louet kardmaskin att använda.

Med hopp om att någon kan och att ni kan ta er till Bonderups skola 412 , 247 94 Dalby
Ser fram emot MÅNGA svar

Inger o Bengt
IS

Saphira

« Svar #11 skrivet: 08 apr-09 kl 17:39 »

Sätt gärna upp fler datum när du är färdigläkt och inte enarmad längre, alltså mycket längre fram. Kanske folk kan planera in bättre? Jag ser gärna fram emot att få komma, och jag tar med mig mor!

MVH Anna :)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #12 skrivet: 09 apr-09 kl 18:07 »
Jag vill gärna komma, men kan inte förrän juni, eftersom jag har en valpkull nu!

stilla

« Svar #13 skrivet: 19 apr-09 kl 23:24 »
Hej!
Men åh vilket bra initiativ och vilken kul idé!
Jag har en Louët men den är trasig :(  Köpte den för pengar jag jobbade ihop en hel sommar när jag var 16 år! (nu är jag 45).  Har spunnit ull, silke, bomull och åh vad jag skulle vilja komma igång igen.
Jag har inga kontakter för att få fatt i material, men det har ni säkert tips om?
Jag bor i Kävlinge och är absolut intresserad av att träffa andra, jag behöver nog det som en bildlig 'spark där bak' för att komma igång igen.
Hoppas nu att din OP gick bra och hör hemskt gärna av dig till mig när det blir aktuellt med ny träff.
Annika

renee d

« Svar #14 skrivet: 20 apr-09 kl 07:09 »
Det er sjoft. Jag var i Kävlinge Påske Lørdag på buss med ull tll sommarin. Tåget kørt inte så var der buss, Men vi mødt inte hinanden :-[ Så der var meget ull i Kävlige Påske. ;D Titte på min webside. www en uldenaffaere.dk Venligst Renee

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #15 skrivet: 22 apr-09 kl 12:28 »
Hej Alla
Operationen gick bra och jag är hemma igen. Med gips som jag hoppas få bort den 29/4 när jag skall på återbesök. Sedan är det fråga om hur snabbt jag kan få rörligheten tillbaka o få kroppen att acceptera att arbeta utan att skrika. Så vi får se framtiden an.
Inger

PS bilden visar Höger arm är i mitt fall vänster men tro det man behöver den också!!
IS

Scaniapia

« Svar #16 skrivet: 24 apr-09 kl 02:56 »
Hej.
Vad skönt att det gick bra. Ta det nu lugnt med den så att du läker bra.
Hoppas att du får av gipset den 29:e, blir det varmt så är det jobbigt med gips.
Jag ser fram emot att äntligen kunna komma och spinna hos er.
Pia
Hakona matata
Scaniapia

kramek

« Svar #17 skrivet: 09 maj-09 kl 15:10 »
Hej!

Hur går det med armen?

Jag vill gärna vara med o spinna men jag är bara i skåne tom maj.
Har ingen spinnrock, men vill gärna köpa en om någon har!

Kommer från Hbg så jag är nere från Dalarna ibland.

Krya på dig!
"Tappar vi vår glädje förlorar vi vår kraft"

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #18 skrivet: 11 maj-09 kl 20:23 »
Hej,

ni får gärna höra av er på pm eller mail till oss om det blir en träff framöver ;D. Har angorakanin och vill gärna lära mig att spinna med denna ull, har inte lyckats själv ännu tyvärr :-[.

Mvh Nina & Olof

ViktoriaG

• Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
« Svar #19 skrivet: 12 maj-09 kl 11:07 »
Hej!

Bor också i skåne och vill absolut lära mig mer om ull och att spinna. Vi har gutefår som precis blivit klipta, jag vill gärna ha "tvättråd" för ullen och tips på kardor/kardmaskin Antar att det kan bli mkt jobbigt att karda för hand.

Har en gammal spinnrock som jag inte vet om/hur den fungerar.

Vill ha massor med tips och vill givetvis vara med på träffen, När kan den komma att bli?

MVH

Viktoria

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser