Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska jag välja??  (läst 5110 gånger)

tuva-li

• Gäst
SV: Vilken ras ska jag välja??
« Svar #20 skrivet: 12 feb-09 kl 20:49 »
Min granne släppte en eftermiddag ut både sin Brahma-grupp och Dv Kochin-grupp samtidigt i trädgården, för att se om de kunde gå lösa ihop (har dem annars i två separata hönsgårdar).

Bland det första Brahma-tuppen gjorde var att kasta sig över en Dv Kochin-höna och platta till henne. Så jag skulle inte våga ha dem ihop.  :-\

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 12 feb-09 kl 20:51 »
Jag skulle heller inte chansa. En parning kan ju räcka för att det ska gå åt pipan med den lilla hönan  :'(

Therese K

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 12 feb-09 kl 21:00 »
Ja, då kanske jag får lägga ut dom till försäljning då.. och skaffa större hönsraser.. Jag vill ju verkligen inte att dom små hönorna ska fara illa för att tuppen är pilsk :o
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #23 skrivet: 12 feb-09 kl 21:23 »
Som nybörjare gjorde jag själv samma misstag. Den stora tuppen trampade av vingarna på den lilla hönan. Ingen vacker syn vill jag lova.   :'(

Therese K

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 12 feb-09 kl 21:35 »
Ja, jag har ju bara haft höns sen i Augusti.. :-[ det är ju dumt att chansa :-\ kanske kan hitta ett nytt bra hem till dom..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #25 skrivet: 12 feb-09 kl 21:57 »
Våra Brahamatupp var nog både trög och långsam  ::). Han fick puttas undan för att inte bli trampad på när vi gick in hönshuset.
Om du letar efter en stor ras så håller jag med Bäck, Australorp är stora, vackra och lägger både många och stora ägg.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 12 feb-09 kl 22:01 »
Jag vet inte hur stora brahmatuppar är riktigt... men australorphönor och även sussexhönor (iaf våran Susse) är rätt biffiga damer så det borde kanske fungera.

De lägger väldigt bra med ägg båda raserna tycker jag och är lugna och fina.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #27 skrivet: 12 feb-09 kl 22:56 »
Min favorit av storhöns (vid sidan av brahma) är faverolles, gosig fjäderboll som lägger stora ägg hela året. Det är hönan till höger i bild:
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Therese K

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 13 feb-09 kl 08:50 »
Ja, nu har jag kollat runt lite.. Kombinationsraser tror jag kan passa, typ new hampshire, sussex, faverolles, RIR.. jag kommer även låta mina brahma damer ruva i vår om dom vill.. Nu ska jag bara hitta en uppfösare med ::) :-\ Tuppen är ca 8 mån, han är maffig och stor, tror han blir ännu större... :o är nog ca 50cm hög nu..

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 13 feb-09 kl 09:19 »
Min favorit av storhöns (vid sidan av brahma) är faverolles, gosig fjäderboll som lägger stora ägg hela året. Det är hönan till höger i bild:

Halloj! Är den laxfärgad, faverollen där?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 13 feb-09 kl 09:28 »
Yup, det är en laxfärgad.

Har själv aldrig sett någon annan färg här i Sverige.  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #31 skrivet: 13 feb-09 kl 09:30 »
De stora faverollern är nog bara laxfärgade i vårt land. Men dvärgarna finns i flera färger.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 13 feb-09 kl 09:35 »
De är fina.

Ser köldtåliga ut med det där skägget och den där mini-mini-kammen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 13 feb-09 kl 10:30 »
De stora faverollern är nog bara laxfärgade i vårt land. Men dvärgarna finns i flera färger.

Dvärgar har jag inte eller sett någon gång? Vart i landet finns det folk som har sådana?  ???
Själv har jag en stor höna och 3 blandisavkommor efter henne... En utav dem blev svart!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 13 feb-09 kl 12:48 »
Det fanns nån som ställde ut dvärg på Nationalen och jag har sett i lite olika uppfödarregister att det finns dvärg hos några.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #35 skrivet: 13 feb-09 kl 17:16 »
Jag har faverolles i lax och dvärgfaverolles i vit (men jag bor i Norge).
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Therese K

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 14 feb-09 kl 17:01 »
Alltså! nu har jag klurat ut det ;D jag har ett ganska stor hönshus, ca 16 kvm golv yta, detta ska jag dela av så att jag kan behålla dv.hönsen :) Kommer att öppna upp den gamla utgången till ute gården till dom små, den är redan uppdelad på 2st hägn, fast det ena är lite mindre.. tror ni det kommer att funka?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #37 skrivet: 14 feb-09 kl 17:06 »
Det blir toppen   8)

Therese K

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 14 feb-09 kl 18:05 »
nej nej nej.. nu hade jag huvet under armen igen :-[ golvytan är ca 9-10 kvm nu... om jag delar av så får dom ju ca 4-5kvm vardera att röra sig på.. utegården är däremot 20-25 kvm.. tror ni det räcker? Då blir det 8st dvärgar en ena gården, om jag inte säljer någon tupp vill säga och 3st stora djur i den andra så länge.. + 2-3st stora hönor till..

hönsgalen

« Svar #39 skrivet: 14 feb-09 kl 22:11 »
jag har svarta stora faverolle

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser