Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar ihop med våra dv.kochin?  (läst 4231 gånger)

LolloF

Vilken ras passar ihop med våra dv.kochin?
« skrivet: 10 feb-09 kl 14:49 »
Vi har tre små dvärg kochin och funderar på att utöka flocken och ev. skaffa en tupp till dem.
Finns det någon söt och tam ras som passar bra ihop med dv. kochin? Om vi skaffar tupp vill vi gärna ha en som inte gal sönder våra grannar, finns det raser som gal mindre och eller lägre? ::)

//LolloF

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Vilken ras passar ihop med våra dv.kochin?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-09 kl 16:13 »
Det där med olika typer av galande undrar jag med över. Är det individuellt , olika per ras, eller en kombination av båda som gör att vissa tuppar galer nåt så grymt gällt, medan vissa mer behagligt?

När jag var på hönsutställning kunde jag konstatera att, förutom att det gols mycket, så lät det som om dvärgarna var de som hade mest högljutt och genomträngande ton.

Hemma är det stor skillnad mellan grannens åsbotupp och mina svarta. Medan åsbotuppen har en lite högre ton, dock lägre än dvärgarna på utställningen, så galer båda mina svarta tuppar en "oktav" eller nåt lägre.

Eftersom det finns rätt många annonser på tuppar, är nog det säkraste kortet att åka och besöka de som annonserar och lyssna på hur just den tuppen galer! Kan låta knasigt kanske, men jag menar allvar!  :-[
När du finner en tupp med lagom krut i tutan,  så köp denna och komplettera med några damer!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #2 skrivet: 10 feb-09 kl 16:14 »
Bästa granntuppen: chabo!
Mina poäng 1 på skala 1-10 är: dvärgkochin och silke ligger på 4; dvärgsilke 3; sultan 6; antwerpen skjägghöna, toppad holländare och paduan 8. Ungefär.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #3 skrivet: 10 feb-09 kl 20:02 »
Vi har en sabelpoot (Tuttan) och en holländsk dvärg (Ingeborg) förutom dvkochinmaffian. Det går utmärkt, de två är högst i rang trots att de ser ut som gråsparvar jämfört med de andra knubbisarna.

Tuttan, Ingeborg och Ramses är närmast kameran, kochinmaffian är en bit bakom och syns knappt.
ofrivilligt hönslös

LolloF

« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 09:53 »
Tack för alla svar!
Får nog ta en sväng till en som jag vet har dv.kochin tupp och lyssna lite, sedan blir det väl till att smörja grannen och se om vi får skaffa en, kanske på prov först... Två av grannarna var jätte besvikna när vi inte skaffade tupp från början medans vår tredje granne var skeptisk till hönsen... ???

Tror nog att det blir en sablepoot Tuttan var ju helt underbart söt!! Ska kolla om de finns i östergötland så blir det nog en sån höna och tupp.

//LolloF

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 11 feb-09 kl 16:51 »
Hoppas du hittar nån passande tupp!
Och den skeptiska grannen, får du smickra in dig hos med gyllengul sockerkaka gjord på egna ägg ;)

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

carmen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 20:26 »
Hej!

Eller ägg går att blidka med också... ;)

mvh
Carmen

LolloF

« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 22:24 »
Jodå jag tänkte nog ge "egna" ägg till våra tre grannfamiljer i påsk, det borde väl få den utav grannarna som är skeptisk att mjukna!?! ::) ;D

Det är lite komiskt då en av grannfamiljerna blev besvikna då vi inte skaffade tupp, den andra familjen tyckte också det skulle vara mysigt och den i den tredje familjen så avrådde mannen oss från att skaffa höns pga fågelinfluensa och att det var så mycket jobb med höns.... ???
Nåja vi smörar vidare och hoppas på en tuppvänlig grannsämja!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 16:37 »

Betr.  svagljudande galande:  på vår senaste tuppgalningstävling deltog en frisserad chabo- tupp som hade extremt tyst galande.
Gol gjorde han,  10 ggr, vilket var i mitten av fältet. Men rösten var  den svagaste jag någonsin hört.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 19:46 »
Betr.  svagljudande galande:  på vår senaste tuppgalningstävling deltog en frisserad chabo- tupp som hade extremt tyst galande.
Gol gjorde han,  10 ggr, vilket var i mitten av fältet. Men rösten var  den svagaste jag någonsin hört.
Helt enig! En av mina chabotuppar var med på galningstävling och kom sist, där gällde det antal gal. Holländsk dvärg tog alla topplatserna  ::)Chabovolymen är låg och själva galandet mycket behagligt (när dom väl har lärt sig).
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

LolloF

« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 22:17 »
Det låter som en tupp för oss!
Då ska man bara hitta en snygging (tupp alltså) i närheten av Linköping eller i alla fall i närheten av Östergötland... ??? Någon som kan tipsa??

//LolloF

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 21:58 »
Har PM:at dig.  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 20 feb-09 kl 18:11 »
Här finns en fantastiskt fin frisserad svart-vit tuppkyckling korsning dv.kochin-chabo som du gärna får om du har vägarna förbi... (eller ngn annan som kan hjälpa till med transporten)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

LolloF

« Svar #13 skrivet: 21 feb-09 kl 17:10 »
Åhh det låter ju som en snygging!!! Tyvärr är det ju inte nästgård och ingen väg vi brukar åka, men tack för tipset.

//LolloF

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 21 feb-09 kl 17:14 »
En bild på min pojkväns vita Chabo hönor.

Snövit och Fuzzy!  ;D De är så rara!

Han har även en tredje (krussedull) och hade en fjärde svart (Lillan) som tyvärr dog.   :(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LolloF

« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 16:01 »
 ;D Vilka söta! Fuzzy såg ju ut att precis ha kommit ut från en torktumlare!  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 22 feb-09 kl 18:06 »
Ja!  ;D

De är ju bara för söta!  :-*

Själv så tycker jag de frisserade är sötast. I alla fall i färgen vit och när det gäller hönor. Tuppar däremot tycker jag inte passar lika bra i frisserad frjäderdräkt av någon anledning.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 28 feb-09 kl 19:13 »

Här har du den lille frisserade som jag tycker du borde ha  ::). Och halvbrodern, antwerpen skägg och chabo. Fadern till bägge är Fygelmakarens Jens.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

LolloF

« Svar #18 skrivet: 01 mar-09 kl 22:05 »
Wow vilken friss!!!  ;D
Åker iofs till Göteborg ibland, men har svårt att få igenom "genvägen" förbi dig  :(

Vil nog gärna ha en frisserad höna eller tupp ser jag nu  ::)

Tack för kortet!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 10:16 »
Vart bor du då?, kanske går det att ordna en transport med ngn annan om man har tur. Den här lille är så söt och tam att jag helst velat att han fick leva...

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (2 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser