Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka slöjdvirke i mikrovågsugn  (läst 17118 gånger)

Huggorm

• Gäst
Torka slöjdvirke i mikrovågsugn
« skrivet: 09 feb-09 kl 20:56 »
Någon som har testat torka småbitar virke i mikrovågsugn?

Hur bör man göra, är det låg effekt under lång tid som gäller? Funkar det på tjockt material också, kokar man ut vattnet från djupet? Funkar det på alla träslag, både hårda och mjuka?

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Torka slöjdvirke i mikrovågsugn
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 21:01 »
Jadå det finns tom i industriell skala :) Utvecklaren av patentet finner du mellan bäckebo och nybro smart gubbe med en trevlig dotter  :-[ En orginell fontän i trädgården har dom också en gammal vcstol :D
En god vän men en usel kärlek

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 feb-09 kl 21:07 »
Men jag menar i en helt vanlig mikro som man har hemma i köket  :)

Tankspridd

« Svar #3 skrivet: 09 feb-09 kl 21:10 »
Det går utmärkt men du får övervaka det hela tiden :) Det bästa du kan göra är att exprimentera dig fram eftersom ingen mikrovågsugn är den andra lik . Men du märker ganska snabbt om du kört på med för hård värme

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-09 kl 21:12 »
Vad är största risken, att det skall spricka, vrida sig eller kanske ta eld till och med?

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #5 skrivet: 09 feb-09 kl 21:15 »
Hej!

Min kompis körde en färsksvarvad skål i mikron för hon ville och trodde att den skulle spricka i och med att den torkade så fort, men det gjorde den inte.

Tankspridd

« Svar #6 skrivet: 09 feb-09 kl 21:17 »
Det absolut värsta är ju att du eldar lite :) Men genom att micra trät kan du undvika att trät vrider sig samt motverka viss sprickbildning . Iaf om det görs rätt .......Uppfinnaren jag nämnde innan tog livet av ett antal microvågsugnar under sitt exprimenterande att få fram en fungerande styrning :) Hans kära fru var tom riktigt vred vid ett par tillfällen

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 feb-09 kl 21:18 »
Det blir till att testa då. Min mikro är från åttiotalet så här finns inget att förlora  ;D

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 16:33 »
Berätta gärna om hur det går och vad du kommer fram till! Låter som ett intressant projekt.
harstorp4.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 mar-09 kl 16:34 »
Jag har inte kommit till skott än :-[ men när jag gör det skall jag posta resultat

Sjaunja

• -
« Svar #10 skrivet: 18 mar-09 kl 00:45 »
Vi snabbtorkade i micron när jag gick på Vindelns slöjdlinje. Vad jag minns hade vi vanlig matlagnings inställning. Det gick väldigt snabbt och om man inte passade sig blev kärnan svart.

slainte

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-09 kl 20:27 »
Det ena jag torkat i micro är krympburkar, då blev den färdigkrympt och torr på mindre än en kvart. Det var också under tiden på Vindelns folkhögskola.
Jag tror jag råkade bränna en eller två burkar, oftast var det för att jag glömde bort tiden. Varför placera en tv vid micron?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

brannma

« Svar #12 skrivet: 04 apr-09 kl 21:38 »
Hej!
Mikrovågstorkning är ett utmärkt sätt att torka virke fort, men styrningen av processen är det svåra. Då energitätheten blir högst inuti virket, istället för på ytan som vid vanlig varmluftstorkning, riskerar man "run-away", vilket andra har beskrivit. Dvs kolning börjar ske inuti virket.

Då fuktkvoten initialt ofta är hög i färskt virke (lägst 40% vilket är typiskt för färsk kärnved hos nordiska barrträd, men ofta över 100%) kan man gasa på ganska friskt inledningsvis. När sedan fibermättnadspunkten nås, då inte längre fritt vatten finns i cellerna, dvs ca 30% fuktkvot, kommer värmen i trät inte bara gå åt till förångning av vattnet utan också värma trämaterialet. I och med att detta sker inuti virket är värmen väl isolerad, och hittar inte ut så lätt. Tillför man då mer energi kommer trät att börja kola eller ta eld, således genererar processen egen energi (exoterm) och går inte att stoppa så lätt. Detta sker dessutom helt osynligt...

Man kan sikta på att nå 105 grader ganska fort, och ligga kvar där tills fibermättnadspunkten nåtts. Då gäller det att lugna sig väsentligt. Kommer man upp över 105 grader riskerar man ångsprängning av virket (sprickor).

I praktiken kan det gå till så att man kör på en provbit av samma material, av samma storlek, för att försäkra sig om att torkschemat fungerar. På sommarfärsk björk kan man gasa mer än på barrved. Generellt är björk tacksamt att torka med mikrovågor, medan gran och fur betydligt svårare.

Själv har jag torkat alster som jag grovformat i färskt tillstånd för att jobba vidare med dem senare. Jag inledde då med full effekt och körde i korta intervaller (15 sek) och vägde dem mellan varje intervall. Kommer man upp i ca 100 grader går det att underhålla denna temp med ca 20% effekt. I princip märker man detta på hur mycket träbiten ångar, men kom ihåg att det är ytan man ser. Om man kan gissa eller mäta fuktkvoten innan man börjar så blir det enklare, då vet man när fibermättnadspunkten närmas genom vägningen, och man får lugna sig.

Jag föreslår att ni söker på (http://epubl.ltu.se/) och namnen Lena Antti och Lars Hansson, där hittar ni fakta i fallet.

Ett tips, lämna ALDRIG mikron när ni gör detta. Och har ni sprinklersystem i huset bör ni överväga att hålla till utomhus... Nonchalera inte brandfaran vid mikrovågstorkning!

Lycka till!

Monoix

« Svar #13 skrivet: 07 maj-09 kl 18:46 »
Något jag inte riktigt fått grepp om är hur det kan börja kola överhuvudtaget. (Jag har själv råkat ut för det, så det är inget jag betvivlar...) Jag har alltid trott att det var vattenmolekylerna som hettas upp av mikrovågorna, och att det därmed inte kan bli varmare än temperaturen på ångan. Och då borde det ju inte kunna bli så varmt att trä kolar?

Min erfarenhet av mikrovågstorkning är iallafall att det är lite svårt med större massiva bitar, man måste ta det försiktigt då. Men även försiktigt går det väl många hundra gånger snabbare än normalt.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 aug-09 kl 22:51 »
Min sotare talade om för mig att trä kan börja brinna vid 98 grader om jag inte minns fel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-09 kl 13:55 »
Nu är jag igång, men jag tror jag tog för stor träbit. En bit ek som gott och väl väger ett kilo  ;D Hur som helst kokar det ut en hel del vatten, man ser hur det blir stora fläckar i ändträet. Kör ett par minuter åt gången, och vädrar mellan. Luktar surt gör det, nästan ättika

slainte

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 11:19 »
Hur blev det med biten? Blev det sprickor?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 okt-09 kl 20:39 »
Hur blev det med biten? Blev det sprickor?

Små fina sprickor i ändarna, vet inte hur djupt dom går men jag tror inte det är mer än max en centimeter. På det stora hela ett lyckat resultat. Har beställt ett par knivblad, så det skall bli knivskaft.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
Pamilla, Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser