Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Mina hästar har fått löss!!!!!!  (läst 13295 gånger)

saint206

• Småland
SV: HJÄLP! Mina hästar har fått löss!!!!!!
« Svar #20 skrivet: 12 feb-09 kl 11:51 »
nej jösses, det måste vara dyrt... men gu va skönt att slippa vårstädningen!!haha.. synd att man är snål och fattig.. men det räcker med att etotala där lössen vill bo och tvätta eller frysa utrustning..faktiskt..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #21 skrivet: 12 feb-09 kl 12:35 »
Ja det är inte biligt men när de är klara så är det rent och lätt att måla.

Ca pris 2000-6000 kr beroende på byggnadens storlek och hur rent du vill ha det.
Man kan säkert hyra än hetvattens tvätt och de är inte svåra alls att hantera. Renare och snabbare en kalvatten tvätt.
Utöver värmen så är det ett rejält tryck på vattenstrålen.

Har du tur kanske någon bonde i närheten har en.

Lycka till

Broccoli

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 16 feb-09 kl 18:41 »
Hejsan!

Jag har haft löss i stallet, dels för snart tio år sedan i samband med hästköp, dels nyligen när hästflocken utvidgades med två vanvårdade shetlandsföl.

Det är inte så illa som det kan verka först! För det är inte så svårt att bli av med, nämligen. Det finns ett pour on- preparat som heter Flusa, finns på lantmännen, granngården o.s.v., till ko och får egentligen men fungerar på häst också. Medlet tar både död på levande löss, och är långtidsverkande i uppemot en månad. Med två behandlingar är lössen utrotade. Pälslöss kan dessutom inte leva utanför sina värddjur i längre tid, så behandlas samtliga hästar med Flusa, så är man på den säkra sidan sedan. Doseringen jag brukar använda är 10ml till storhäst, 5ml till shetlandsponny.

/B.
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
« Svar #23 skrivet: 20 feb-09 kl 12:56 »
Åter igen tack alla ni som har engagerat sig i min stackars hästar. Men jag tror att de är borta nu (lössen alltså ;)) för vi tog och renrakade dem och så hade vi ett medel som vi hade liggandes, kom ej ihåg vad det heter men som skrivet var så verkar det som om det har löst sig.

Och jag vet vart det kom ifrån också.... eftersom vi har stått där en vinter tidigare (är rätt nyinflyttade) och då fick de inte löss, men när jag fick hem de andra hästarna, och framför allt den sista utav dem så bröt det ut, så det var förmodligen han som hade det med sig. Tjejjerna som jag har att hjälpa mig med dem, mockade ur helt och hållet i så fall det låg något i bädden...

Så tack och lov så verkar det som om allt är OK!

Tack för att ni finns så att man kan få avreagera sig lite!

Massor med kramar från
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser