Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla mykorrhizasvampar  (läst 6475 gånger)

Skytten

• Skåne
Odla mykorrhizasvampar
« skrivet: 08 feb-09 kl 12:24 »
Odling av svamp är inte ovanligt, och inte allför svårt när det gäller saprofyter. Annat är det när det gäller svampar som lever i symbios med träd, där har man lyckats ganska nyligen.

Man kan köpa t.ex. hasselplantor som är ympade med steril mycel för tryffel, och med lite tur och en tryffelhund/svin kan man några år senare få dessa dyra läckerheter (plus nötter).  Sett priser på 150:- plantan.
Se bara upp, så att plantan är härdig här, är den importerad söderifrån, kan ju detta ställa till.  Hassel och ek som tryffel bildar bolag med växer väl i södra Sverige.

Man har även lyckats med att odla kantareller i växthus, detta är projekt som nu är pågående och få väl betraktas som på försöksstadiet.

Jag funderar på om det istället för dyra metoder, skulle kunna gå att flytta mycel från skogen, och då även ta med en del rottrådar från trädet där mycelet redan etablerat sig, och gräva ner det bredvid ett passande träd på tomten, med lite tur kanske det skulle gå att etablera en mykorrhiza med det nya trädet.  Då svampar och träd förmodligen inte är ensamma i processen, utan det förekommer nog en del encelliga varelser oxå, kan de kanske följa med jorden från skogen.
Här är risken för att mycelet utsätts för hård konkurrens vid etableringen, men det borde finnas en möjlighrt att det lyckas.

Man vet att storleken på trädet har ringa betydelse, så kanske det rentav skulle gå i kruka, med bara skogsjord, så att det förhållande som råder i marken där den redan växer finns åtminstone tills svampen etablerat sig med trädet.

Några till som skulle vilja försöka?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bearo

SV: Odla mykorrhizasvampar
« Svar #1 skrivet: 08 feb-09 kl 20:04 »
Vilken svamp sort vill du odla?

Finns massvis med bra svampodlings sidor på nätet, dock är många för Psilocybe cubensis "dödsknark svampen".. men ändå intressant att läsa.

http://www.freesporeprints.org/ kan säkert hjälpa dig, massa ätbara svampar.

Ostronskivling är ju bra och lätt att börja med.
//Björn

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 feb-09 kl 20:10 »
Men snälla du ostronskivling är ju en saprofyt, god och lättodlad!
Här vill jag diskutera mykorrhizasvampar.

Vilken svamp sort vill du odla?

Finns massvis med bra svampodlings sidor på nätet, dock är många för Psilocybe cubensis "dödsknark svampen".. men ändå intressant att läsa.

http://www.freesporeprints.org/ kan säkert hjälpa dig, massa ätbara svampar.

Ostronskivling är ju bra och lätt att börja med.

Bearo

« Svar #3 skrivet: 08 feb-09 kl 20:19 »
Ojdå där ser man...
En förklaring kanske hade varit på plats, du är bara intresserad av trädätande svampar?
Men iofs kan man ju odla ostronskivling på toapapper (trä), så vad menar du då med mykorrhizasvampar?

Trodde att diskussionen handlade om svampodling överlag, för då är ostronskivling ett bra tips.

Iaf, ta flis och spån av önskad trädsort, blöta upp det ordentligt, tryckkoka i en burk, i med en sporspruta eller överför levande mycel och håll fingrarna.
//Björn

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 20:25 »
Jag var nyfiken på tryffelodling, så jag skickade efter ett kompendium av en svensk forskare. Jag tror, baserat på det, att du har nästan noll chans att få något du önskar att etablera sig på ett uppvuxet träd, där finns redan nåt, som hindrar fler att etablera sig. Det är därför man är hänvisad till frösådda plantor som inockulerats i lab, i steril mljö.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 20:50 »
Tryffel är redan ganska välutvecklat som odling och man kan komma över ympade plantor, t.ex. av ek eller hassel.
När det gäller kantareller är det inte lika långt framme än, men på väg, man har satt ut försök som bör ge sig till känna inom de närmaste åren, världens första bevisligen odlade kantarell kom fram i Sverige.

De krav som kommersiell odling kräver är att det nästan alltid lyckas, det jag skulle vilja prova har inte den säkerheten och jag vet inte ens om det går.

Det förekommer dock uppgifter från förr att det kunde lyckas, dessa är givetvis inte helt fullt bekräftade.

Men jag tror inte att möjligheten är noll, i en kruka med skogsjord och en mindre planta.

Jag var nyfiken på tryffelodling, så jag skickade efter ett kompendium av en svensk forskare. Jag tror, baserat på det, att du har nästan noll chans att få något du önskar att etablera sig på ett uppvuxet träd, där finns redan nåt, som hindrar fler att etablera sig. Det är därför man är hänvisad till frösådda plantor som inockulerats i lab, i steril mljö.

Mykorrhizasvampar är svampar som lever i symbios med ett träd, i många fall kan varken svampen eller trädet klara sig utan sitt samarbete, de äter inte trä.

Ojdå där ser man...
En förklaring kanske hade varit på plats, du är bara intresserad av trädätande svampar?
Men iofs kan man ju odla ostronskivling på toapapper (trä), så vad menar du då med mykorrhizasvampar?

Trodde att diskussionen handlade om svampodling överlag, för då är ostronskivling ett bra tips.

Iaf, ta flis och spån av önskad trädsort, blöta upp det ordentligt, tryckkoka i en burk, i med en sporspruta eller överför levande mycel och håll fingrarna.

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 08 feb-09 kl 23:25 »
Hej!
Är inte chansen att lyckas större om man gräver upp ett litet träd som växer på ett bra kantarellställe. Lärksopp är ju så vanlig att man nästan jämt hittar den vid lärkplanteringar. Kanske en bra svamp att börja med.
MVH
Jan

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-09 kl 14:34 »
det är ju intressant i tanken, men min alra första tanke som slog mig var -var hittar man en tryffelsamling som man helt sonika kan gräva upp? alltså, jag vet inte så jäkla mycket om svamp, och ännu mindre om tryffel, men jag har förstått att det är supersvårt att hitta, och jag kan tänka mig att de ställen där det finns är ganska väl "vaktade"? alltså, man kan inte knalla dit med en spade och börja gräva upp bitar av svampen och trädens rötter? eller?
hur är det förresten med tryffel, gillar inte vildgrisarna den? för i såna fall så vore din ide ogenomförbar här, åtminstone utan hägn.. dom jäklarna käkade upp alla trattisarna förra året:(
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 feb-09 kl 14:43 »
det är ju intressant i tanken, men min alra första tanke som slog mig var -var hittar man en tryffelsamling som man helt sonika kan gräva upp? alltså, jag vet inte så jäkla mycket om svamp, och ännu mindre om tryffel, men jag har förstått att det är supersvårt att hitta, och jag kan tänka mig att de ställen där det finns är ganska väl "vaktade"? alltså, man kan inte knalla dit med en spade och börja gräva upp bitar av svampen och trädens rötter? eller?
hur är det förresten med tryffel, gillar inte vildgrisarna den? för i såna fall så vore din ide ogenomförbar här, åtminstone utan hägn.. dom jäklarna käkade upp alla trattisarna förra året:(

Tryffel är inga större problem, du behöver inte leta. Det finns att köpa hasselplantor som är ympade med steril mycel från några tryffelsorter.
Jag vet ett ställe i Danmark som säljer en sådan planta för SEK 150.

Kantareller som har ympats på träd finns ännu inte i handeln, men det kommer sannolikt inom något eller några år.

Tryffelodling bör man nog inte ha utan hägn där det finns vildsvin.  De närmaste ställena härifrån är bara ca 20 km, men landskapet runt just där jag bor är troligen inte attraktivt för vildsvin, för lite skog och snår.
« Senast ändrad: 09 feb-09 kl 14:45 av Skytten »

Vurre

« Svar #9 skrivet: 09 feb-09 kl 15:58 »

Jävlar så förbannad markägaren skulle bli om du grävde upp hans tryfflar! Du skulle säkert bli polisanmäld för stöld.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 feb-09 kl 17:08 »
Ja nu när mikorrhizasvampar är på väg att kunna odlas, det gäller inte bara tryffel, utan även kantareller och Karl Johan, då dessa svampar kräver träd, blir det en odling i skogen. I Norge har man inga problem att förbjuda tillträde till odlingar, men i Sverige är faktiskt allemannsrätten idag så att en odling inte kan förekomma utan på tomt, om man ska kunna hävda ägandet till svamparna.
Det kommer nog lagändringar för att skydda odlad svamp.

Märkligt är det så med nuvarande lagstiftning, att det inte hjälper mycket att anmäla en för tryffelstöld, men däremot för stöld av de hasselnötter som värdträdet har.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 09 feb-09 kl 22:14 »
Enligt allemansrätten får du plocka svamp, men du får verkligen inte gräva upp den: kantareller får plockas enligt allemansrätten men tryffeln får bara markägaren ta.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 feb-09 kl 12:12 »
Jo tryffel är visst inte allemannsrätt liksom hasselnötter!
Men lagstiftningen måste ju ändras om det ska gå att odla kantareller och andra svampar som behöver träd.

Pong

« Svar #13 skrivet: 10 feb-09 kl 18:04 »
Jo tryffel är visst inte allemannsrätt liksom hasselnötter!
Men lagstiftningen måste ju ändras om det ska gå att odla kantareller och andra svampar som behöver träd.

Är det en seriös odling så får naturligtvis inte något går där och plocka. Hur som helst så ingår det inte i allemansrätten att gräva, dvs gör ingrepp.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 feb-09 kl 18:12 »
Är det en seriös odling så får naturligtvis inte något går där och plocka. Hur som helst så ingår det inte i allemansrätten att gräva, dvs gör ingrepp.

Allemansrätten tillåter kantarellplockning i skog, vid kommande odling får lagen ändras, detta har man diskuterat bland de som forskar i ämnet.
Man såg då att det i Norge finns skydd, men knappast i Sverige.
Det som skiljer en skog från en kantarellodling är bara att det är ett särskillt bra svampställe.

tryffel som man gräver efter har vi klarat av längre upp.

Om du menade de mycel jag kommer att försöka med och gräva efter, så är inte allemansrätten tillämplig, då markägaren är mycket intresserad av försöket.

Bo

« Svar #15 skrivet: 10 feb-09 kl 18:20 »
Det kunnande som tillämpas för att få riklig kantarellskörd från en svampodling kan ju lika bra tillämpas på vilda bestånd. Man skall kanske krafsa i jorden så att rötterna blottas och drälla sporer där.

Pong

« Svar #16 skrivet: 10 feb-09 kl 21:40 »
Lycka till, men jag tror det är mycket svårt.

Däremot blev jag lite sugen på att köpa in några tryffelekar och tryffelhassel. Dessvärre är nog den mesta jorden här är inte optimal för lerig och näringsrik.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 feb-09 kl 22:39 »
För att ha goda chanser att lyckas så gott som var gång, är det ju sterila kulturer och nysådda träd som gäller, men visst skulle det kunna gå att flytta ett vilt bestånd, med en del tur.

Det kunnande som tillämpas för att få riklig kantarellskörd från en svampodling kan ju lika bra tillämpas på vilda bestånd. Man skall kanske krafsa i jorden så att rötterna blottas och drälla sporer där.

Bo

« Svar #18 skrivet: 10 feb-09 kl 22:54 »
Men varför skulle det bli tätare med kantareller i en odling än i naturen?

Och om det blir bättre skörd i en odling på grund av någon metod, varför inte tillämpa denna metod i ett befintligt kantarellbestånd?

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 feb-09 kl 23:00 »
Svaret är inte enkelt, men mycel konkurrerar och det är inte bara kantarell då som startar "bolag" med trädet.
Och det är då svårt att etablera mer, man gör bara de "affärer" man behöver som träd.
När man odlar kan man göra det med ingen eller mindre konkurrens från annan mycel.
Dessutom kan man göra det i konstlad miljö, tom i växthus, och då styra ganska komplicerade klimat.
De försök som är pågående ger nog inte alla svar, men med tiden klarnar det väl mer.

Men varför skulle det bli tätare med kantareller i en odling än i naturen?

Och om det blir bättre skörd i en odling på grund av någon metod, varför inte tillämpa denna metod i ett befintligt kantarellbestånd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser