Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?  (läst 5227 gånger)

hönsmor

  • Inlägg: 119
    • Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
Finns här nå´n som har zebrafinkar, i en egen bur inne i hönshuset?
Skulle det fungera eller... ???
Har funderingar på dvärgpapegoja och undulater också.
Givetvis med tillhörande utevoljär.
Nå´n med egna erfarenheter?
Kom gärna med tips, av alla de slag!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-09 kl 10:13 »
Jag har mina Undulater i voljär i hönshuset.  Funkar utmärkt då de tål lite kallare. Vet inte hur det är med finkar och andra papegojor.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-09 kl 12:06 »
Jag har mina finkar i hönshuset - dock inte inne hos hönsen utan i ett avbalkat "rum" vägg-i-vägg. Jag håller en temp på ca +18 hos finkarna. De bor tillsammans med astrilder och kanarier som behöver värmen.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-09 kl 22:42 »
Jag hadde dv papegojor men det funkar inte. 3 av 4 hamnade i fågelhimlen. Den sista fick flytta till en ung tjej och bor nu tillsammans med en lika dan gojja. 
Skulle inte testa igen.i hönshuset

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-09 kl 22:49 »
Finns det några fina små prydnadsfåglar som går att ha ute året om i volonjär i anslutning till hönshus där de kan flyga in när det är kallt och blåsigt, och går att ha tillsammans med guldfasan?

Dezdemona

  • Inlägg: 496
    • Halland
    • Hispig husägare
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-09 kl 20:17 »
Jag skulle inte ha mina gojor med hönsen, dels för sjukdomsrisken och dels för att jag inte skulle kunna ha dem lösa tillräckligt om de bodde med hönsen. Så vitt jag kan komma på finns det inga "fina prydnadsfåglar" som lever ;) Men om du menar de mindre finkarterna så är de otroligt känsliga för allting i princip, så de lär stryka med om de inte får bo inne i bostadshuset och ha det uppvärmt och dragfritt. Det skulle kanske vara skrattduvor då, övar man lite kan man bygga ett duvslag och så får de flyga fritt, lite som hönsen går fritt fast snäppet tuffare.
ofrivilligt hönslös

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #6 skrivet: 13 feb-09 kl 12:02 »
Det finns en sorts papegojor som lever vilt i New York,har läst om dom i en tidning. Såna skulle man ju kunna ha...
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #7 skrivet: 13 feb-09 kl 12:54 »
Munkparakiter heter dom ,hittade inte såå mkt om dom när man Googla.
Det finns även förvildade papegojor i Bryssel ,en gammal man släppte ut 12 gojor från sin  fågelaffär när han skulle slå igen, detta var 1974 & nu är beståndet uppe i 2000 st .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 23:06 »
Det funkar alldeles utmärkt att ha prydnadsfåglar (i alla fall en del arter) på samma ställe som hönsen. De måste givetvis ha en egen bur. Fåglar som funkar bra är t ex en del finkar, och undulater. Jag har mina dvärghöns i "väggburar" i rymliga storlekar, på så vis blir det lätt med rengöringen (man slipper gå i spånet) och utanför dessa burar i samma rum har vi en stor fågelbur med Zebrafinkar och Kinesiska dvärgvaktlar. Under vintern är det ca 12 grader där, ofta ner mot 10. Det klarar Zebrafinkarna bra, bara de inte får en temperaturchock från rumstepmereatur till kallt direkt, men så blir det ju sällan då tempen följer vädrets förändring ute under hösten och vintern. Dock bör man hålla rent och snyggt inne i rummet, vilket man ju egentligen bör göra i vilket fall. Det får inte vara mycket ammoniak i luften, eller onödiga mängder damm (som då oftast kommer från hönsen). Men med regelbunden städning fixar det sig naturligt!

När hönsen sen flyttar ut nu snart, så ska deras burar rengöras grundligt och sen får finkarna flytta in och får på så vis stora ytor att flyga i, och då vi har flera burar till hönsen delas finkarna upp i par eller trios och finkaveln börjar! Den börjar vi med på sommaren, då det blivit varmt ute (typ Juni)

Ni som är intresserade av Zebrafinkar, hör av er! Vi kommer att ha en del till salu framöver, just nu finns faktiskt 2 honor som vill ha ett nytt hem med en ny make!  ;D Vi har dem i flera färger...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 13:16 »
Finns det några fina små prydnadsfåglar som går att ha ute året om i volonjär i anslutning till hönshus där de kan flyga in när det är kallt och blåsigt, och går att ha tillsammans med guldfasan?
Kanarier funkar utmärkt att hålla så.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

prince

  • Inlägg: 447
SV: Zebrafinkar, dvärgpapegojor eller undulater i hönshuset?
« Svar #10 skrivet: 27 maj-09 kl 21:01 »
Jag har mina undulater i mitt växthus från mitten av april till oktober... De är mer lyckliga fåglar när de är där än när de är inne..  Det är ju tropiska fåglar som trivs i värmen och de klarar dessutom nästan ner till noll om det så skulle vara..
Mina är dock i bur men en voljär håller på att byggas till dem i växthuset..  Funderade först på att göra gallerdörrar innanför de riktiga dörrarna så att de kunde vara i hela växthuset men jag är rädd för att de föstör plantorna och att de stressas om jag går in och ut hela tiden, men jag vet inte....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser