Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter  (läst 7070 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« skrivet: 06 feb-09 kl 07:12 »
Jag låter mina gutar och rosor lamma på betessäsongen och ger sedan slaktlammen hö/ensilage under vintern i fri tillgång. Utöver det får de salt, mineraler och lite gran,tall m.m. att pyssla med. De är färdiga till påsk utan något som helst kraftfoder.  Mina gutelamm har  fötts i juni, Roslagsfåren i maj. Inga tackor får kraftfoder heller.
Modellen kräver endast att man har god tillgång på grovfoder och bra "förvaringsutrymmen. Annars kan man ju köpa in grovfoder för den summan man köper kraftfoder för!

Men att ha vinterlammade tackor kräver enorma resurser om lammen ska vara färdiga till påsk. Kraftfoder både till tackor o lamm, massor av arbete, låg omga 3 halt i köttet, dyrt osv. Framförallt oetiskt med lamm som aldrig får komma ut >:(

De flesta här har ganska små besättningar och att ordna en praktisk lösning som min, som bygger på bete och grovfoder med minimalt arbete borde rimligen passa fler, oavsett var man bor. Det funkar bra om man jobbar utanför också.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 12:17 »
Istället för att prata kraftfoder hit och dit kunde vi fördjupa våra resonemang kring produktionsmodeller istället. Det är nästan det som det handlar om, tycker jag. Alla har olika förutsättningar som ger olika lösningar på bästa sättet att ha får med lönsamhet. I dagsläget är det mycket som talar för t. ex Birgits produktionsmodell (sommarlammning): låga omkostnader, goda miljöersättningar och extensiv drift med utegångsfår. Men den modellen kräver också en massa mark och god tillgång på toppgrovfoder. Lammen går ju kvar över hela vintern. Det är dock nog fortfarande intressant för många att kunna slakta juni-aug när köttpriset är bra och framförallt skinnen fina. Det här är det roliga tycker jag med lammproduktion: det finns många strategier att välja emellan. Men nu är vi verkligen inne på en ny tråd och har lämnat Lollos fråga...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

klorofyll

  • Gäst
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 15:49 »
Starta en ny tråd om produktionsmodeller du ulfg! Det är ju en grund egentligen,
att man valt prod.modell, men ibland bara blir det. . .  Kanske flera här på Alternativ ska tänka efter och då tycker jag att det vore kul om ni berättar om era filosofier, planer foch mål.

louise

  • Gäst
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 18:38 »
Jag försökte sommarlamning den säsong som gått, men senlärde jag mig att skinnen inte går att använda om maninte tar dem innan vintern. Då mer än halveras min vinst på lammen så det är ju totalt olönsamt. Därför försöker jag nu vrida tillbaka lamningen å idealet är väl i februari så de hinner växa till sig innan oktober.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 19:51 »
 Här kan vi väl dela med oss till varandra :)
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 22:15 »
Jag låter mina gutar och rosor lamma på betessäsongen och ger sedan slaktlammen hö/ensilage under vintern i fri tillgång. Utöver det får de salt, mineraler och lite gran,tall m.m. att pyssla med. De är färdiga till påsk utan något som helst kraftfoder.  Mina gutelamm har  fötts i juni, Roslagsfåren i maj. Inga tackor får kraftfoder heller.
Modellen kräver endast att man har god tillgång på grovfoder och bra "förvaringsutrymmen. Annars kan man ju köpa in grovfoder för den summan man köper kraftfoder för!

Men att ha vinterlammade tackor kräver enorma resurser om lammen ska vara färdiga till påsk. Kraftfoder både till tackor o lamm, massor av arbete, låg omga 3 halt i köttet, dyrt osv. Framförallt oetiskt med lamm som aldrig får komma ut >:(

De flesta här har ganska små besättningar och att ordna en praktisk lösning som min, som bygger på bete och grovfoder med minimalt arbete borde rimligen passa fler, oavsett var man bor. Det funkar bra om man jobbar utanför också.
varför skulle de krävas sånna enorma resuser att ha vinterlammning?? har haft 50 tackor att lamma i dec/jan och tycker de inte krävs så mycke mer än sommarlammning tidsmässigt är de detsamma jag har 90tackor +jobbar heltid å lite till..ger tackorna inte specilet mycket kraftfoder utan satsar mer på riktigt bra grovfoder och fri tillgång på spanmål å soja till lammen men går inte åt så mycket föds dom i dec/jan så blir dom klara till påsk utan att behöva vräka i dom kraftfoder..tror inte de är billigare att ha dom till att lamma på våren å sen ha bete till alla lammen är jobb med de också ska flyttas mycke för att undvika parasiter osv å behöver va bra bete så dom kommer igång att växa också annars är de kört sen..grovfodert är inte heller billigt som dom ska matas i hela vintern sen å jobb de också med mycket djur vid installningen då å klippning osv

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 22:45 »
hej jag har 20 tackor som brukar  lamma feb+mar, tackorna har fri tillgång på grovfoder.när lammningen sätter igång delar jag av stallet och efter hand som dom lamar får dom korn + tackfor..
lammen har en kammare dom kan gå in i och äta hö, kornkross blandat med lammfor...
sedan släpper jag ut dom i mitten av aprill... mina lamm brukar växa till sig bra på betet....
slakt brukar ske runt sep-till nov beroende på intresset av kött .... jag säljer allt mitt kött privat (SVART)
till vänner elller  till vänners vänner... jag tar ut 50 kr kilot  + 150 kronor per djur i styknigs avgift...  lammen brukar ligga runt 19 till 26 kg när jag slaktar förra året 2008 va jag tvungen att köpa in lamm av chefen för att kunna tillgodose mina kunder...
« Senast ändrad: 06 feb-09 kl 22:49 av saittam »
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 23:17 »
Jag har lamning i dec / jan . släpper ut lammen på bete i april / maj tillsammans med tackorna.
Skiljer dem från tackorna några i taget för att inte få för mycket oro i gruppen.
De första lammen skickas till slakt vid midsommar.
Vi har texelkorsningar o lammen har tillgång till lammkammare innan de släpps ut på betet.
Kanske att vi hade kunnat skicka dem tidigare om de fått gå inne o "gödas" men det är så skönt att få släppa ut dem,
och få det lite mindre arbetsamt.

I år har jag dessutom lyckats mata mina tackor för mycket så de blivit feta och några har fått slidframfall och dödfödda lamm.
F-n också aldrig får man vara riktigt nöjd.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 00:00 »
Jag har lamning i jan-feb, och slaktar i början på augusti. Jag har valt det (hittills) pga kilopriset blir någorlunda, jag får resten av augusti lugn till semestrande och framförallt - just jan-feb är det lugnt på mitt jobb och jag kan flexa och vara ledig mycket.

Jag har finull, och passar lamningarna noga för att kunna ta reda på ev stora kullar. Ett bök, jag vet, men jag har lärt mig det och det är det jag kan nu, så då blir det inte så jobbigt. Jag låter tackan behålla två lamm efter att ha haft alla hos sig ca en vecka, och övertaliga får gå i en box med lammbar sedan. Lammen kommer ut på bete i april dagtid.

Jag köper allt mitt foder, analyserat ensilage och tackfor. Fri tillgång på mineraler och ADE i vattnet.

Somliga åker på dyra utlandssemestrar eller köper Gucci-väskor, jag har får  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 19:45 »

Men att ha vinterlammade tackor kräver enorma resurser om lammen ska vara färdiga till påsk. Kraftfoder både till tackor o lamm, massor av arbete, låg omga 3 halt i köttet, dyrt osv. Framförallt oetiskt med lamm som aldrig får komma ut >:(

De flesta här har ganska små besättningar och att ordna en praktisk lösning som min, som bygger på bete och grovfoder med minimalt arbete borde rimligen passa fler, oavsett var man bor. Det funkar bra om man jobbar utanför också.

Jag har lamning i januari, och känner inte alls igen mig i ditt resonemang.

Kraftfoder, ja. Men inte speciellt mycket om man har ett bra grovfoder.
Massor av arbete? Passa lamning gör man ju ändå, oavsett årstid. Strö och fodra måste man göra vintertid i vilket fall.
Låg omega 3 halt i köttet. Möjligt, har aldrig mätt det. Länka gärna till källan. I vilket fall som helst så är vi och våra kunder mycket nöjda med köttet, som har bra klassning.
Dyrt. Ja, det går mer kraftfoder och något mer strö. Men å andra sidan slipper jag stängsla lammbeten, med allt vad det innebär av mer areal, tid, pengar och parasittryck. Att bara ha tackorna på bete - där kan man snacka om minimal arbetsbörda!
Oetiskt? Tja, lammen lär ju inte lida av det, med tanke på att de går till slakt lagom tills betessäsongen börjar.

klorofyll

  • Gäst
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 21:43 »
Falin:  Det krävs väl lite mer yta inomhus, eller hur? Har du någon siffra?
När lammar deina tackor och vilken ras?

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 21:58 »
Jag har lamning i januari, och känner inte alls igen mig i ditt resonemang.

Kraftfoder, ja. Men inte speciellt mycket om man har ett bra grovfoder.
Massor av arbete? Passa lamning gör man ju ändå, oavsett årstid. Strö och fodra måste man göra vintertid i vilket fall.
Låg omega 3 halt i köttet. Möjligt, har aldrig mätt det. Länka gärna till källan. I vilket fall som helst så är vi och våra kunder mycket nöjda med köttet, som har bra klassning.
Dyrt. Ja, det går mer kraftfoder och något mer strö. Men å andra sidan slipper jag stängsla lammbeten, med allt vad det innebär av mer areal, tid, pengar och parasittryck. Att bara ha tackorna på bete - där kan man snacka om minimal arbetsbörda!
Oetiskt? Tja, lammen lär ju inte lida av det, med tanke på att de går till slakt lagom tills betessäsongen börjar.

precis håller fullständigt med

Putte E

  • Inlägg: 104
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 07 feb-09 kl 22:00 »
Falin:  Det krävs väl lite mer yta inomhus, eller hur? Har du någon siffra?
När lammar deina tackor och vilken ras?
krävs minst lika mycket utrymme om du lamma på sommaren å ska stalla in alla lammen å skicka dom till slakt vid påsk

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 07 feb-09 kl 22:02 »
SLU har gjort studier om omega 3 bl.a. Men det finns både svenska och andra. USA t.ex. Det är ganska vanliga studier numer. Finns en förening i Halland - Gräskött -  som har som inträdeskrav att man testar omega 3 halten på sina djur, för får de kraftfoder, visar det sig direkt på fettsammansättningen. Följer man inte debatten alls, så vet man ju inget! Det syns ju inte på köttet, men det påverkar vår hälsa. Det är inte bara fisk som innehåller omega 3, utan vilt och kött från tamboskap som lever på gräs och hö.
Oetiskt, ja, "lammen lär ju inte lida av det, med tanke på att de går till slakt lagom tills betessäsongen börjar." Det är just det som är oetiskt ::) Får är betesdjur. De får inte beta. Man "lurar" konsumenten.
Passa lammning? det är mycket mer strul med lammning i lagårdsmiljö. Mina gutar och rosor lammar ute, jag går en tur var morgon och märker lamm. Har inte haft ett enda felläge, som krävt min inblanding sedan jag började med utelammning. Lammen blir friska och pigga ute i friska luften. Smittspridningen är mycket högre på stall. Lammar tackorna i maj/juni, har du inte några större problem med parasiter, då lammen diar under den värsta perioden.
Inte en mastit, inte en lammningsförlamning, inte ett framfall, inte ett lamm som behövt hjälp att födas/komma igång, inte något tjuvande av lamm. Tackor med små lamm på bete är inget problem alls. Det är halvvuxna lamm som ställer till besvär.
Jag har haft innelammning med finullsfår, med kraftfoder osv. Jag vet skillnaden.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #14 skrivet: 07 feb-09 kl 22:41 »
Falin:  Det krävs väl lite mer yta inomhus, eller hur? Har du någon siffra?
När lammar deina tackor och vilken ras?

Jag har haft vinterlamning hela tiden, så jag har inget att jämföra med. Mina tackor har så väl tilltaget att lammen får plats ändå...  :)
De lammar under januari, och är finull/dorset plus ett par med texelinslag.

Birgit:
Jag lurar inte konsumenten ett smack, och vi bor i en del av världen som inte medger att ha får som betesdjur mer än halva året. Jag ser fortfarande inte vad som är oetiskt? Oetiskt för mig hade tex varit att behålla lammen inne under sommaren och tokfodra med kraftfoder istället för att ha dem på bete.

Smittspridning, lamningsförlamning, tjuvande eller klena lamm etc har jag aldrig haft bekymmer med hittills, däremot har jag fått hjälpa ett par unga tackor att dra fram stora enfödda lamm i år. Helt mitt eget fel, som valde att inte gruppindela dem vid installningen och fodra efter behov, varpå de blev tjocka.

Jag vill inte avsätta mer bete till vårlamning, och har platsen inomhus, så för mig passar det utmärkt med vinterlamning. Dessutom vill konsumenten ha lammkött på andra tider under året, och jag hjälper gärna till att tillgodose det behovet.

Ser fortfarande gärna att du länkar till källa om Omega 3, vore intressant att få läsa!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #15 skrivet: 08 feb-09 kl 01:30 »
 Fast det var ju inte meningen att vi skulle påpeka för andra vilka problem dom har i sin produktion, det vet man väl själv och kan berätta om...
 Jag har absolut inga problem med lamningar på stall, får tackorna välja så lammar dom inne tom.
Av 86 födda lamm i fjol (85 inomhus och 1 på betet) hade jag 0 fellägen som jag behövde hjälpa till med.
 82 av 86 nådde avvänjningsålder. 2 dog som nyfödda eftersom jag inte var hemma och inte hade instruerat fårvakten att man måste kolla så att mjölken rann ner när dom diade. Dom var superpigga och såg ut att dia fint, men tackan släppte ju inte ner mjölken :'( Ett lamm var helt enkelt klent och ett dog av okänd anledning på betet, inga framfall, juverinflammationer eller andra problem, jag är helnöjd med säsongen som var :) Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få till mindre strul än vad det var då. Ändå var det 20 förstalammare med i resultatet. Alla åt kraftfoder innan betessläppet.
  Mitt enda problem i mitt nuvarande produktionssätt är att en stor del av lammen inte hinner växa klart till hösten i alla fall... Det blir ett "mittemellan allt vettigt system" Men i år har jag använt Leicesterbagge på alla "äldre" tackor, det ska bli intressant att se om resultatet förbättras.   
 Tackorna kommer även att lamma senare i år eftersom jag hoppas på snabbare tillväxt ändå pga baggrasen , detta blir ett "experimentår" ;)
                                      Mvh
                                   Charlotte
 
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 01:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


signe

  • Inlägg: 498
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #17 skrivet: 08 feb-09 kl 10:09 »
Nu hittade jag en folder från http://www.mjornbygdenslamm.se/img/kott_landskap_holma.pdf
Diagrammet visar att omega 3 halterna minskar ganska snabbt vid stallutfodring även om man bara ger grovfoder. Då är ju inte modellen att ha sen lamning och att föda lammen över vintern på hö heller bra. Lamning inne i mars och slakt på hösten är kanske bäst för köttkvaliten ändå. De hänvisar till hemsidan www.eatwild.com

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #18 skrivet: 08 feb-09 kl 10:34 »
 Jag tror som dig Signe :)
Man kan ge tackorna kraftfoder sådom mjölkar bra men strunta i att ge lammen. Här uppe skulle man nog behöva skjuta fram lamningen lite så att inte deras stallperiod blir så lång. Då blir det gräsbeteslamm som aldrig ätit kraftfoder. Men problemet är att då kan man inte ha Allmogefår utan måste ha något mer snabbväxande.
                                         Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

signe

  • Inlägg: 498
SV: Produktionsformer-Fördelar-Nackdelar-Erfarenheter
« Svar #19 skrivet: 08 feb-09 kl 11:40 »
Vi har allmogefår och det går utmärkt  :). Men vi producerar ju bara mat till oss själva och då passar allmogefåren bäst precis som de alltid gjort... Jag tycker det är väldigt spännande att läsa om detta med skillnaden i köttkvalitet beroende på vad djuren ätit. Tack Birgit för att du ledde mig in på detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser