Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbindning  (läst 1575 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Nålbindning
« skrivet: 06 feb-09 kl 19:20 »
Är det någon här som vet hur många varianter det finns på nålbindning?
Ska få prova om en vecka lite drygt, väntat sedan jag var tonåring på det.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
SV: Nålbindning
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 19:48 »
Ingen aning men vissa hävdar att det finns upp emot 200 olika varianter.
Frågan är väl om det egentligen finns något rätt eller fel sätt eftersom det går att binda så olika, sen finns det ju vissa stygn som är som de är och har namn.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Evendim

• -
« Svar #2 skrivet: 07 feb-09 kl 17:47 »
Jag har hört närmare 300 varianter....... så nog finns det en del

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 19:16 »
Tillräckligt många vågar jag nog påstå :). Jag ser det som så att teoretiskt borde det finnas hur många som helst men "bara" några hundra är fördelaktiga att binda till användbara plagg.

En sko med 12 snörhål går tydligen att knyta rent praktiskt på över 40 000 olika sätt...  :P http://www.fieggen.com/shoelace/2trillionmethods.htm
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-09 kl 22:08 »
Tack för det!!! Det var många varianter, trodde aldrig att det kunde vara så många ...varken hur man nålbinder eller knyter skor....
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 03:30 »
Intressant det där med hur många olika nålbindningstekniker det finns.
Skulle inte vi nålbindare kunna lägga närbildsfoton som visar var och ens teknik här ?
Det vore intressant att se hur allas ser ut och hur många tekniker som kommer fram här på Alternativ.

Vad säjs ?
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 09:40 »
På senaste slöjdlägret i Skara gästades vi av arkeologen Mari Wickerts från Göteborgs stadsmuseum. Hon har en Master Degree i just nålbindning och enligt henne finns det ungefär 300 olika variander världen över. Jag fick en shock, för tidigare hade jag fått veta att det fanns runt 30, och då beslutat att testa alla. Nu har jag av nån underlig anledning lagt ned det projektet  ;D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 10:46 »
Det finns massor med tekniker som är belaggda i fynd -  men det uppfinns ständigt nya också. ;D

När jag har ett snyggt garn och vill få en viss effekt när jag nålbinder och har en tumme av bestämd storlek - ja då uppfinner jag snabbt några fler tekniker för att få slutprodukten att se ut som jag vill. Gles, extra tät, tjock, smidig, slät, randig, bullig, töjbar ...... Morgondagen historiker kommer förbanna mig!

Sen kan man ha rätt roligt åt vissa av de historiska teknikerna när man ser att det är samma tekniker men från rätan respektive avigsidan.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 13:02 »
Jag ska få lära mig lite grunder om en månad ungefär, ska bli kul...på KoiJ.

sofia på gotland

« Svar #9 skrivet: 03 maj-09 kl 22:34 »
Jag försökte räkna en gång hur många varianter de tekniker jag kan blir i siffror. Jag strandade nånstans över tvåhundra för att jag tappade räkningen. Nästa nybörjarkurs jag höll var det en av mina elever som kom tillbaka till lektion två och hade "uppfunnit en ny teknik" genom att vända nålen avogt på ett ställe där jag inte tänkt på att man kunde det. Då gav jag upp. Det finns saker man inte behöver veta eller kunna räkna.

Många av mina elever hittar på egna varianter, det ligger i kreativitetens natur.

Experimentera mera!
Sofia

Kaylaza

• -
    • Pinglans fotosida
« Svar #10 skrivet: 04 maj-09 kl 10:02 »
En kompis och jag uppfann en ny teknik när hon visade mig sättet hon binder på. När jag skulle göra som hon gjorde jag fel och fick ett helt annat resultat, som blev jättesnyggt.

Vackra saker kommer av att någon råkar göra fel  ;D
Det bästa med att vara nörd är att andra nördar förstår en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
Casa_dvine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser