Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag är grön!!  (läst 1281 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Jag är grön!!
« skrivet: 06 feb-09 kl 11:56 »
Vi ska skaffa getter och nu har jag några frågor som jag tycker det är svårt att hitta svar på..

1. Vilket slags spån kan man ha på golvet där dom ska bo? Ska det vara kutterspån eller funkar det med "fint" sågspån?

2. Vad ger ni era getter för mat under en dag?

3. Är det nåt speciellt viktigt man ska tänka på, angående deras "boende"?

4. Hur varmt/kallt ska dom ha det?

Hmm..det var nåt mer som jag inte kommer på nu..men vi tar detta så länge då. Hoppas nån kan ta sej tid att svara!  :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Jag är grön!!
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 13:23 »
1. Vi har halm.
2. Fri tillgång till hö. Indiviuell giva havre med en näve betfor och lite effekt pudrat över. Någon morot, äpple eller potatos, beroende på vad som finns.
3. Dragfritt. Utsikt över resten av lokalen. Dom uppskattar hyllor eller bord att hoppa upp på eller för killingar att kura inunder.
4. Om det är dragfritt behöver dom inte värme. Och på sommaren så uppskattar dom fri luftväxling. Mina sover helst ute på sommaren.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 13:44 »
Tack tack! :)

Nån som använder spån? Det är så svårt att få tag på halm här där vi bor..
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 14:22 »
Jadå, det går bra med både kutterspån och sågspån. Valet beror oftast på vad man har lättast att få tag på. Själv använde jag torvströ med halm ovanpå. Det var bra att lägga i odlingarna sedan när boxarna grävdes ut. När getterna äter hö, drar de ut en del som hamnar på golvet och det äter de inte. Det kan kan du strö med ovanpå spånet. Getter är inte så känsliga för kyla, bara de har det torrt och dragfritt.
« Senast ändrad: 06 feb-09 kl 14:34 av Sussilo »

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 21:45 »
Tusentack för svaret! :)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 21:48 »
Nu kom jag på en till sak!

Hur stort behöver en get ha för att beta? På tre dvärggetter, hur stor hage behöver man då?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 23:16 »
Jag vet dom som har kutterspån hela året förrutom just innan och under tiden dom killar. En blöt killing i spån, får det nog lite jobbigt :-)

nemerina

« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 19:26 »
Har du tillgång till skog ?Jag lägger ett tjockt lager grangrenar och sedan halm i deras vindskydd Det blir så varmt att jag kan sitta där timmesvis utan att bli kall om rumpan Fördelen är att all vätska rinner genom lagren
Nemerina
Håll reda på lagar och regler så att du vet vad du bryter mot

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 10:29 »
Åh, smart med grenar! Vi har massa skog, så det ska nog kunna fixas! Men det var värre med halmen.. Well, vi får leta vidare annars blir det nån typ av spån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser